Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fortrolighetserklæring og advokat under oppstarten

Jeg er i ferd med å nærme med slutten av begynnelsen på mitt hjemmeside eventyr.

Jeg skal til uka ut i diverse møter med forskjellige web designere for å diskutere priser og tider på hjemmesiden jeg ønsker å lage.
Det jeg med dette lurer på er om dere har noen erfaringer når det gjelder advokater og fortrolighets avtaler. Jeg kommer nok til å prate med en håndfull designere før jeg bestemmer meg (tipper det er viktig å være på bølgelengde med designeren da vi sansynlighet vil bruke en del tid sammen framover), og ønsker derfor selvsagt å sikre meg (hjemmeside ideen min) best mulig ovenfor de jeg da har valgt å ikke bruke.

-Er det noen som har en advokat de har brukt og vil anbefale?
-Er det strengt tatt nødvendig med advokat eller er en fortrolighetsavtale noe man kan få tak i og bringe på møter selv?
-Finnes det forskjellige fortrolighetserklæringer og hvilket har dere i tilfellet best erfaring med?

Jeg takker på forhånd for all hjelp jeg måtte få. Takk

Mvh
Ambidestreza
 

tyr897

Medlem
Kan ihvertfall si at som webutvikler hadde jeg aldri signert en fortrolighetserklæring for å høre om et mulig oppdrag om en hjemmeside.

Fant tilbake til et blogginlegg som legger frem resonnementet, Why I Won’t Sign Your NDA.
 

typisk

Utvikler
Fortrolighetserklæringen er bare å skylle ned i dass. Ingen seriøse personer gidder å skrive under på noe slikt da det allerede er oppstått et mistillitsforhold.

Når det gjelder advokat kan du få hjelp hos f.eks Kluge. De har (hadde?) en ordning der de hjelper Gründere gratis i 4 timer. Bruk for all del ikke tiden med en NDA hos advokat!
 

adeneo

Medlem
Av en eller annen grunn så er dette et vanlig traume for mange.
Det må ha noe med "The social network" å gjøre at så mange tror de har en ide som er revolusjonerende og at webdesignere over det ganske land ønsker å rappe denne ideen.
De aller fleste webdesignere har en viss moral og rapper ikke andres ideer, for å ikke snakke om at de har andre ting å gjøre enn å sette opp konkurrenter til alle gode ideer som kommer på innsiden av dørene.

Et annet faktum er at de aller fleste personer/selskaper med storartede ideer feiler helt glimrende på egen hånd, og de som lykkes er ofte ikke noen ny ide i det hele tatt, se for eksempel på Google, Facebook, Finn osv. ingen av de var i nærheten av å være først ute i sitt felt.

Når det er sagt så er det selvfølgelig bare et papir, og de fleste webdesignere har vel slike avtaler tilgjengelige og signerer de normalt også, men dersom du absolutt vil ha med din egen avtale som byrået/designeren skriver under på før man legger ut om ideen sin, så ville jeg elegant søkt på Google etter "Web Site Development Non Disclosure Agreement (NDA)" eller "Website Confidentiality Agreement", og så oversatt en slik til Norsk da en skriftlig avtale uansett er bindende, og svært få advokater har spesialisert seg i dette feltet, og noe sier meg at en slik avtale funnet på nett er minst like god som en som er utformet av en Norsk advokat, og ikke minst gratis.

De avtalene jeg fant på de søkene var ofte 4-5 sider og forholdsvis grundige, så de holder nok, men strengt tatt er dette helt unødvendig etter min mening!
 

Bransje

DaddyO
fortrolighets avtaler er ikke mye verdt egentlig, kommer helt an på den som signerer.
Finn heller en utvikler/team som du føler deg tilfreds med og signer en arbeidskontrakt.
 
Takk for raske svar

Hjertlig takk alle sammen, for gode innspill og erfaringer. Det kan nok ha spart meg for både tid og penger.

Skal se meg om etter et godt team, kanskje sjekke denne Kluge om de fortsatt driver med oppstarts hjelp, men jeg dropper nå i hvert fall dette NDA skjemaet.


Mvh
Ambidestreza
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg gjør det så enkelt - dette er et av de faste punktene i standardkontrakten min (og den skal da selvsagt signeres både av meg og av kundene):

Begge parter plikter å bevare taushet om alle forhold omkring oppdraget, og om hverandres forretnings- og bedriftsmessige forhold.

og ang. signering av NDA'er - jeg ser egentlig ikke helt problemet med å signere en. Er det noen som faktisk har noe unikt skjønner jeg godt at de vil gjøre det de kan for å sikre seg, og er det ikke unikt vil det jo ikke spille noen rolle samme hva.
 
Topp