Kjapp og trygg hosting for Wordpress

1000% rente lovlig?

kongen

kongemedlem
Hvis jeg selger en laptop med faktura og 14 dagers betalingsfrist. Kan jeg i betingelsene legge til at hvis betalingsfristen ikke overholdes så omgjøres kravet til et lån med 1000% rente?
 

Steve Cash

Medlem
Selv om det er avtalefrihet i Norge, så virker dette som en klart urimelig avtale, og det er ikke tillatt. Grensen for morarente er forøvrig 9,5 prosent.
 

kongen

kongemedlem
Men er det ikke slik Elkjøp egentlig opererer? De selger forbrukerelektronikk til nesten kostpris for å skvise ut konkurrenter. De lar deg få betalingsutsettelse som høres ut som en bra deal. Og når man ikke betaler innen fristen så sitter kundene med et dyrt forbrukslån, langt over 9,5 prosent.

Er ikke forretningsmodellen til Elkjøp egentlig å pushe dyre forbrukslån i skalkeskjul av å være en elektronikk-sjappe? Samtidig slipper de unna Forbrukerrådets harde krav om markedsføring av lån.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Hvis det var det Elkjøps forretningsdrift som var poenget med innlegget ditt, så har jeg ikke noe ønske om å delta i en diskusjon om den, jeg kjenner saken for dårlig. Men jeg antar at fordringen overdras til et finansieringsselskap, og det ingen billig måte å kjøpe elektronikk på, men renten er nok langt under 1000 prosent pro anno. Det stemmer nok likevel at renten er vesentlig høyere enn 9,5, det er som sagt morarentesatsen som myndighetene fastsetter. I forbrukerlån gjelder ikke den.

Uansett så står det deg fritt å lage en avbetalingsordning, setter du renten til tusen prosent så gir du i alle fall kundene en god grunn til å betale før forfall :)
 

kongen

kongemedlem
Hvis det var det Elkjøps forretningsdrift som var poenget med innlegget ditt, så har jeg ikke noe ønske om å delta i en diskusjon om den, jeg kjenner saken for dårlig. Men jeg antar at fordringen overdras til et finansieringsselskap, og det ingen billig måte å kjøpe elektronikk på, men renten er nok langt under 1000 prosent pro anno. Det stemmer nok likevel at renten er vesentlig høyere enn 9,5, det er som sagt morarentesatsen som myndighetene fastsetter. I forbrukerlån gjelder ikke den.

Uansett så står det deg fritt å lage en avbetalingsordning, setter du renten til tusen prosent så gir du i alle fall kundene en god grunn til å betale før forfall :)

Elkjøp sin forretningsdrift var ikke poenget med tråden, poenget med tråden er å finne en måte som gjør at folk betaler fakturaer til rett tid... og hvis de velger å ruge på pengene istedet for å betale fakturaene så skal det koste dyrt.
 

Steve Cash

Medlem
Da anbefaler jeg at du skriver på fakturaen at etter forfall beregnes renter etter morrenteloven og at purreomkostninger vil påløpe, eller noe lignende. Og så sender du inkassovarsel på føreste purring. Purr raskt og sendt til inkasso raskt. Det er en ryddig å skikkelig måte å gjøre det på. Jeg tror ingen vil handle av noen som truer med 100 eller 1000 prosent rente e.l. Men, det finnes eksperter på inkasso her, hansson bla. Disse kan si noe bedre om inndrivning enn meg.
 
Topp