|
|||||||
| Økonomi, regnskap og administrasjon Diskuter økonomi, regnskap og administrasjon for din bedrift. |
![]() |
|
|
Tilbakelenk | Trådverktøy | Søk i denne tråden | Visningsmoduser |
|
|||
|
Sitat:
NB: Jeg er vel ikke 100% nøytral, men tenkte å nevne det likevel. Det fins selvsagt også mange andre bra leverandører. |
|
|||
|
Hva er gyldig bilag?
Med de tmener jeg, hva er et minimum å ha med som info på bilag. Og er det forskjell på bilag etter størrelsen på bedrifter, at store bedrifter må ha mer dateljert og spesifiserte bilag? Sorry, denne gigabumpen ![]() |
|
||||
|
Jeg fører i bok - altså en litt stor, ganske flat og bred sak som er laget av papir. Omlag hver annen måned tar jeg frem boka og leter etter en kulepenn. Så tar jeg frem bunken med bilag og fører hvert enkelt for hånd. Fakturaer (som det godt kunne vært flere av) skriver jeg faktisk ut på printer. Sitter mye foran PC'en, og synes faktisk det er OK å skrive, og å bla, i regnskapsboka. Jeg har da bare et enkeltpersonforetak som jeg koser meg med på fritiden, så kravene til modernisering og effektivisering er ikke så påtrengt.
|
|
|||
|
FAnt denne vedrørende å bruke regneark (som excel antar jeg da) til regnskapsføring:
http://www.regnskapsstiftelsen.no/arch/_img/9413788.pdf |
|
||||
|
Og der står det følgende.
Konklusjon Det legges til grunn at bokføringspliktige med få transaksjoner, som faller inn under bokføringsforskriften § 4–1, kan gjennomføre bokføringen ved bruk av regneark. Dette forutsetter følgende: • Regnskapssystemet (regnearket) er oversiktlig og lett kontrollerbart for en ekstern kontrollør. • Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering utarbeides på papir. Den som utarbeider spesifikasjonene daterer og signerer dem. • Det er samsvar mellom de ulike spesifikasjonene av pliktig regnskapsrapportering. • Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering oppbevares på papir eller skannet for elektronisk oppbevaring. For øvrige bokføringspliktige anses det normalt ikke å være i samsvar med god bokføringsskikk å benytte regneark ved bokføring. Ikrafttredelse Uttalelsen får virkning fra regnskapsår som begynner 1. januar 2009 eller senere, men det oppfordres til tidligere anvendelse. |
|
|||
|
Hehe, jeg vurderer det hele tiden
Selv om jeg egentlig vil gjøre det selv, har jo et "skitenkelt" regnskap.... |
|
|||
|
Jeg har prøvd mange regnskapsprogrammer og arbeidet med regnskap i 12 år.
Mamut er desidert det beste en mindre til mellomstor bedrift kan satse på. * Den er enkel i bruk * Den brukes av mange (utgår ikke) * Den er billig * Den er brukervennlig med hensyn til hastighet i selve føringen * Den er Åpen på mange måter, slik at hvis du kan en del så kan du lage dine egne rutiner i tillegg Ingen tvil at den er best. |
|
||||
|
Sitat:
Ellers har jeg selv begynt å føre regnskap i Excel med et regneark jeg fant på en eller annen nettside. Det har alt man trenger og er enkelt og greit i bruk. Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger alle de "fancy" løsningene i mange av disse programmene og at det er like greit å føre selv når jeg driver så lite som jeg gjør nå. Det viser seg jo at regnskap ikke må være såpass innviklet som man får inntrykk av når man kikker på f.eks Bedin sine sider. Det viktigste er tross alt at man sparer på alt av bilag, setter det i system, og at det er lett å spore en post i regnskapet tilbake til et spesifikt bilag. Er dette i orden så er veldig mye gjort. Men jeg er ganske sikker på at den dagen jeg (forhåpentligvis) har et større firma så kommer jeg til å sette dette bort. Rett og slett for å bruke tid på noe annet.
| Visningsmoduser | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| Hvordan fører du regnskap når du samarbeider med utlendinger? | Kenneth Dreyer | Generell business | 7 | 21st February 2010 10:56 |
| Hva er det første dere gjør når dere åpner en ny side? | thorin | Generell markedsføring | 8 | 8th May 2008 14:41 |
| Hva gjør dere med alle domenene deres? | Mr Vest | Domener | 32 | 30th March 2008 14:52 |
| Hvordan ville dere ha lansert denne | Tonny | Generell markedsføring | 17 | 10th March 2008 22:27 |
| Hvordan har dere utvilket siden | Julian | Generell markedsføring | 5 | 7th April 2007 01:11 |