Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Avskrivninger i praksis

arvalf

New Member
Hei!

Har en del ting jeg lurer på når det gjelder avskrivning, håper noen kan hjelpe..!:)

Jeg har startet en EPF som er i oppstartfasen med gårdsdrift. Egentlig i starten bare hobby, men vil nok bli en større del av hverdagen etterhvert. Derfor vil jeg fra starten av føre et ordentlig regnskap.
Skaffet med Visma eAccounting regnskapsprogram og skjønner jeg har mye å lære..:D

Andre som bruker dette? Erfaringer?

Har ikke hatt omsetning over 50 000,- de siste 12mnd så jeg er ikke mva-registrert.
Kjøpte Visma i slutten av juni. Registrere leverandører og leverandørfakturaer går greit. Kontering og slikt.
I mars kjøpte jeg en traktorhenger til kr 67500,- inkl mva og frakt og regningen ble betalt 31.03.14.
Etter jeg fikk eAccounting har jeg lest en del og blitt oppmerksom på at slike varige driftsmidler skal avskrives og ikke kostnadsføres med en gang.

Selve teorien om avskriving er grei; fordele kostnaden over flere år, saldoavskrivning for den skattemessige delen og/eller lineær avskriving regnskapsmessig sett.


Men hvordan foregår resten i praksis? Altså innføring i et regnskapsprogram?
Forstått det slik at kostnaden bokføres mot balansen i regnskapet når regningen er kommet, og la oss si hver mnd bokføre en sum (tot sum / antall mnd avskrevet) mot en kostnadspost.
Er dette rett? I eAccounting finner jeg ikke ut hvordan man bokfører mot en kostnadspost hver mnd uten å måtte vise til et bilag.
Er ikke helt med her..

Finnes mange eksempler på nett hvordan og hva avskriving er, men forståt enda ikke hvordan det gjøres i praksis.


En annen ting; har noen regninger fra 2013, er det noe å gjøre med disse? (ikke avskrivninger).
Kan jo ikke registrere de på årets regnskapsperiode.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg vil ikke gi meg å gi noen fullstendig oppskrift på hvordan du skal gå fram, men jeg kan gi noen tips om avskrivning i alle fall. Du forvansker det mer enn nødvendig, det er riktig at det finnes avskrivninger både etter regnskapsloven og etter skatteloven, men i enkeltpersonforetak er en bare forpliktet til å bruke avskrivninger etter skatteloven. Disse kalles (som oftest) saldoavskrivninger, en traktortilhenger skal avskrives i saldogruppe D.

Regnskapsmessige avskrivninger brukes i tillegg til saldoavskrivninger når en har årsregnskapsplikt etter regnskapsloven, de aller fleste enkeltpersonforetak har ikke det, men det er unntak, bl.a. for regnskapsførere, revisorer, advokater samt veldig store enkeltpersonforetak.

Det er lov å utarbeide frivillig årsregnskap etter regnskapsloven også for enkeltpersonforetak som ikke er pliktig til å gjøre det, men da må en levere næringsoppgave 2 og utarbeide offisielt regnskap med noter. Men dette skal du ikke gi deg ut på med en omsetning på under 50 000 kroner. Ulempen med kun skatteregnskap er likevel at en ikke ser hvordan driften egentlig går, fordi skattemessige avskrivninger ikke gir uttrykk for virkelig verdifalll og varelageransettelse etter skatteloven ikke gir uttrykk for virkelig verdi. Så det en gjør en i landbruksregnskap er å føre frivillig driftsregnskap i tillegg, dette ligner på finansregnskap etter regnskapsloven, men en er friere når det gjelder verdiansettelse, avskrivning osv.

Men som sagt, hold deg til et enkelt skatteregnskap i første omgang. Skattemessige avskrivninger fører en ofte bare i årsoppgjøret, og da stemmer det nok at du må opprette et bilag. Hvis en ikke har kombinert regnskap og årsoppgjør må en både fylle ut skjema for avskrivninger, RF-1084, og føre tallet i regnskapet.

Jeg kjenner ikke Visma eAccounting, men de har i alle fall ikke støtte for driftsregnskap i landbruk. Jeg vet ikke hvor egnet det er til landbruksregnskap i det hele tatt, når du kommer til årsoppgjøret skal du fylle ut et skjema som heter RF-1177, Landbruk. Der skal en spesifisere inntekter og kostnader ut over det som gjøres på næringsopgaven, og jeg tviler på at dette programmet har konti spesielt for landbruk (men jeg kan ta feil, det er i alle fall ett Visma-program som har det). Let opp dette skjemaet på skatteetaten.no og opprett konti som er detaljerte nok, hvis ikke får du mye jobb i årsoppgjøret.

Har programmet ditt innebygd årsoppgjørssystem som fyller ut ligningsskjemaene? Hvis ikke må du taste i Altinn, noe som er en del jobb, eller kjøpe et eget program. Antakelig burde du ha kjøpt et program som er spesielt tilrettelagt for landbruksregnskap, i alle fall det er det du vesentlig skal drive med, men nå har du jo investert i dette, så da vil du antakelig bruke det.

Bilag for tidligere år kan en i prinsippet ikke føre i år, men jeg vet heller ikke hvor store disse beløpene er og om du hadde startet i fjor. Du bør høre med skattekontoret om hvordan de stiller seg til det.
 
Sist redigert:
Topp