Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Import fra Kina

enurs

Medlem
Jeg har i dag ett NUF og går med planer om å starte en liten nettbutikk med varer fra kina.

Om jeg bestiller med mitt NUF f.eks en lekebil til $100 så vil denne komme fram til meg uten moms, toll eller andre avgifter?

Det skal vel betales avgifter på det du tar inn? Om jeg mottar varen hvordan skal jeg da betale moms eller annet. Må jeg kontakte noen i ettertid for å fortelle hvor mye jeg har kjøpt for?

Er det forskjell om jeg kjøper inn varer til eget bruk/test vs selge de videre?
Man må jo starte med å bestille inn test produkter for å se om de har ønsket kvalitet osv. må man da fremdeles betale moms eller annet?
 

enurs

Medlem
men hvordan betaler man avgiftene om varen kommer rett hjem til meg uten å bli stoppet i tollen eller lignende.
 

enurs

Medlem
Det jeg bestiller kommer på posten.
Vil det si at når jeg henter pakken så forklarer jeg dette er import og jeg ønsker å betale mva for varene og de fikser det der og da? Eller må dette avtales på forhånd?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Hvis det kommer til postkontoret vil Posten legge på mva når du henter ut pakken + et fortollingsgebyr som jeg mener å huske er på 199,-

Dette skjer automatisk med pakker som har pakkeverdi på over 200,- NOK.

På kvitteringen spesifiseres hva som er betaling for produktet, mva'en og gebyret.
 

enurs

Medlem
Hva mener du med avkrevet?

Kina sender ikke pakker hvor det står pris. Jeg har selv bestilt og posten spør ingenting. Jeg har verken betalt toll eller mva på varer. Nå var ikke verdien så stor men litt over 200 kr men uansett så ble jeg ikke spurt om noe når jeg hentet varen.

Jeg må jo selge varen med MVA og da må jeg vel kunne vise til at jeg har betalt MVA?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Neida, du skal f.eks. heller ikke betale MVA over arbeid du gjør selv.
MVA må du kreve inn ved salg, og så får du trekke fra det du har betalt av MVA ved oppgjør.

Samfunnet, ved myndighet av staten, har bestemt at næringsdrivende skal drive inn MVA for staten. Det blir du ikke kompensert for, desverre.
 

Beergear.no

Medlem
Alt annet enn å ha tollkreditt er i mine øyne idiotisk tungvint / dyrt.
Du får en regning å betale pr mnd, billigere fortolling, slipper gebyr fra transportør for at de legger ut mva for deg.
Og du får 1 bilag å bokføre pr mnd.

Så sant man tar inn mer enn en sending pr mnd kan jeg rett og slett ikke forstå at folk gjør det på andre måter......
 

Beergear.no

Medlem
http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131805

Når du så får dette får du et nr, som du oppgir til speditør.
Jeg oppga det til DHL, posten og TNT da det var de jeg skulle bruke.
Resten ordner de.
Etter nyttår ble det en liten endring.
Nå logger man inn på altinn og skriver ut regningen sin den 1 hver mnd.
Før kom den i posten.
Veldig enkelt å forholde seg til!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Kina sender ikke pakker hvor det står pris. Jeg har selv bestilt og posten spør ingenting. Jeg har verken betalt toll eller mva på varer. Nå var ikke verdien så stor men litt over 200 kr men uansett så ble jeg ikke spurt om noe når jeg hentet varen.

Det varierer fra firma til firma om de setter på priser på pakken, selv om alle vel egentlig skal gjøre det. Endel setter også på feil/lavere pris, men uansett - hvis det ikke står pris der, eller det virker "for lavt", så kan det kjapt hende at du må innom hos tollvesenet og vise fram kvitteringen der faktisk verdi står.
 
Topp