|
|||||||
| PHP, SQL og databaser Alt som har med PHP, SQL og databaser kan du poste her. |
![]() |
|
|
Tilbakelenk | Trådverktøy | Søk i denne tråden | Visningsmoduser |
| Sponsede annonser |
|
|||
|
Tror nok det er enklest med kun én tabell for meldinger, ja. Så er det jo egentlig bare å finne en måte å vite hvilke meldinger som hører sammen.
Dersom alle svar på meldinger åpner med RE: eller SV: eller lignende, kan du jo bare strippe bort disse tegnene og lagre de i et eget felt kalt f.eks. parent_title. Når du da skal finne en samtale, henter du ut alle meldinger mellom to brukere med samme parent_title. |
|
|||
|
Hmm.. noe ala dette tenkte jeg også på for en stund siden og kom frem til noe slikt:
DB: id | parent id | sender_id | reciver_id | message | timestamp så når noen sender første mld blir parent_id null. når noen svarer på mld blir parent id id'en fra forrige melding osvosv. Så er det bare å nøste dette opp hved hejlp av noen løkker i php. Kanskje ikke så bra forklart, men det var i allefall tanken min. |
|
||||
|
Hmm, du fikk meg inn på riktig spor her. Jeg skal leke meg litt med et slikt felt og se hvor langt jeg kommer. Takk for tipset.
![]() to-ov, jeg ser hva du mener, men det vil ikke fungere optimalt. Man må f.eks ha et eget felt som viser om mottaker har lest meldingen, et felt som viser om mottaker har slettet den, et felt som viser om senderen har slettet den fra sendte elementer og muligens også mer som jeg ikke kommer på sånn i farta. Det er så mye dill liksom, men takk for svar allikevel, til begge to. Det er nok denne biten med et felles felt på en "samtale" som kan lage det til slik jeg vil ha det. Det er sikkert mye man kan gjøre for å få dette "perfekt," men så lenge det faktisk funker vil jeg plassere meg selv i kategorien "Fornøyd." ![]() Sist endret av Mr Vest : 3rd March 2010 kl 13:50. |
|
||||
|
Slik som dette har vi laget en innboks.
Hver samtale mellom to personer er en "tråd" som har en sender og en mottaker. Hver tråd kan ha mange meldinger. hver melding blir lagret 2 ganger. slik at begge parter kan slette meldinger hver for seg. uten at det går utover den andre. threads ![]() messages ![]()
| Visningsmoduser | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd startet av | Forum | Svar | Siste innlegg |
| br i kode | Tonny | Wordpress | 13 | 6th October 2009 12:36 |
| Trenger litt tanker om hvordan og kode denne? | Mr Vest | PHP, SQL og databaser | 19 | 15th September 2009 05:01 |
| God kode | Tonny | Generell snakk og svada | 3 | 28th August 2009 11:30 |
| MSN-meldinger sendt til inbox? | moneymaker | Generell snakk og svada | 2 | 11th March 2009 14:01 |
| Design til Kode | Julian | Webutvikling | 0 | 18th April 2007 17:31 |