Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gjør jeg noe feil med fakturaene?

iskaffe

Medlem
Beklager hvis dette har blitt spørt om før. Har lest litt om det men er fremdeles i tvil!
Har nemlig litt angst for at jeg har gjort noe feil når det kommer til fakturering.
Har frem til nå ikke brukt fakturaprogram, men laget fakturaene mine som pdf. Har en mal i Indesign og når jeg lager ny faktura skriver jeg bare inn det neste fakturanummeret, den nye kunden og det nye beløpet.

Men så leser jeg på Altinn at "Fakturaer bør inneholde nummer som tildeles maskinelt eller er forhåndstrykt." og på Frilansinfo står det at hjemmelagde fakturaer er ulovlig, men hvis man låser pdf'en så går det bra.

Så.... har jeg gjort noe feil ved å lage dem i indesign? Og hvordan låser man en pdf?

Skal prøve å gå over til Conta Faktura. Men har jo mest lyst å bruke mitt eget design. :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis du ikke kan låse pdf`ene har du ikke gjort det korrekt. Poenget med låsingen er jo at du ikke skal kunne endre på noe i etterkant.

Hva er så spesielt med designet ditt siden du vil bruke det?

Conta er jo gratis og gir deg i tilegg til selve fakturabiten, rapporter slik at du enkelt ser hvor mye du omsetter for og hvilke varer som er mest populære.
 

iskaffe

Medlem
Takk for svar. :)

Det er ikke noe superspesielt med designet mitt - men det det er rent, oversiktlig og matcher webprofilen min. Og siden jeg ofte fyller inn detaljerte beskrivelser av tjenestene mine liker jeg at jeg kan se hele teksten ( i motsetning til Conta der jeg kun kan se én linje - med mindre det er noe jeg har totalt oversett).

Tja, jeg var opprinnelig av oppfatning av at pdf'er var automatisk låst når jeg eksporterte dem. Jeg har iallefall ikke kunnet åpne dem igjen og gjøre endringer. Men jeg er ikke verdensmester i indesign og det er godt mulig jeg ikke har fått meg med noe. Så er litt angstfyllt nå ja. :)

Henviser til denne tråden der det diskuteres om låste pdf-format: Unummererte fakturaer er ulovlig | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

Også Conta Fakturas fakturaer blir lagret som pdf. Så da må det vel gå ann å forfalske dem like vel som det går ann å forfalske mine, eller...? Men poenget er vel kanskje at fakturaene burde bli nummerert av et automatisk system, og ikke av meg selv?

Jeg selger ikke varer men tjenester, og sender ut faktura max 3 ganger i måneden.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Indesign kan ikke åpne pdf'er for å redigere, men både illustrator og acrobat (fullversjonen - men det er mulig denne vil respektere forskjellige varianter av beskyttelse, er ikke sikker på det på rappen) kan, og sikkert endel andre programmer også ;)

Så - alt KAN redigeres i etterkant. Hos Conta lagres fakturaene på serveren der, ikke bare som pdf'er men i databasen, og dermed er de ikke like enkle å redigere - faktisk er de ikke mulig å redigere uten at du enten hacker deg inn på serveren, osv. PDF'er fra dem som du lagrer lokalt hos deg selv er derimot selvsagt noe annet, de kan redigeres som alle andre, men da vil det fremdeles finnes en kopi i systemet hos conta.
 

hansson

Langveisfarende
Beklager at artikkelen på Frilansinfo var litt klønete skrevet og kunne misforstås, så jeg har gjort noen endringer. Poenget var at å sende en faktura i Word-format ikke er så bra. PDF går greit, de trenger ikke å krypteres, akkurat. Det er som flere nevner umulig å forhindre redigering hvis det skulle være ønskelig å prøve seg på dette. Fakturaer som kom på Word var nok fremdeles et poeng i 2008, da saken ble skrevet, men er sikkert ikke særlig utbredt lenger.

@Iskaffe - du kan skrive flere linjer tekst i hver fakturalinje i Conta Faktura, men du må passe på at du ikke bruker mer plass enn det som er tilgjengelig på 1 side. Om kort tid kommer mulighet for fakturaer med flere sider, og da er det bare til å skrive i vei. Tror det er satt en øvre grense for 30 sider, det skulle vel holde for de fleste :).
 
Topp