Kjapp og trygg hosting for Wordpress

1000-kroners regelen vs 6000

selarsen

New Member
Hvis jeg tar med meg privatpersoner på oppdrag kan jo jeg utgiftsføre inntill 1000 kr pr pers pr år (1000-kroners regelen). Men privatpersoner kan jo tjene opp til 6000 pr kunde pr år skattefritt på sekundær næring (altså bare som en bi-inntekt, ikke hovedinntekt). Kan jeg hyre inn privatperson på oppdrag og betale denne rett i lomma, men da uten å utgiftsføre? Staten får jo da alt av skatt/moms som de skal ha og jeg får hjelpen jeg trenger. Er dette ok å gjøre, eller bør jeg skygge unna?
 

Steve Cash

Medlem
En kan ikke uten videre tjene 6 000 kroner skattefritt, selv selv om det er binæring, biinntekt eller hva en nå velger å kalle det. Det du tenker på er når privatperson engasjerer noen til å utføre arbeid i oppdragsgivers hjem eller fritidsbolig, og den som jobber ikke gjør det i næring: Oppgjørsblankett for private arbeidsgivere (RF-1049). Bare i slike tilfeller er inntil kr 6 000 per person per år skattefritt for mottaker.
 
Sist redigert:

selarsen

New Member
Så jeg kan altså ikke engasjere en person utover 1000 kroners regelen uten å ansette eller få personen til å starte for seg selv? Er det ingen vei utenom dette som fortsatt er innenfor lovens rammer?
 

Steve Cash

Medlem
Ikke hvis du skal engasjere noen til å jobbe i din næringsvirksomhet, nei.

Vær også litt oppmerksom hvis du har å tenkt å "få personen til å starte for seg selv", som du skriver. Selvfølgelig kan du leie inn et firma, men det er ikke så enkelt som at en bare kan sende faktura i stedet for å motta lønn. Da må det oppdratstakeren driver med framstå som næring. Jeg skriver ikke noe nærmere om skillet mellom næring/arbeidsforhold her, det står nevnt i flere andre tråder, og er lett å finne på nettet, bl.a. i Lignings-ABC.
 
Sist redigert:

selarsen

New Member
Ja, jeg snakker da om å ha ENK som er spesifisert innen yrket jeg holder på med (renhold) som forøvrig også krever renholdskort. Mannen til den aktuelle kandidaten driver et snekkerfirma, så da er det vel enklest om han tilføyer renhold på nærings beskrivelsen i brreg, ansetter kona og anskaffer renholdskort..?
 
Topp