Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan tapsføre ikke betalt faktura?

alex1500

Medlem
Hei.

Jeg driver ett enkeltperson foretak. En kunde betalte ikke etterfakturering av MVA for faktura som ble sendt ut før jeg ble registrert i MVA registeret (MVA var 11 000 kr for den fakturaen). Hordan skal jeg føre denne ikke betalte fakturaen og ikke betalte faktura generelt i regnskapet? Går det an å føre ikke betalt MVA som en utgift (siden jeg selv måtte legge ut for dette)?
 

Smbinfo

Medlem
Du tapsfører ikke før du evt har sendt fakturaen til inkasso, eller om selskapet du fakturerer har meldt seg konkurs.

La det stå som en "fordring" - noe kunden skylder deg - inntil han betaler eller du får muligheten til å tapsføre det.

Fakturaer føres debet kundekonto og kredit inntektskonto. Når du får betalt fører du debet bank og kredit kundekonto.

"Samme" føring gjør du når du får muligheten til å tapsføre, da fører du debet tapskonto kredit kundekonto. Altså du bytter ut innbetalingskonto med tapskonto.
 

alex1500

Medlem
Takk for svar. Må legge til ett par opplysnigner. Når jeg sendte original faktura, så spesifiserte jeg ikke at MVA skulle etterfaktureres senere, men nevnte det muntlig til firma eier når jeg sendte fakturaen. Før jeg sendte faktura for etterfakurering av MVA så sendte jeg to faktura til ett par andre kunder (ink mva). Etterfakturering av MVA til den nevnte kunden kom noen måneder etter at jeg var registert i MVA registeret. Kunden mente derfor at de ikke skulle betale dette beløpet, og at de vil få problemer med å få tilbake MVA. Stemmer dette? Hva om de betaler beløpet nå (året etter at faktura ble sendt). Vil de da få problemer med å få tilbake MVA?
 

Smbinfo

Medlem
Takk for svar. Må legge til ett par opplysnigner. Når jeg sendte original faktura, så spesifiserte jeg ikke at MVA skulle etterfaktureres senere, men nevnte det muntlig til firma eier når jeg sendte fakturaen. Før jeg sendte faktura for etterfakurering av MVA så sendte jeg to faktura til ett par andre kunder (ink mva). Etterfakturering av MVA til den nevnte kunden kom noen måneder etter at jeg var registert i MVA registeret. Kunden mente derfor at de ikke skulle betale dette beløpet, og at de vil få problemer med å få tilbake MVA. Stemmer dette? Hva om de betaler beløpet nå (året etter at faktura ble sendt). Vil de da få problemer med å få tilbake MVA?

1. Det er helt korrekt måte å gjøre det på.
2. Det er ikke for sent
3. Alle regnskapsførere skal vite at dette korrekt. Skulle kunde få stikkprøve for MVA, så vil kontrollør klappe i hendene for dette.

Ingen grunn til at de ikke får tilbake mva på dettte. Be dem betale.

Skulle du måtte tapsføre dette etterhvert, så skal denne gå direkte mot mvakontoen og ikke tapskontoen som nevnt tidligere. (Motsatt føring av den orgininalen fakturaen).
 

alex1500

Medlem
Jeg sendte denne saken videre for en god stund siden til namsmannen. Siden kunden hadde innvendinger mot saken, så ble saken sendt videre til forliksrådet. Har da ett spørsmål:

Jeg spesifiserte ikke på original faktura (som førte til at jeg kom over MVA grensen) at etterfakturering ville skje, men nevnte dette (flere ganger) på telefon at denne faktura ville komme. Noe som kunden aksepterte. Motargumentet til kunden er at det var avtalt at summen skulle være ink. mva (noe som overhode ikke stemmer). Blir det da ord mot ord? Jeg kan jo ikke endre MVA loven. Jeg må jo etterfakturere MVA for faktura som gjorde at summen gikk over MVA grensen. Jeg kunne jo ikke på det tidspunktet som jeg sendte faktura, spesifisere MVA siden jeg ikke skal gjøre det i følge MVA loven..

Setter stor pris på raskt svar. :)
 

hansson

Langveisfarende
Så fyren tenker at prisen var inkl. mva når firmaet ditt ikke var MVA-registrert. Jaha. Ingen bedrifter forhandler om priser inkl. mva. Hvis det er en privatperson kan det være forståelig, da er du vel forplikta etter loven å opplyse om pris inkl. mva.

Hva sa forliksrådet om betalingen? Ble det ikke nevnt noe om MVA inkludert der? Hvis han ikke tok det opp i forliksrådet er det bare tull at han dikter det opp nå. Du har forhåpentligvis en god dom og kan kjøre utleggsbegjæring på ham. Hvis han ikke er enig må han anke saken til Tingretten, noe som gjør at du må fryse kravet inntil videre. Men jeg regner med ankefristen er ute nå.
 

alex1500

Medlem
Takk for svar. Veldig nyttig å få innspill.

Ja, det er snakk om ett firma som ikke vil betale MVA regningen. Jeg synest også argumentasjonen til firma, skurret litt. Hvorfor firma ikke vil betale noe som de uansett vil få igjen fra staten er litt ubegripelig.

Møte i forliksrådet er i begynnelsen av mai, så blir spennende å se utfallet av det.
 
Det jeg ser for meg er at dette firmaet kanskje også er et ENK, og at de ikke helt vet hvordan de skal føre denne mva-utgiften dersom det er i en annen mva-periode (altså de har 6 mva-betalinger i året, og at forrige periode er avsluttet). Det kan egentlig bare være uvitenhet (og en klype arroganse...). Har du prøvd å forklare personen at dette ikke er noen utgift for foretaket hans?

Ønsker deg all hell og lykke i saken, vennligst hold oss oppdatert.
 

alex1500

Medlem
Jeg har nå vært i forliksrådet. Desverre fikk jeg ikke medhold. Grunnen var at jeg ikke hadde skrevet på faktura som gjorde at jeg gikk over 50000 grenset, at "med forbehold om etterfakturering av MVA". Da ble det ord mot ord (eier av firma nektet for at jeg hadde sagt pr telefon ett par ganger at faktura på MVA kom til å komme i ettertid). Så vil anbefale alle som ser at de kommer over MVA grensen, til å skrive på faktura som gjør at dere går over 50 000 grensen, at det er forbehold om etterfakturering av MVA. Da slipper dere samme problemet som jeg fikk med denne saken. Firma kunne helt sikkert fått igjen MVA, men de ville bare være vanskelig.

Det andre firma er forresten ett AS. De hyrte inn en advokat som kostet rundt 1500 kr i timen. Saksomkostninger for det måtte de ta selv. Jeg må også dekke mine egne saksomkostninger. Som i stor grad består i reisekost + utlegg for MVA + gebyrer til forliksråd. Saksomkostninger til det andre firma blir noen tusenlapper over det som fakturaen min i utgangspunktet var på, så hadde sikkert vært bedre for det firma at de hadde betale den regningen som de fikk på MVA i utgangspunktet..

Da blir spørsmålet igjen. Hvordan skal dette tapsføres i regnskapet? Hvilke konto osv. Kan jeg føre gebyr til forliksråd som en utgift på enkeltperson foretak? Mulig å føre reiseutgifter som en kostnad på mitt enkeltpersonforetak?
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jeg synes dette høres tvilsomt ut. Husk at Forliksrådet svært ofte tar helt feil, da de ikke er jurister. Har akkurat vært borte i en sak om åndsverkloven, der forliksrådsmedlemmene dømte stikk I STRID med åndsverkloven, selv om de hadde fått opplyst i sakspapirene hva som står i lovteksten.

Kontakt Skatteetaten og hør om det virkelig er påkrevd med denne påskriften på faktura. Det er jo nedfelt i lovverket at alle fakturaer som vipper omsetning over 50 000 kroner skal etterfaktureres med MVA på hele beløpet. Dette er ikke noe du som næringsdrivende har funnet på, det er Skatteetaten som krever det. Når staten krever det, så burde ikke du som næringsdrivende bli dømt for å følge pålegget!

Ellers bør det ikke stå noe om "forbehold" på fakturaen, det er for vagt. Skriv "MVA AV HELE FAKTURABELØPET VIL BLI ETTERFAKTURERT NÅR SELGERS FIRMA ER BLITT MVA-REGISTRERT". Tydelig. Kan ikke misforstås.
 
Topp