Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adsense - Klikkfrekvens vs kostnad pr klikk

Jens1986

Medlem
Har den siste tiden klart å øke klikkfrekvensen fra ca 2% til ca 5%. Men når jeg ser på grafer for kostnad per klikk og klikkfrekvens ser det ut til at det er en sammenheng - flere klikk gir lavere fortjeneste per klikk.

Er det sånn det skal være? I såfall, kan noen forklare meg hvorfor det er sånn?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg er ikke noen ekspert, så ta dette med en klype salt, men:

- Har du brukt nye ord og utrykk i annonsen, som "gratis" og "billig" selv om det ikke er det?
- Er landingssidene dine mindre relevante enn tidligere?

- Er klikkene dyrere nå enn tidligere?
Da bør du se på Adword quality score. https://support.google.com/adwords/answer/2454010?hl=en eller søk Google for adwords quality score factors.
 

Morph

Svart belte i snoking
Syns Tonny har veldig gode poeng her. Det er viktig å sikte etter den mest motiverte trafikken. Det er for eksempel stor forskjell på motivasjonen hva gjelder "webhotell" og "beste webhotell for blogg". Førstnevnte kan være hva som helst - kanskje driver noen research, lurer på hva det egentlig her osv. Sistnevnte, som sannsynligvis har mindre konkurranse, er derimot supermotivert. Brukeren har en blogg og ønsker det beste webhotellet.

Negative nøkkelord er også viktig. Sørg for at du har linket Analytics til AdWords og AdWords til Analytics, slik at du har måletall her. Da kan du nemlig gå til "aquisition", "keywords" og "paid" for å se termene du har bydd på. Klikker du på den blå linken under grafen hvor det står "matched search query", ser du også hvilke faktiske søkefraser det er snakk om. Hvis det er noe som er totalt irrelevant her, legger du det inn som negativt. Mye arbeid, kanskje mye kjedelig også, men det er kun på en detaljert måte at man kan optimalisere en AdWords-kampanje.

Du nevner også at klikkfrekvensen har økt. Dette er et godt tegn, og en av de viktigste faktorene for god Quality Score som Tonny refererer til. Fortsett med tiltak du har gjort for å få dette resultatet - bedre Quality Score gir flere visninger og billigere klikk.
 

Jens1986

Medlem
Nei dere misforstår. Gjelder ikke adwords, men adsense. Kanskje jeg brukte feil uttrykk, men det er disse som brukes i android-appen.

Så når jeg får høyere antall klikk på adsense reklamene jeg har på siden min, får jeg samtidig mindre betalt pr klikk.
 

Jens1986

Medlem
Ja. Sidevisninger øker, antall klikk øker, hva jeg får betalt pr klikk synker tilsvarende. Ville bare høre om dette var normalt, og om hva som er den gylne middelvei. Mtp brukere så vil jeg jo ha så lite reklame som mulig, og hvis jeg F. Eks kan fjerne en 1/3 av annonsene og få bedre betalt pr klikk så er jo det et mye bedre alternativ.
 

Stoppet

Banned
Du sier at det dreier seg om klikk på en rekke nettsteder. Har klikk frekvensen økt line mye på alle, eller er der en variasjon der noen sider øker mer enn andre? Grunnen til at jeg spør er at på to av mine sider kakeke.no og gratiskontrakt.no har jeg himmelhøy forskjell i kostnad pr klikk. På gratiskontrakt.no ligger jeg på ofte på 15-20 kroner per klikk, mens jeg på kakene.no vanligvis ligger mellom 1 og 2 kroner. Jeg antar at dette har å gjøre med at på den ene sider ser jeg at det er mye reklamer for advokater og lignende som går igjen. Mens på den andre er der en større spead og ofte matrelaterte annonser. Jeg antar (ren gjetning) at dette har å gjøre med at et advokatfirma betaler mer for å få et klikk enn det Rimi gjør.

Dermed synker kostnadene pr klikk når det er mye aktivitet på kakene.no og mindre på den andre og visa versa.
 
Topp