Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betale inn MVA selv om kunde ikke har betalt faktura?

alex1500

Medlem
Har en kunde som jeg har etterfakturert MVA. Førte da beløpet debit konto 1500 og kredit konto 2700 (standard sats MVA konto, med 0 % MVA). Faktura er ikke betalt av kunde. I e-conomic kommer ikke dette over i utregning på post 4 i MVA oppgaven. Ser ut til at systemet tar alt som er avgiftpliktig salg med over i den posten (konto 3000). Skal man betale inn MVA selv om kunden ikke har betalt? Har jeg ført MVA på feil konto i forhold til det som det skal være, eller er det en bug i e-conomic?
 

Smbinfo

Medlem
Har en kunde som jeg har etterfakturert MVA. Førte da beløpet debit konto 1500 og kredit konto 2700 (standard sats MVA konto, med 0 % MVA). Faktura er ikke betalt av kunde. I e-conomic kommer ikke dette over i utregning på post 4 i MVA oppgaven. Ser ut til at systemet tar alt som er avgiftpliktig salg med over i den posten (konto 3000). Skal man betale inn MVA selv om kunden ikke har betalt? Har jeg ført MVA på feil konto i forhold til det som det skal være, eller er det en bug i e-conomic?

Ja, du betaler inn mva uavhengig av om det er betalt eller ikke. Må du tapsføre dette senere får du tilbake mva.

I mange systemer fører man aldri på mvakontoene. Her bør du føre debet kredit 3000 med to forskjellige mvakoder for å få det med i mvaoppgaven i systemet ditt.

I ditt tilfelle:
D: 3000/3100/3200 (den kontoen du førte den første fakturaen på) - mvakode for ingen mva (ikke mvakode for 0%/avgiftsfritt salg).
K: 3000 - mvakode 25%

Begge med samme nettobeløp.

Differansen du da sitter igjen er mvaen, dette føres D 1500.
 
Topp