Kjapp og trygg hosting for Wordpress

as eller enk, mye kjøring av bil

deftones

Medlem
driver å vurderer selskapsform (igjen) ...
har drevet ett enk en stund, dere som eventuelt husker meg..
det har forresten gått så som så, men har vært fornøyd nok med resultatet..
uansett... liten avsporing..

jeg prøver å vurdere om ansatt i eget as, og dermed kjøregodtgjørelse til megselv er den optimale løsningen.
eller om enk vil være den optimale løsningen.

la oss si jeg kjører ca 50000 km årlig eller mere...

jeg har prøvd å regne på dette, men resignerer da jeg går meg vill i alle lover og regler..

hva er deres egen vurdering?
 

Smbinfo

Medlem
Laget et regneark på dette mot AS en gang og havnet på at det å bruke statens satser stort sett alltid lønte seg framfor å bruke firmabil i AS. Gitt at man eier ASet selv.

Er det imidletid mye kjøring privat kan det lønne seg med firmabil. Evt om man har en veldig gammel bil.:)

I et ENK vil det bli noe av det samme som å ha firmabil i et AS(gitt at man kjører over 6000 km), men man skatter ikke nødvendigvis av listeprisen på bilen. Er 75% av de faktiske kostnadene som du fører til fradrag i ENK'et ditt lavere enn 30% av listeprisen på bilen skatter du av de 75% isteden for 30% av listepris på bil.

Som du skjønner er det ikke bare reglener som gjør det vanskelig, men det er også kronglete å regne på uten å vite årsmodell, pris på bil, antall km privat, antall i jobb osv. Verkstedskostnader skal prises inn osv.

Her er mine råd:
Kjører du svært lite privat og såpass langt i jobb ville jeg vurdert å skaffe en billig bil nr 2 og dokumentere at jobb-bil kun brukes på jobb. Dette kan du gjøre uavhengig om det er ENK/AS.

Er det ikke aktuelt lønner det seg oftest med AS og bilgodtgjørelse (isolert sett, uten å se på andre foredeler/ulemper mellom AS og ENK).

https://www.google.no/search?source...&ie=UTF-8&q=kjøregodtgjørelse site:smbinfo.no
 

deftones

Medlem
hyggelig :)

hei og takk for svar...
det er 04 modell ny listepris 270k ca.

jeg prøvde å regne dette tidligere...
endte opp med AS og ENK rimelig likt.
men glemte listepris/kostnads beskatning til firma bil ENK
og glemte også minstefradraget AS.

eneste som trekker i ENK retningen er det forenklede regnskapet.

men likevel så har du jo feriepenger, sykepenger, dagpenger og alt i AS.

Jeg tror nok det er snakk om minst 40-50k i reele forskjeller når alt kommer til alt, og AS slår klart heldigst ut her.

men jeg vet ikke og har ingen god kalkulator...
 

Smbinfo

Medlem
Kjøregodtgjørelse/evt fordel firmabil gir ikke sykepenger/feriepenger osv, men er AGA-pliktig og skattepliktig.

Kjøregodtgjørelen er skattefri/agafri/feriepengefri etc så den er nokså enkel å regne på.

Reglene, som andre regler rundt skatt, er laget slik at de skal gi så like resultater som mulig uavhengig av selskapsform. Derfor stemmer nok utregningene du har gjort.

Det er imidlertid litt spesielt med fordel for firmabil i AS, da denne ikke avhenger av bruken i jobb/privat. Dette gjør at det for at det sjelden lønner seg med firmabil gitt at du også eier store deler av firmaet. Unntaket er om bilen har stort verditap/dyre reperasjoner, om du kjører ekstremt langt privat, eller en kombinasjon av disse. Men det vil gjelde mindretallet da det etter mine beregninger krever nokså store utslag i privat kjørelengde og/eller verditap/reperasjoner på bilen.

Det mange også glemmer i utregningen er at man som eier av et AS sitter igjen med et mindre overskudd om man kjøper bilen i AS'et. Dette gir mindre penger å betale videre til deg selv som eier i form av lønn eller utbytte. Det må man selvsagt ta med i regnestykket, med mindre man kun er ansatt og ikke eier selskapet. I det siste tilfellet trenger man kun å regne på skatt på fordel firmabil <> privatebilkostnader - bilgodtgjørelse..
 
Sist redigert:
Topp