Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Konkurrere i et "umulig" marked

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Stadig vekk får jeg tips om nye nettsider som folk ønsker å profilere hos meg, og ikke sjelden lurer jeg fælt på hvordan folk tror de skal klare å knekke en "uoverkommelig" konkurrent innenfor samme segment.

La meg ta et eksempel (vet ikke om eieren er inne på WF, beklager i tilfelle eksemplet): Mittsalg dått no. Nettstedet satser høyt og vil bli "Norges nye annonsemarked". Pr. i dag ligger det under 50 annonser på nettsiden. I et forsøk på å pushe aktivitet, lodder de bort en iPad mini blant alle som legger inn annonse (men ikke før de har nådd 1 000 annonser).

Hva gjør at f.eks. dette nettstedet satser på å bli det nye Finn? Er det plass til flere i et slikt marked? Finn har knekket konkurrenter som AutoDB, TV2torget (?) og QXL osv.

Jeg selv har ofte hatt lyst til å satse på noe der det allerede eksisterer en dominerende aktør i markedet, men har lagt det bort - særlig pga. at jeg tror det krever urimelig mye penger for å presse seg inn.

Kanskje dette er mer et psykologisk spørsmål enn et økonomisk? Hva er det som driver folk til å kjempe mot en gigantisk konkurrent? Er det i det hele tatt noen som helst mulighet for å nå opp?
 

Tonny Kluften

Administrator
Jeg tror at mange vil inn i markeder med uoverkommelige konkurrenter fordi de tenker at "Tar jeg bare 1% av kaka så blir jeg millionær". Men feilen med å tenke slik ligger i at man ikke får 1%. Folk gidder ikke å legge ut rubrukkannonser på nettsteder som har bare 1%, eller mindre, av alle annonser i Norge.
 

timepoint

Medlem
Er jo også enklere å lage noe som allerede funker, enn å finne opp hjulet på nytt.

Innen rubrikk så tror jeg man må gå for nisjer, som eks. hybel.no har gjort eller eks. qxl.no som satser mest på frimerker/ antikiviteter og tegneserier.

Kommer man med noe nytt så er det bare å pushe ut, Google, Facebook osv., men ville nok prøvd å få med et mediehus slik at man raskere får et publikum...
 

Msites Ltd

Livsnyter
Rubrikksegmentet i Norge er ganske spesielt. Det er ikke like stort monopol i resten av Europa.

Jeg er mer overrasket over at man kun tenker Norge når man starter rubrikk. Her burde man egentlig ha litt av "datingsitetankegangen" og få det ut på alle språk og markeder. I dag viser det seg også at man handler mer og mer over grensene.
 

quicktech

Medlem
Tonny har nok mye rett. Litt for enkel matematikk og en drøm om å være sin egen sjef kan være nok til at folk begir seg ut på et prosjekt som ikke er innovativt men som synes enkelt nok til å tjene raske penger.

På den annen side så er det som regel noe feil et sted når enkelte selskaper kommer i monopolsituasjon i et fritt og godt regulert marked. Når det gjelder finn.no så er nok det fordi folk har "blitt vant" til det. I en slik situasjon skal det ikke mye innovasjon til før man blir en skarp konkurrent. Men noe nytt må man ha å komme med - ikke bare rimeligere priser.

Jeg tror finn.no er ugjenkjennelig om 3 år, tror de vil møte tøff motstand fra flere kanter fremover, fordi de ikke er flinke nok til innovasjon.
 

Marius_J

Social Engineer
Europas største rubrikk nettsteder er gratis å legg ut annonse, bortsett fra Finn.no
Nå er jo torget gratis hos Finn.no også da men alikevel, når de tar 7-8 tusen for å legge ut jobb annonser.

Tror det bare er spørsmål om tid før det er noe annet som blomstrer opp.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Europas største rubrikk nettsteder er gratis å legg ut annonse, bortsett fra Finn.no
Nå er jo torget gratis hos Finn.no også da men alikevel, når de tar 7-8 tusen for å legge ut jobb annonser.

Tror det bare er spørsmål om tid før det er noe annet som blomstrer opp.

Det du sier her er ikke helt riktig! Det koster penger rundt om i Europa også, men det kan være de har smartere løsninger.
 

JudeQuinn

Medlem
Er man villig til å hive inn nok penger er ingenting umulig. For eksempel kan man gi gavekort per annonse som settes inn i begynnelsen, eller konkurranse (eller ha rev-share på reklame med meglere) ... Slå seg sammen med et mediehus, kjøpe masse mediaeksponering og reklame ... Mye som går an.

Her er det ikke samme monopol på rubrikkannonser som i Norge, det er flere store aktører, ikke bare én som Finn.no.

Kommer man først over den første kneika, og blir stor nok til at folk gidder å sjekke når de skal kjøpe noe, har an komt langt. Det er klart at jeg ikke gidder å sjekke en rubrikkside når jeg klikker på Rogaland og det er 6 annonser ... som spriker fra labaradorvalper, en gitar, et sett vinterhjul og en fra Litauen som ser etter jobb.
 
Folk gidder ikke å legge ut rubrukkannonser på nettsteder som har bare 1%, eller mindre, av alle annonser i Norge.

Og dette begrunner du med hva? Det finnes mange små markedsplasser som er populære.
Nye annonser i dag på finn (fra 00:00 til 08:46) er 14 000(!) Synes du 1% av dette er lite?

Ta feks i jobbmarkedet, masse konkurranse hos temp-bedriftene og nav.no
Utleie annonser begynner også å dukke opp andre plasser enn finn.no.

Å lage ett nytt finn.no burde ikke være vanskelig. Det er jo ingen hemmelighet at finn.no bygger ett sosialt nettverk innad på finn.no. Dette har jeg virkelig stor tro på. Men kommer du før de, så kan du fyke avgårde i forveien.
Greia med internett er at du ikke behøver 50 mill for å starte enn landsdekkene bedrift. Du behøver bare litt driv.
 

JudeQuinn

Medlem
Si det til alle de tomme rubrikksidene, viralsidene og andre "me too"-sider ... Du kan ikke starte det neste Finn.no fra kjelleren på wordpress med rubrikkplugins og shared hosting.

Jeg ser hele tiden nye rubrikksider poppe opp hvor noen prøver å bite over hele det norske rubrikkmarkedet uten noen plan. Det blir som jeg skulle starte et oljeselskap, fordi 1% av statoils omsetning ville vært ganske kult når jeg er én person som jobber fra min egen leilighet.

Selv sider som kommer høyt opp på Google når du søker på "rubrikk" er temmelig skrale greier ... Fra ett av de første treffene finner vi på forsiden:

"Hej, Jeg er Anna Maria Dussot, pensioneret og tidligere administrativ leder på den sydafrikanske finansministerium, en individuel investor jeg nu tilbyder finansielle lån mellem € 5.000 og € 5.000.000 til alle dem i nød og har kapacitet tilbagebetali..."

"Hei Du trenger finansiering for å kjøpe en bil; et hus; for skape en virksomhet, for å gi deg en tur; for dine behov personlige eller andre behov. Ikke bli bekymret Nå vil jeg gi lån og finansiering av alle typer fra 5000 € en € 100 000 har en r..."
 

xdex

Medlem
Det eneste nettstedet som faktisk klarer å ødelegge for finn.no pr i dag, er facebook. Dette er nok også mye av grunnen til at Finn.no så seg nødt til å tilby en gratis tjeneste. Jeg tror vi snart vil se nye priser på f.eks. bil annonser, da disse også florer på facebook. Eller kanskje facebook knuser markedet totalt, ved å lage en ny type "grupper" som gjør det mulig for folk å legge ut "annonser" med egendefinerte felt.. At det skal koste så mye og legge ut en bil til salgs på finn.no f.eks, syntes jeg er horribelt.
 
Topp