Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bruk av andres bilder

stiros

New Member
Hei! Sitter med en ide til en nettside, men møter på et problem. Er det lovlig å bruke et bilde fra en annen nettside hvis bildet linker til dems artikkel?
 

adeneo

Medlem
Man har sitatrett, og kan sitere deler av andre verk i visse tilfeller, også deler av bilder til en viss grad. Derimot kan ikke bilder tatt av en fotograf tiltenkt aviser eller lignende gjengis uten godtgjørelse :

Åndsverksloven § 23a

Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis.
 

hansson

Langveisfarende
Du mener skjermbilder av selve nettstedet? Eller bilder av artikkelen? I så fall ville jeg sagt at det bør gå greit hvis du siterer en nyhet eller omtaler nettstedet, bildet blir da en illustrasjon som passer inn. Men å bruke enkeltfoto som er tatt av fotografer er umulig uten å ha fotografens/eierens tillatelse.
 

pleb

Medlem
Du finner mye (dårlige) bilder på Wikimedia Commons (google it) under diverse lisenser. Men husk å les hvilken lisens bildene har før du hotlinker dem.

Noen er feks ikke lovlig å distribuere på kommersielle nettsider.
 
Hva med hvis man bruker et bilde uten å være sikker på om den er opphavsbeskyttet? Hva kan skje da? Får du et søksmål rett i trynet, eller blir du som regel bare kontaktet av eieren av bildet?
 

metallian

Medlem
Alle bilder er beskyttet-dersom du ikke finner tydelig dokumentasjon/informasjon om at den er opphevet m(f.eks endel bilder i wikimediacommons).

Her skal man ikke tro, her skal man vite.

Finner jeg et av mine bilder rundt om er det normalt minst dobbelt pris for urettmessig bruk.

Hva med hvis man bruker et bilde uten å være sikker på om den er opphavsbeskyttet? Hva kan skje da? Får du et søksmål rett i trynet, eller blir du som regel bare kontaktet av eieren av bildet?
 

metallian

Medlem
Egentlig er svaret "umulig å si"- men la oss for å være litt greie her si at normalt vil jeg selge et enkelt bilde for bruk på nettet for rundt en tusenlapp- så varierer jo rpisen f.eks etter om det er flere bilder, bruken, om jeg må ta nye bilder eller har de i bildebasen allerede f.eks

Jeg har noen ganger krevd betalig for urettmessig bruk av mine bilder og har da tatt 500-2500 såvidt jeg huser i farten.
 
Okey, grunnen til at jeg spør er at jeg ser endel av disse bildene jeg tenker å bruke på mange forskjellige nettsider (det kan virke som om disse var de beste på google images, og så begynte alle å bruke dem). Jeg har sett dem i bruk på norske, svenske, danske, makedonske, bulgarske, engelske og andre nettsider. Så jeg lurer egentlig på: Er det en stor sannsynlighet for at noen virkelig følger opp dette?

Hvordan er jusen i dette, hvis en fra Bulgaria hevder bildet tilhører han og sender en fet regning på 2tusen euro. Er det bare å betale, eller makulere fakturaen? Kan fotografer kreve så mye, og faktisk få medhold for det?

Jeg har selvfølgelig respekt for fotografen som må leve av sitt arbeid.
 

zapotek

Medlem
Hvordan er jusen i dette, hvis en fra Bulgaria hevder bildet tilhører han og sender en fet regning på 2tusen euro. Er det bare å betale, eller makulere fakturaen? Kan fotografer kreve så mye, og faktisk få medhold for det?

It depends... Du finner litt mer info om denne problemstillingen i denne tråden (Getty er kjent for å være ganske knallharde på dette punktet).
 
Tusen takk karer, jeg må være helt ærlig her å si at jeg aldri har tenkt noe om opphavsrett (har ikke hatt behov for å tenke på det før nå). Jeg tror jeg skal heller kjøpe bildene direkte fra Getty, selv om de ikke har bildene jeg først tenkte å bruke. Jeg slipper iallefall å tenke på noen erstatningskrav, såfremt jeg kjøper Royalty-free bilder :)
 
Topp