Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Moms

Gaasehud

Medlem
Mulig jeg er helt på jordet nå, men f.eks. får du en pc som koster 7.995,- privat, men om du endrer til Bedrift får du den til 6.396,-
:confused: Er dette altså mulig med et "vanlig" Enk?
 
Sist redigert av en moderator:

Ståle

Medlem
Dette er med og uten moms mattisaas. Selv om du har en bedrift, så må du betale momsen, men er du momsregistrert så får du tilbake momsen.
 

Gaasehud

Medlem
Takk, ståle - ok, dvs. at det er lurt å betale de 2500,- så man kan slippe moms? Kan jo lønne seg i lengden, dessuten er det ok om inntektene går over 50k. :) Beklager hijackinig, men vil det si at når jeg fakturerer noen slipper jeg moms kun om jeg er momsregistrert?
 

Ståle

Medlem
Du kan ikke mva-registrere deg før du har over 50k i momspliktig omsetning innenfor en periode på 12 måneder.
 
Sist redigert av en moderator:
Er vel også forbudt å ta moms om man ikke er momsregistrert? Og også forbudt å ikke ta moms om grensen er nådd?

Uansett, den fakturaen du sender ut som da totalt overstiger 50000, den skal du ta moms på, enten den er på 100 eller 10000 kr. Derfra og ut får du jo pc'n uten moms.

Men det er jo også slik at har man fått inn 50000 i moms og betalt ut 10000 i moms, så er man skyldig 40000 - mer eller mindre i alle fall, jeg bruker overlate slikt til andre. Uansett, viktig å ha orden i dette så man ikke får seg en smell.
 

Nordino

Medlem
Hvis bedriften har en omsetning på f.eks. 45.000 kr i løpet av det første året, starter tellingen da på nytt fra og med den 13. måneden?

Og hvis man når 50.000-grensa og registrerer bedriften i MVA-registeret, må man da kreve MVA fra første krone i omsetning i år 2, eller kan man fortsatt ha 50k MVA-fri omsetning hvis man er usikker på om man vil nå grensa?
 

Gaasehud

Medlem
Da kan jeg ikke helt se fordelen med å være innmeldt om du tjener under 50k?Bortsett fra at du kan kjøpe varer uten moms, som en pc fra komplett f.eks.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Trekker ingenting fra nei...

Jeg tenker på moms som noe som ikke er mitt. Jeg legger det på, that's it.
I grunnen er det to forskjellige måter å lage en faktura på:

2 x vare à kr. 100 = 200
total: kr. 200,-
hvorav mva (25%): kr. 50,-

eller
2 x vare à kr. 80 = 160
subtotal: kr. 160,-
mva (25%): kr. 40,-
total: kr. 200,-

Litt avhengig om du selger til privatpersoner eller bedrifter.
Prisinfo på tilbud til privatpersoner skal være inkl. til all tider.
 

Ståle

Medlem
Det er jo det som er MVA. Det er en avgift.

Er man MVA-registrert så får man tilbake denne avgiften, og man må i tillegg legge på avgiften når man selger varer og tjenester. Er man ikke MVA-registrert så får man ikke tilbake avgiften på ting man kjøper, og man skal heller ikke legge til MVA på det man selger.
 
Topp