Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Uber.com vs. Norsk drosjenæring

MariusB

Skaper & Idémaker
Nå begynner drosjenæringen her til lands å få dårlig tid. Hvorfor ikke komme Uber forkjøpet med en smart appløsning for bransjen, der brukerne både kan bestille nærmeste bil og gi omtale av de forskjellige sjåførene?

Er det ikke noen dyktige apputviklere her som ser muligheten til å selge dette inn til en samlet drosjeindustri her til lands? At drosjeindustrien er drevet på en såpass gammeldags måte er vel eneste grunn til at Uber i fremtiden kan bli lovlig i Norge?

Meninger? Synes dette er et interessant tema, da det både omfatter nyskaping samt å muligens rive en etablert bransje opp etter rota.

PS! Om noen blir rike på å lage en genial taxiapp etter å ha lest dette, så tar jeg gledelig imot 10% som takk. ;)
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Det er det nok, men med den konkurrenten som står klar til å utfordre hele bransjen nå - så burde vel bransjen gjøre noe sammen? Argumentene for å bruke Uber istedenfor vanlig taxi vil vel være:
- Bedre pris
- Unngå taxikø.
- Føle seg sikrere grunnet ratingen av sjåførene. Leste i en artikkel i DN i dag at 20% i en større spørreundersøkelse gjort tidligere følte seg utrygge når de tar vanlig taxi(!).
- Annet?

Alle disse tingene kan en såpass utfordret bransje løse på en langt bedre måte enn p.d.d. kun hvis de går sammen tror jeg. Det er også spesielt at bransjen henger såpass etter på de to siste punktene som trolig kan gjøre at det blir iverksatt et nytt lovverk som åpner for tjenester som Uber også i Norge.

Så det er sagt så er jeg verken hyppig bruker av drosje, eller har prøvd Uber noen gang. Hva jeg selv som forbruker ønsker er jeg dermed ikke sikker på. Følger imidlertid debatten i media når jeg kommer over artikler, og synes drosjeindustrien kan snu dette til å bli bedre og mer effektive enn tidligere. Da vil det både være mindre grunn for å gjøre rom for Uber i norsk lov, samt for forbrukerne å ønske en slik tjeneste til Norge.
 

Marius_J

Social Engineer
Jeg og en kompis prøvde Uber i dag i Oslo.

Å vente i over 3 timer ( vi hadde tid til å vente også ) er ikke akkurat bra vil no jeg si da, så de må få på plass litt mere før de kan konkurrere. Når de 3 timene hadde gått så gikk vi heller ut å tok oslo taxi ned til jernbane torget.

Mulig andre har hatt mere flaks, men jeg bruker ikke tjenesten en gang til med det første.
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Så de er i gang testingen av tjenesten i Norge nå? Det blir interessant å se hvilke reaksjoner de får fra myndighetene, for hensikten er vel da å prøve lovverket.
 

knippsen

Medlem
Oslo Taxi har jo lansert en meget god app som ligner mye på Uber sin. Den heter Taxi fix, og er tilgjengelig i appstore. Problemet er vel at de har drevet fint lite markedsføring for denne, slik at få vet at den finnes. Man kan heller ikke få opp ventetid på biler...
 

MariusB

Skaper & Idémaker
Som sagt, om noen går i front og får med hele bransjen i samarbeid for modernisering..

Har imidlertid mine tvil på både:
1. At det skjer.
2. Hvis det skjer, at det skjer fort nok.

Tjenester som Uber har nok gode muligheter for å bli lovlige hvis drosjebransjen totalt sett blir å henge såpass mye etter denne typen tilbud på brukervennlighet (trygghet, mindre køer, pris, etc).
 
Det er det nok, men med den konkurrenten som står klar til å utfordre hele bransjen nå - så burde vel bransjen gjøre noe sammen? Argumentene for å bruke Uber istedenfor vanlig taxi vil vel være:
- Bedre pris
- Unngå taxikø.
- Føle seg sikrere grunnet ratingen av sjåførene. Leste i en artikkel i DN i dag at 20% i en større spørreundersøkelse gjort tidligere følte seg utrygge når de tar vanlig taxi(!).
- Annet?
HVordan stopper uber taxikø? Det jeg har lest så står jo folk timesvis i kø
Jeg skjønner ikke hva du mangler når du ikke en gang vet at det finnes gode apper allerede. Det nytter ikke å ha en god app uten biler.

Taxi Sør sin App lar deg bestille taxi fra ett kart eller adresse, du kan også spore taxien på ett kart når den er på vei til deg. Du får også SMS når taxien er på vei.
Ett annet taxiselskap lar deg regne ut pris på ett kart, og den prisen som kommer opp blir fastprisen. (Kan lønne seg i rush). Så det finnes mange gode løsninger, det er vel heller vi som kunder som ikke henger med.
 

pleb

Medlem
HVordan stopper uber taxikø? Det jeg har lest så står jo folk timesvis i kø

Hvor har du lest dette?

Jeg prøvde Uber i Shanghai for to uker siden. Kort fortalt fungerte det slik:
- En venninnes telefon ble brukt til å "ringe opp" nærmeste Uber-bil. Bilen kommer hurtig etter å ha fulgt GPS-koordinatene våre, taxien kjører oss eksakt dit vi skal, kredittkortet blir automatisk belastet og bilen kjører videre til neste kunde.

Var ikke noen timelang kø for min del i hvert fall...
 
Hvor har du lest dette?

Jeg prøvde Uber i Shanghai for to uker siden. Kort fortalt fungerte det slik:
- En venninnes telefon ble brukt til å "ringe opp" nærmeste Uber-bil. Bilen kommer hurtig etter å ha fulgt GPS-koordinatene våre, taxien kjører oss eksakt dit vi skal, kredittkortet blir automatisk belastet og bilen kjører videre til neste kunde.

Var ikke noen timelang kø for min del i hvert fall...
Tenker på de som har testet i Norge, det hjelper lite om det er mange biler i Shanghai om du skal bruke appen i Norge.
 

xdex

Medlem
Jeg har ikke muligheten til å prøve uber i Norge, fordi jeg bor langt unna hovedstaden! Men, i New York fungerte dette som en drøm! Vet også at bekjente har prøvd Haxi her til lands, med gode resultater! Haxi er kompiskjøring på samme måte som uber, også mye omtalt i media.

Hovedproblemet med taxi næringen i dag, er måten sjåførene oppfører seg på. Har tatt mye drosje, og 8 av 10 ganger er jeg missfornøyd med tilbudet i forhold til pris. Det er flott å se at uber tørr å tøye grensene, det er dette vi trenger! Vi trenger at taxi næringen kommer opp i media, og dytter dem fremover. Vi lever ikke på 70tallet lengre, ting må utvikle seg i forhold til teknologi, ikke økonomi.

Hva jeg forventer når jeg tar taxi i Norge,
  • Røykfri bil.
  • Ryddig bil, uten søppel etc i baksetet.
  • Sjåføren snakker forståelig norsk (opplever å måtte snakke engelsk svært ofte)
  • Sjåføren er behjelpelig med koffert/bagasje.
  • En ren og velduftende sjåfør.
  • Legitimasjon og førerbevis godt synlig.
  • At sjåføren ikke er avhengig av GPS for å finne veien til kjente landemerker som flyplass, hotell etc.
  • En bil som er "eu-godkjent" ikke fastteipa vindu fordi det ikke ville rulles helt opp etc.
Det er veldig sjeldent at alle disse punktene blir oppfylt, og det er bare tragisk/trist. Tok mye taxi dag jeg var i nice i sommer, følte meg som en president, det var service!

Ha har dette med uber å gjøre? Mye! Hvis uber kan presse taxi næringen til bedre holdninger, så betaler jeg gjerne LITT ekstra. Taxi næringen her er pill rotten uansett, prøv å sett deg inn i en taxi og ta med deg kontanter. Overraskende mange kjører da for fast pris, dette blir det samme som pirat-taxi i vanlig drosje. Folk er så redde for sikkerhet og voldtekt, og at man ikke vet hvem som dukker opp når man tar pirat taxi. Det har vært flere hendelser med voldtekt fra taxi-næringen også, google it.

Ønsker uber velkommen til å dytte taxi næringen videre til en bedre standard og mer velfungerende system.
 

Tonny Kluften

Administrator
For ikke å snakke om prisene på drosjer i Oslo. Det ble fritt fram for å kjøre drosje i Oslo for en tid siden. Det skulle føre til lavere priser fordi det ble større konkurranse. Resultatet ble motsatt, det er så mye drosjer nå at hver enkelt drosje må ta dyrt betalt pr. tur for at sjåføren skal få en liten lønn. Heie markedskreftene!!!:D
 
Topp