Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO folk - hvordan blir et selskap attraktiv for deg?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hei kjære SEO eksperter,

Vi i Inevo er for tiden på jakt etter vår neste kollega som kan jobbe med SEO. Vi søkte før sommeren uten å få noe særlig napp og vi prøver oss nå igjen. Denne gangen har vi ikke annonsert så lenge, men jeg mistenker det fortsatt vil være langt mellom de gode kandidatene.

Jeg har to teorier om hvorfor dette er tilfellet:

1) SEO bransjen er ikke lengre "sexy":
Det kommer færre nye tilskudd i "SEO bransjen" enn personer som går ut. De få kandidatene som er igjen har det fint der de er.

2) Inevo er ikke "sexy" nok:
Inevo presenterer seg ikke bra nok. Vi har kommet med våre krav, men det er ikke klart nok hva Inevo er villig til å by.

Jeg kan si meg enig i sistnevnte. Vi viser ikke bra nok hva slags kultur vi har i Inevo-miljøet, så her må jeg nok trå til med en god "hvorfor jobbe hos Inevo" side. Denne vil da inneholde:
- God lønn
- Gratis lunsj og frukt tilbredet av erfarne og entusiastiske kokker hver dag.
- Svært gode kaffebønner (og selvfølgelig masse annet drikke)
- Ny Mac/PC
- Eget reisebudsjett for konferanser
- Flere sosiale utflukter med selskapet hvert år.

Hva mangler vi for å bli et attraktivt selskap?
 

Rismoen

Medlem
Hjemmekontor?

Jeg leste for et par dager siden at vi nordmenn foretrekker hjemmekontor ovenfor høy lønn.

Selv så kjenner jeg mange som har byttet jobb nettopp på grunn av dette.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hjemmekontor er ikke noe problem så lenge det avtales i forveien, men vi er litt usikker på om vi skal lage en regel av det enda. Frem til nå har det ikke vært misbrukt, så behovet for "regulering" har ikke vært der. Jeg jobbet senest selv forrige fredag noen timer fra hytta før det ble helgekos :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror at halvparten av punktene du har på listen der ikke er utslagsgivende for de som ønsker å bytte jobb. I tillegg er et par av dem litt for "vage".

Gratis lunsj er ikke et gode som gjør at folk bytter jobb, men som vil være en fin ting å få vite når man er på intervju.
Kaffe er vel mer eller mindre standard i alle bedrifter. Skal man i tilfelle trekke frem noe måtte det være om det er en kaffemaskin som lager cappucion, sjokolade, caffe mocca etc, men fremdeles ikke noe som får noen til å skifte jobb.

Reisebudsjett for konferanser høres vagt ut. Er det noen konferanser man er fast på? Er det muligheter for å reise på konferanse/seminar utenlands?
Hva med kurser for å øke kompetanse?

"God lønn" er subjektivt. Konkurransedyktig lønn er et bedre ord i tilfelle. Kunne man klart å skissere i hvilket område man beveger seg lønnsmessig tror jeg dette ville hjulpet deg å både inkludere og ekskludere kandidater.

Ellers er det flere her som har trukket frem gode punkter.

Et resultat av at bransjen ikke er like "sexy" lenger gjør kanskje at det er flere fagfolk tilbake enn de som bare vil arbeide i en "kul" bransje. Legg dette til grunn når dere skal utforme stillingsannonser.

Håper dette var noen brukbare tanker.....
 
Utfordringen for SEO-bransjen er at de som er flinke på dette ofte driver for seg selv. Jeg anbefaler at du heller får inn en person som er jr. og lærer opp vedkommende.
 

Tony J

Alle skal få
All den tid det er kun google som er relevant for søk blir det feil å kalle det SEO lengre. Kaller det heller "Synlighet" og hvordan bli "mer synlig". Begrepet har forandret seg i takt med sosiale medier. Google+ er fortsatt veldig undervurdert og Facebook er et must.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg tror at halvparten av punktene du har på listen der ikke er utslagsgivende for de som ønsker å bytte jobb. I tillegg er et par av dem litt for "vage".

Jeg er enig i at det raskt blir litt vagt på mange av punktene. Hva er god lønn? Hva er god lunsj? Hva er et bra reisebudsjett? Alt er jo relativt. Jeg tror heller ikke at jeg legger til enda flere frynser er utslagsgivende i så alt for stor grad.

Vårt renommé spiller kanskje en enda større rolle. Her er jo vår svakhet at vi fortsatt er et relativt nystartet selskap. Men vi kan vel allikevel gjøre en bedre jobb for å vise frem hva slags selskap vi er og hva slags kultur vi bygger på kontoret.

Utfordringen for SEO-bransjen er at de som er flinke på dette ofte driver for seg selv. Jeg anbefaler at du heller får inn en person som er jr. og lærer opp vedkommende.

Vi følger regelen "Hire for attitude, train for skill". Men om det dukker opp noen som er senior vil selvfølgelig det også vurderes.

Siden du jobber med SEO, hva mener du slags egenskaper en SEO-junior bør ha i dag?

All den tid det er kun google som er relevant for søk blir det feil å kalle det SEO lengre. Kaller det heller "Synlighet" og hvordan bli "mer synlig". Begrepet har forandret seg i takt med sosiale medier. Google+ er fortsatt veldig undervurdert og Facebook er et must.

Enig, men det er en helt annen diskusjon enn det jeg har lyst til å begi meg ut på her :)
 

Tonny Kluften

Administrator
Ikke noe av dette trigger meg:
- Gratis lunsj og frukt tilbredet av erfarne og entusiastiske kokker hver dag.
- Svært gode kaffebønner (og selvfølgelig masse annet drikke)
- Ny Mac/PC
- Eget reisebudsjett for konferanser
- Flere sosiale utflukter med selskapet hvert år.

Jeg har ikke søkt jobb noengang, men kan tenke meg at dette kunne trigget interessen min:
- Delvis jobbe hjemmefra.
- Vite at jeg har jobben om 5 år også, hvis jeg vil.
- 600.000 i lønn.
- Å møte alle medarbeiderne i et fellesmøte på jobbintervjuet.
- Vite mest mulig om hvordan dere organiserer dere i firmaet rent praktisk, passer mine arbeidsmetoder sammen med deres?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ikke noe av dette trigger meg:
- ....

Mener du at de tingene som er listet opp er totalt uinteressante eller at det er gode saker, men ikke "nok"?

- Delvis jobbe hjemmefra.

Tror du det en høyere grad av person som ønsker hjemmekontor på WF enn det vil være generelt blant søkerne våre? Vi har som jeg har nevnt tidligere i innlegget ikke satt noen faste regler på dette enda, men har for det meste latt de som jobber her styre sin egen tid. Litt usikker på hvordan vi skal gjøre dette i fremover, men vi får kanskje prøve å gjøre det om til en gode.

- Vite at jeg har jobben om 5 år også, hvis jeg vil.
Godt poeng! Vi er litt over et år gamle og vil ved årslutt kunne legge frem et positivt regnskap. Utover dette, hva mener du vi kunne gjort for å vise deg at vi er en bedrift vi er sikre på at også er her om 5 år?

- Å møte alle medarbeiderne i et fellesmøte på jobbintervjuet.
Er dette normalpraksis vil du si? En introduksjon for teamet er selvfølgelig noe vi kunne vurdert for intervju-runde nummer 2. Bra tips!

- Vite mest mulig om hvordan dere organiserer dere i firmaet rent praktisk, passer mine arbeidsmetoder sammen med deres?
Denne fanget interessen min. Det må selvfølgelig være synergier med hvordan man jobber. Hva her er en deal-breaker for din del? Vi har jo selvfølgelig våre verktøy vi bruker fast og noen rammeverk vi forholder oss til. Vi liker å bli utfordret på dette og forventer at kollegaene våre tenker det samme.
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg synes annonsen er meget bra i utgangspunktet. Dere har styrt unna alle de vanlige flosklene i stillingsannonser og gir en relativt god beskrivelse av hva dere ser etter i en mulig ansatt, samt hva den ansatte kan forvente. (Det er mulig språkbruken kunne vært toned ned noe, slik at den blir mer nøytral?)

Så din teori nummer 1 kan nok være mye av hovedgrunnen til få søkere, kanskje i kombinasjon med at dere ikke er blant de kjente (enda?).

Hva ville fått meg til å søke? At jeg kunne jobbe fra Danmark... :D
 

kongen

kongemedlem
Hva med å få frem hvilke kunder man skal gjøre seo for, eks, statlige sider, små nettbutikker, store internasjonale nettbutikker, små bedriftssider (frisører / rørleggere / etc) slik at man kan se for seg hvordan hverdagen blir.

Har dere parkeringsplass, kan man komme dit med bil, hva hvis man er nødt til å pendle med tog, er dere i nærheten av sentralbanestasjonen, kan man komme dit med buss etc. Dette bør også komme frem slik at folk ser hvor enkel jobbreisen blir.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har dere parkeringsplass, kan man komme dit med bil, hva hvis man er nødt til å pendle med tog, er dere i nærheten av sentralbanestasjonen, kan man komme dit med buss etc. Dette bør også komme frem slik at folk ser hvor enkel jobbreisen blir.

Tenker du at dette er viktig at vi får med på en eventuell "Hvorfor jobbe i Inevo" side? Jeg tenker at om en potensiell ansatt ikke er i stand til å finne ut av dette selv, så er personen mest sannsynlig ikke en god match til å jobbe i et selskap som rådgiver..? Man kan jo raskt se at vi holder til i Oslo sentrum og bør kunne gjøre avgjørelser basert på det.

Det som kan være verdt å nevne er at vi aldri har planer om å flytte ut av sentrum, selv når vi utvider lokalene. Det er kanskje noe som er verdt å nevne?
 
Topp