|
|||||||
| Lover, regler og normer Diskuter alt innen lover, regler og normer på Internett. Denne kategorien inkluderer, men er ikke begrenset til, trademark, opphavsrett og patenter. |
![]() |
|
|
Tilbakelenk | Trådverktøy | Søk i denne tråden | Visningsmoduser |
|
|||
|
Åndsverk kan aldri brukes som de er uten tillatelse. Du kan ikke bruke tekst fra en bok i et eget åndsverk (små begrensete sitater er lov for illustrasjon av poeng). Når det kommer til paragraf 4 så gjelder det bearbeidelse av åndsverk til et nytt åndsverk. For eksempel kan man lage en film om handling fra en bok, men man kan ikke benytte teksten som den er i en egen bok (unntatt små begrensete sitater for å illustrere noe).
|
|
||||
|
Det bildet kunne jeg brukt gratis dersom det bildet var tatt av meg i offentlighet Ståle. Derfor kunne jeg dratt inn mye penger dersom du satte dine føtter utafor Kiwi nede på hjørnet her.
(sånn forøvrig, det er langt til nærmeste Kiwi herfra.)Derimot, om du tok bildet av deg selv hjemme i stua kunne jeg bare brukt det som en del av mitt åndsverk, nemlig en stor bok hvor jeg skriver om kule mennesker fra WF. Dårlig eksempel, men du skjønner hva jeg tenker ikke sant? Det du tenker, @kongen, er og bruke 110% av et åndsverk som 110% av et annet åndsverk. Det funker så klart ikke, men og bruke deler av et eksisterende åndsverk er ikke umulig. Det blir vanskelig og tolke loven her, og jeg skal ikke prøve så mye mer selv, men dere er vel enig i at noe av denne loven prater litt i munnen på seg selv? |
|
||||
|
Hvor jeg tok bildet, om du så hadde tenkt å bruke nederst i høyre hjørne på side 32 spiller ingen rolle. Du kan ikke bruke mitt åndsverk uten min tillatelse. Ikke glem at du bruker 100% av mitt åndsverk. Om du kjøper en bruksrett til mitt åndsverk som gir deg lov til å endre det og så lager et nytt verk, ja da kan du bruke det, men ikke før.
Forresten, å ta et utsnitt er ikke nok til å kalle det ditt eget verk
|
Sitat:
For å illustrere hva åndsverk, nytt åndsverk og stjålet åndsverk er så kan vi ta en situasjon som nylig har oppstått. Orginalt åndsverk: Menys reklame Nytt åndsverk: Ta bilde av Menys reklame med fotoapparat (lovlig) Kopi av åndsverk: Dagbladet benytter fotografi uten tillatelse (ulovlig) Dagbladet stjal bildet mitt! | Mia Holtes Blogg |
|
||||
|
Sitat:
|
|
||||
|
Uten og ta hensyn til norges lover og regler og noe annet som er sagt her i tråden: Hva gjelder denne sinnsyke åndverksloven, så vil jeg ikke være enig i mye: Seriøst, er det bare meg og et fåtall andre som forstår at denne snakker imot seg selv på enkelte paragrafer?
- Og vær så snill, ikke dra det sammle navnet av en advokat jeg har lest navnet på nok av ganger opp i ansiktet på meg nå som har uttalt seg på frilansinfo.no. Jeg vil høre ord fra en (eller mange) advokater som enda ikke hat uttalt seg på området. |
|
||||
|
De kan jo ikke bruke andres åndsverk utenå ha avtale med opphavsmannen eller kvinnen. Det er mulig det er en liten del av det nye åndsverket, men de kan uansett ikke bruke 100% av andres åndsverk.
|
Sitat:
Såpass skjønner til og med meny. |
|
||||
|
Sitat:
Er det så vanskelig å forstå at oppphavsmannen skal habetalt for bruken av sine verker?
|
Sitat:
En skal vel alle holde seg til loven, som Jagland så fint sier. |
|
| Trådverktøy | Søk i denne tråden |
| Visningsmoduser | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| "picxx" eller "laokao" | picxx | Generell snakk og svada | 5 | 9th June 2010 01:11 |
| Ny knapp "Mine tråder/Svar" | Tonny | Nytt fra WF | 7 | 26th November 2009 17:32 |
| Hva er forskjellen på "Hosts" og "Brukere"? (Ratix) | Heidi | Blogging | 2 | 29th August 2009 18:39 |
| Spørsmål vedrørende "les mer"/"more"-tag | orjan | Wordpress | 8 | 25th August 2009 17:34 |
| Hvorfor img width="1" height="1"? | Tonny | Affiliate-programmer | 3 | 27th February 2008 00:11 |