Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Frikort enkeltmannsforetak?

Jeg har planer om å starte opp et enkeltmannsforetak så fort jeg blir myndig.

Har derfor begynt å tenke på hvordan jeg skal gjøre det med skatt osv. Jeg har jo frikort på inntekt opp til nesten 40000 kr. Jeg har tidligere år jobbet flere steder og kun levert frikortet til arbeidsgiver så har han ordnet resten.

Det jeg da lurer på, er om jeg kan bruke mitt frikort når jeg driver for meg selv?
 

zapotek

Medlem
Nei, frikort og skattekort brukes ikke når du har enk.foretak. Skatten beregnes etter endt år. Kort fortalt skal du skatte av alt overskudd i foretaket ditt. Du betaler forskuddskatt 4 ganger i året basert på hvor mye du tror du kommer til å tjene. Året etter får du restskatt på resten.
 
Ok. Takk for svar :) Ble litt klokere på det nå. Forresten merkelig at ikke myndighetene gir noen fordeler til de som ønsker å starte opp selv!
 

Santo

Active Member
Forresten merkelig at ikke myndighetene gir noen fordeler til de som ønsker å starte opp selv!

De gjør dessverre faktisk det stikk motsatte... Som selvstendig næringsdrivende må man tjene en god del mer enn enn en lønnsmottaker for å sitte igjen med samme sum i kroner og ører...
 
Topp