Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe alle eiendeler i mitt eget ENK

pondus123

Medlem
Hei.

Jeg driver i dag et ENK, men ønsker nå å opprette et holdingselskap og datterselskap (som skal kjøpe det meste av verdi i mitt ENK). Mitt ENK driver med affiliate og har ikke noen eiendeler utenom nettsider, domener, PC osv. Jeg fører regnskapet selv, og ønsker å beholde mitt ENK til diverse småprosjekter.

Om noen kan svar på disse spørsmålene blir jeg glad;

- Hvordan skal jeg verdsette mitt ENK, f.eks. 10 x månedsinntekt e.l. per nettside?
- Kan jeg verdsette dette selv og kjøpe det på avbetaling fra meg selv? Eller bør/må jeg la en regnskapsfører gå gjennom regnskapet i mitt ENK og la dem (revisor?) verdsette eiendelene?

I tillegg, er det noen som kan anbefale noen nettbaserte regnskapsførere? Har vært i kontakt med noen få (f.eks. regnskapshjelp.no), men alltid fint med anbefalinger :) Etter hva jeg har forstått, så må morselskap også ha revisor, og denne kan ikke samarbeide direkte med regnskapsføreren. Er det noen som vet om noen på nett? Jeg er veldig mye på farten både hjemme i Norge og i utlandet, så det hadde vært utrolig fint med noe som var 100% nettbasert, og det eneste jeg behøvde å gjøre var å sende inn bilag en gang i måneden :)

Takker for alle svar! :)
 
A

aabbcc

Guest
Jeg svarer litt raskt uten å ha sett ordentlig på dette, så beklager på forhånd om dette er dumt. Men er det egentlig noen vits i å kjøpe dette ut av ditt eget ENK, hvis du skal eie hele AS'et selv? Hvis du eier alle disse nettsidene og domenene kan de vel legges inn som akskjekapital i AS'et? Det vil jeg tro også er bedre økonomisk.

aa
 

pondus123

Medlem
Er jo en interessant tanke å bruke nettsidene som akskjekapital i AS'et, men verdien av disse må vel godkjennes av revisor, og da er en vel tilbake til det opprinnelige spm. om hvordan/hvem en skal verdsette disse? Og mitt ENK må vel da stå som eier av holdingselskapet?

Er veldig liten fare for konkurs, men leie kan jo kanskje være et alternativ. Kan jeg da ta så lite jeg vil evt. i leie?

Takker for alle innspill og tips!
 

quicktech

Medlem
Siden virksomheten og verdiene er såpass beskjedne ville jeg bare opprettet selskapsstrukturen, og så gjort noe så enkelt som å bytte kontaktdetaljer og kontonummer hos de du har affiliate konto hos, samt bytte eier på domenene og slikt. Jeg ville ikke ballet noe mer med overtakelse, oppgjør og den slags men bare overføre driften. Tror du kan bruke mer penger på "råd" enn eiendelene er verd hvis du henger deg for mye opp i dette. Du skal jo være eier av aksjene i selskapet til slutt uansett så dette her bør du ikke bekymre deg for.
 

hansson

Langveisfarende
Det du er på jakt etter her er skattefri omdanning fra ENK til AS. Men da må du legge ned ENK-et. Det er unødvendig å beholde ENK-et, blir bare dobbel regnskapsføring til null gevinst. Som Quicktech er inne på er det sannsynligvis ingen fra Skatteetaten som korsfester deg for ulovlig uttak av verdier fra ENK-et hvis det er små og/eller vanskelig målbare verdier det er snakk om. Domener og sånt ville jeg bare overført direkte.
 

pondus123

Medlem
Siden virksomheten og verdiene er såpass beskjedne ville jeg bare opprettet selskapsstrukturen, og så gjort noe så enkelt som å bytte kontaktdetaljer og kontonummer hos de du har affiliate konto hos, samt bytte eier på domenene og slikt. Jeg ville ikke ballet noe mer med overtakelse, oppgjør og den slags men bare overføre driften. Tror du kan bruke mer penger på "råd" enn eiendelene er verd hvis du henger deg for mye opp i dette. Du skal jo være eier av aksjene i selskapet til slutt uansett så dette her bør du ikke bekymre deg for.

Det hadde jo selvfølgelig vært det greieste ja. Usikker på om skatteetaten finner det mistenkelig at inntekterene plutselig forsvant over natten dog. Uansett, er nok en sånn løsning jeg går for.

Du mener deg selv personlig. ENK-et og deg er samme enhet. ENK-et kan ikke eie andeler. Det kan du.
Da mener jeg nok meg personlig ja.

Det du er på jakt etter her er skattefri omdanning fra ENK til AS. Men da må du legge ned ENK-et. Det er unødvendig å beholde ENK-et, blir bare dobbel regnskapsføring til null gevinst. Som Quicktech er inne på er det sannsynligvis ingen fra Skatteetaten som korsfester deg for ulovlig uttak av verdier fra ENK-et hvis det er små og/eller vanskelig målbare verdier det er snakk om. Domener og sånt ville jeg bare overført direkte.

Jeg beholder nok ENK'et til diverse småting. Fører regnskap selv, så er ingen utgifter e.l. der, kun litt ekstraarbeid. Ellers overfører jeg bare domener osv. som folk her inne sier.
 

quicktech

Medlem
Det hadde jo selvfølgelig vært det greieste ja. Usikker på om skatteetaten finner det mistenkelig at inntekterene plutselig forsvant over natten dog. Uansett, er nok en sånn løsning jeg går for.

Det er ikke mistenkelig i det hele tatt, snarere helt naturlig at små firmaer tar steget videre til AS etterhvert som virksomheten utvikler seg. Dessuten er det jo du som skal eie aksjene, så de verdiene som flyttes på tilhører jo til syvende og sist samme person. Og siden det er du som skal eie selskapet betyr det at du enten må ansette deg selv eller ta ut aksjeutbytte for å få ut penger igjen (med mindre du leier deg selv ut til ASet via ENK foretaket), og uansett blir jo dette også beskattet så skatteunndragelse er det hvertfall ingen som får mistanke om. Det ville sett merkeligere ut hvis du hadde flyttet eiendeler fra et AS til deg som person uten "skikkelig" oppgjør.

Det er for øvrig også helt vanlig at personinntekt svinger over tid.
 
Topp