Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MÅ man kjøpe i bedriftens navn?

Nordino

Medlem
Jeg har et enkeltmannsforetak som er ett år gammelt. Søkte nylig på tilbakegående MVA-oppgjør, og fikk alt godkjent utenom et kjøp av en laptop som jeg hadde bestilt i mitt eget navn. "Faktura er stilet til privatperson", står det i beskrivelsen på hvorfor den innskaffelsen ikke ble akseptert.

Jeg har lest på nettet at det anbefales å kjøpe ting i ditt eget navn for å få bedre forbrukererttigheter, blant annet med tanke på angreretten. Derfor har jeg bestilt både laptop, skjerm og mye annet i mitt eget navn. Jeg har også inkludert dette i regnskapet uten at det har blitt sagt noe. Men så har det heller ikke blitt foretatt noen kontroll, så jeg er litt engstelig for at dette ikke blir godkjent.

Dama jeg snakket med i Skatteetaten sa at jeg burde prøve å ringe selskapene jeg hadde kjøpt varene fra og be om en ny faktura med bedriftsnavnet på. Dette ble blankt avvist av Multicom som sa at det både var umulig og ulovlig - ett år etterpå.

Er det riktig det saksbehandleren i Skatteetaten sier? Kan jeg eventuelt foreta meg noe for å få tilbake MVA-pengene og unngå trøbbel dersom det blir foretatt en sjekk av bedriftsvarene som står i mitt eget navn?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Når du driver et enkeltmannsforetak er du og firmaet samme person/enhet, slik at om du handler ting "privat" eller "til bedriften" så spiller det ingen rolle. Det avgjørende er jo at kjøpene du gjør må være relevante til driften av "bedriftsdelen" av deg. Hvis du f.eks driver med webutvikling vil jo et kjøp av en PC være et driftsmiddel for å kunne utføre din jobb.

I et slikt tilfelle vil du faktisk få både i pose og sekk. Du handler som "privatperson" og får alle rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, men du kan OGSÅ skrive kjøpet av på skatten som driftsmiddel.

Slik jeg tolker dette har du truffet på en person i skatteetaten som antagelig er svært ny i jobben.

Dama jeg snakket med i Skatteetaten sa at jeg burde prøve å ringe selskapene jeg hadde kjøpt varene fra og be om en ny faktura med bedriftsnavnet på. Dette ble blankt avvist av Multicom som sa at det både var umulig og ulovlig - ett år etterpå.

Nja. De kunne jo, hvis de hadde giddet, utstedt en kreditnota for forrige faktura, sendt tilbake pengene til deg, sendt ut en ny faktura med bedriftsnavnet på og så bedt deg betale denne, men let's face it: Det gidder de neppe.

Og det skjønner jeg godt.
 

hansson

Langveisfarende
Føler meg litt skyldig her, siden det er jeg som har skrevet denne artikkelen ENK: Ikke kjøp utstyr i firmanavnet | Frilansinfo.no | Informasjonsportalen for kreative frilansere |

Jeg mener bestemt at dama i Skatteetaten tuller. Alle jeg kjenner har kjøpt utstyr på sitt eget navn og fått skattefradrag for det selv om firmanavnet ikke er med. Som jeg skriver i artikkelen så er du og firmaet samme juridiske person, så det har ikke noen juridisk betydning hvordan kjøpet blir gjort. Det viktige er at du kan forsvare kjøpet overfor Skatteetaten hvis du blir sjekket opp.

Jeg har selv fått tilbakegående mva-oppgjør på en rekke kvitteringer som alle var stilet til meg personlig, eller ikke inneholdt noe navn i det hele tatt (mindre beløp). Blant annet en datamaskin kjøpt fra Komplett. Uheldigvis er saksbehandlere veldig forskjellige selv om de ikke burde være det. Jeg har selv vært gjennom flere bokettersyn og har aldri hørt noe om dette, selv om jeg aldri har med firmanavnet på inngående varekjøp.

De andre kjøpene du fikk innvilget, hadde de virkelig firmanavn på? Eller var de bare navnløse kvitteringer?

Du kan gjøre to ting: Selg datamaskinen fra privatperson til firma, lag en kvittering på dette og legg ved originalkvitteringen. Tilbakedater så langt tilbake i tid du kan, dvs. rundt oppstart av firma, gå litt ned på prisen for formalitetens skyld (bruktkjøp), og send saken til Skatteetaten for ny vurdering. Denne gangen kan de ikke nekte deg å få mva-summen tilbakeført.

Eneste problemet her er hvis næringsoppgaven du allerede har levert rammes av denne lille justeringen.

En annen ting du kan og bør gjøre er å skrive brev og klage på avgjørelsen. Vis til at det er helt korrekt at fakturaer stilet til privatpersoner ikke kan søkes momsrefusjon for i ikke-personlige selskaper som AS, men at det i personlige selskaper ikke finnes noe juridisk skille mellom hvilken enhet som foretar kjøpet. Siden du skattlegges for næringsinntektene som privatperson har du også rett til å kreve refusjon for kvitteringer med navnet ditt på. Forklar hva saken gjelder og at datamaskinen blir brukt i næringsvirksomhet. Med litt flaks bør de endre denne avgjørelsen.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du er ikke alene, hansson. Jeg skrev dette innlegget en gang:
https://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/5474-kj-p-av-utstyr-enk.html

Ellers er det mye fornuftig dere svarer, men jeg hadde heller klaget og ikke godtatt det svaret de nå har kommet med. At Multicom påstår at noe som skattedamen foreslår er ulovlig er jo litt festlig - hvis det er tilfelle (og det tror jeg faktisk), så er det alvorlig nok at hun snakker litt med sin sjef om hva en faktura er for noe - juridisk sett :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
At Multicom påstår at noe som skattedamen foreslår er ulovlig er jo litt festlig - hvis det er tilfelle (og det tror jeg faktisk), så er det alvorlig nok at hun snakker litt med sin sjef om hva en faktura er for noe - juridisk sett :)

Jeg tror det bare er snakk om en uheldig formulering. Å skrive ut en ny faktura er selvsagt lovlig. Hvis du sender ut en faktura som på en eller annen måte inneholder en feil, så vil det jo være fullt lovlig å "trekke denne tilbake" ved hjelp av en kreditnota - for så å fakturere på nytt med en ny faktura. Dette er dog IKKE noe man kan forvente at Multicom gjør i denne saken, annet enn hvis de skulle ønske å gjøre kunden denne tjenesten - noe de selvsagt fort kan finne på å gjøre.
 

Nordino

Medlem
Takker for gode svar, folkens. Høres betryggende ut med tanke på at det er snakk om ca 2000 kr i MVA og ikke minst for regnskapets skyld siden jeg har mange ting kjøpt som privatperson.

Du traff ganske godt peterandrej, for dama innrømmet faktisk at hun var ny i jobben. Hva bør jeg gjøre nå? Ringe og forklare saken (er det noen artikler jeg kan henvise til?) og sende et brev etterpå om det ikke funker?

Når det gjelder dette med at det er ulovlig å skrive ut nye fakturaer, så må jeg ta det på min kappe. Saksbehandleren forklarte meg dette med kreditnota, men jeg forsto det ikke helt og trodde det bare var for Multicom til å printe ut en ny faktura, noe som tydeligvis ikke går an :)
 

metallian

Medlem
Jeg har overhodet ikke tenkt på dette selv, da jeg anser mitt ENK og meg som den smme "enheten" mtp kjøp/salg :eek: Kan fort koste meg dyrt dersom jeg blir MVA pliktig neste året (ligger på grensen allerede) og ikke får refundert for siste 2 årene, noe jeg har håpet på som en "bonus" ....

Hold oss oppdatert :)
 

Nordino

Medlem
Jeg har nå akkurat snakket med både saksbehandler i Skatt Vest og sjefen hennes, og svaret fra dem er entydig: Man MÅ kjøpe i bedriftens navn, selv om man driver ENK og ene og alene er ansvarlig for selskapet.

Prøvde å forklare dette som dere sier om at jeg og firmaet er samme juridiske person, men alt jeg fikk til svar var henvisninger til paragraf 5 i bokføringsloven, "Spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering" om at bedriftnavn må være med.

Jeg forklarte at bedriften min vil tape veldig mye penger på dette siden at jeg har kjøpt inn nesten alt i eget navn pga bedre rettigheter. Da sa de at jeg måtte gå tilbake til selgerne (det vil jo være 20+!)og få kreditnota og alt det der. Ellers så kunne jeg forklare saken om at jeg hadde tabbet meg ut og sende ved dokumentasjon til dem personlig, så skulle de kanskje klare å fikse opp i det siden bedriften er nyopprettet.

Jeg klamrer meg til det siste hårstrået og håper jeg på den måten får igjen de tusenlappene jeg trodde jeg hadde krav på.

Tror forresten at jeg ligger tynt an ved et eventuelt bokettersyn. Prøver å gjøre alt så lovlig som mulig, men det er jo så mye å sette seg inn i her at det er vanskelig å ikke gjøre feil som fersking!
 

zapotek

Medlem
Dette er jo Skatteetaten i et nøtteskall. Vanskelighet bare for vanskelighetens skyld. Hadde du ringt en annen avdeling hadde du kanskje fått et annet svar.
 

Kassimaja

Geocacher
Hele problemet hadde vært løst hvis navnet på ENK hadde vært det samme som navnet ditt, da har de ingen mulighet til å si at den og den fakturaen er privat.
 

hansson

Langveisfarende
Sprøtt, ser ikke mye til firmanavnene våre når selvangivelse for næringsdrivende skal leveres inn. Det er personnavnet vårt som teller da. Får vel bare slette hele saken jeg har liggende på Frilansinfo, for det er jo et risikabelt råd å gi hvis noen saksbehandlere tenker annerledes enn andre.

Men ja, som Ståle sier - her hadde det vært best å bare bruke navnet ditt som firmanavn... Og det er jo rart at noen skal få fordeler andre ikke kan få bare på grunn av et firmanavn! Teknisk sett skulle man ikke kunne kalle firmaet for "Ola Olsen" hvis det var så viktig å ha firmanavnet med på alle bilag. Da burde man kreve at det hette Ola Olsen pluss noe som identifiserte enheten som et firma.
 

Tonny Kluften

Administrator
... Får vel bare slette hele saken jeg har liggende på Frilansinfo, for det er jo et risikabelt råd å gi hvis noen saksbehandlere tenker annerledes enn andre.
...

Artklen er bra den, hva med å lenke hit så folk får med seg dette, da kan de bestemme selv om de vil ta risken.

Løsningen når det skal være så firkantet er å kjøpe dingsen i eget navn og så la firmaet ditt kjøpe/overta den fra deg. Da får du i pose og sekk.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg betviler sterkt at de tolker loven 100% riktig!

Selskapsnavnet ditt består dog av ditt familienavn, minst, og faktura er derfor utstedt med kun et lite avvik av ditt opprinnelige firmanavn.
Her ville jeg nok stått på mitt og forlangt fullt fradrag fra merverdiavgiften. Hold fokus bort fra navnet, for det er det som er minst vesentlig i denne sammenhengen. Du har RETT på fratrekk for merverdiavgiften da innkjøpet er gjort i forbindelse med din aktivitet.

Å selge det fra deg som privatperson til bedriften gir NULL fratrekksmulighet, så se bort fra det rådet! Skal du få fratrekk for merverdiavgift må også selger være merverdiavgiftspliktig, ellers kan han ikke kreve inn merverdiavgift!
 
Topp