Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av e-varer til EU og nye (?) MVA-regler

Pinneguri

New Member
Er det andre her inne som selger e-varer (apper, e-bøker, musikk ol.) til ett eller flere EU-land? Og som har gjort seg noen tanker om hvordan de skal forholde seg til de nye MVA-reglene som visstnok skal settes ut i live 1. januar?
Jeg selger til 10-14 land, og det virker helt umulig å måtte forholde seg til de landenes MVA-regler når jeg tross alt bruker 6 søndager allerede på MVA i Norge! Noen som har funnet et system som forenkler? Eller bare overser dere det glatt?
 

erlsae

Medlem
Velkommen hit,
Jeg mener å tro at hvis du selger et produkt eller en tjeneste til en bedrift i et EU-land, må kundene dine betale MVA på det de kjøper etter den satsen som gjelder i deres land.

Hvis det selger til forbrukere skal du vanligvis fakturere MVA etter satsen vi har i Norge.

Skyt meg gjerne om jeg tar feil
 

Pinneguri

New Member
Takk, jeg har sett etter et forum som dette så jeg håper jeg lærer mye intessant.

Ifølge de nye reglene skal man nå betale MVA etter de satsene som er i det landet der kjøperen befinner seg, hvis det er salg til privatpersoner. Altså, hvis du selger en app til Carlos i Spania skal du betale MVA til de spanske myndighetene på de 7 kronene. Spania er spesielt nevnt fordi nullpunktet for MVA er alt over 0, men de andre 27 landene har andre satser. Det skal være Twitterstorm i dag kl 11 fordi det gjelder alle mikrofirmaer - som jeg er - under emnetaggene vatmoss og euvat fordi det gjelder alle som selger inn i EU, ikke bare EU-firmaer.

En annen sak er selvfølgelig hvordan dette skal kunne implementeres i Norge, hvem i all verden skal samle inn MVA fra oss her i Norge. Men regelen skal innføres 1. januar så den angår oss, i hvert fall i teorien.
 

alterego

Medlem
Jeg tror du har misforstått noe når det gjelder regler for mva ved salg til EU.

Kan du vise til en offisiell nettside som opplyser om disse reglene du snakker om?
 

Pinneguri

New Member
Jeg har undersøkt dette i en måneds tid nå, og ingenting skulle gjøre meg mer glad og lettet hvis det er noe jeg har misforstått. Saken er at det er det britiske skattekontoret som har vært veldig aktive med å implementere dette i England, så det er mye av den informasjonen der jeg har forholdt meg til - så det kan ha oppstått feilkoblinger underveis, ja.

Her er en relativt grei oversiktsartikkel.
Her er det offisielle papiret fra EU.
Her er en artikkel fra The Scotsman

Her er lenke om Twitteraksjonen i dag.
 

Pinneguri

New Member
Her er også en Wordpress-plugin for dem som bruker WP, men jeg lenker mer for å vise at det er endel fuss der ute enn at jeg sier den skal innstalleres.

Som sagt, jeg skjønner ikke riktig hvordan de forskjellige EU-landene kan få meg til å betale MVA på e-varer til deres land uten at det går gjennom norske myndigheter. Og de (Skatt Øst som jeg har snakka med) sier vi bare skal forholde oss til norske lover. At jeg tar det opp her er fordi jeg ikke helt stoler på Skatt Øst heller … #cathc22
 

erlsae

Medlem
Norge er ikke med i EU (som du sikkert vet) - men påvirkes i stor grad av EUs politikk (på grunn av EØS).

Jeg tror alikavel at du kan slå deg til ro med at denne endringen ikke gjelder Norge. Hadde det vært tilfelle hadde vi blitt informert om det i lang tid før du opprettet denne tråden. Det ville sikkert allerede eksistert en 3-4 tråder hvis dette gjaldt Norge.
 

Pinneguri

New Member
Jeg tror alikavel at du kan slå deg til ro med at denne endringen ikke gjelder Norge. Hadde det vært tilfelle hadde vi blitt informert om det i lang tid før du opprettet denne tråden. Det ville sikkert allerede eksistert en 3-4 tråder hvis dette gjaldt Norge.

Det står veldig klart i alle papirer jeg har lest:

From 1 January 2015 all supplies of telecommunications, broadcasting and electronic services will be taxable at the place where the customer belongs. In order to ensure the correct taxation of these services, EU and non-EU businesses will need to determine the status of their customer (a taxable or a non-taxable person) and the place (in which country of the EU or outside the EU) where that customer belongs.
Henta herfra.
Min utheving.

Med tanke på at dette først og fremst var ment å ramme de stor skatte-unnasluntrererne som Amazon etc. så er det ikke så rart at vi små mikrofirmaer som i liten grad har forum for sånne ting (de er liksom for svære til å angå oss), at dette har passert oss. Jeg blei først klar over det for et par måneder siden, og det er først for en måneds tid siden at det virkelig tok av i forskjellige forum.
 

alterego

Medlem
Da har jeg sjekket litt og @Pinneguri har helt rett i at det fra 1. januar 2015 gjelder nye regler for elektronisk handel med forbrukere i EU. Du kan lese mer om de nye reglene her.

Det er nesten ikke til å tro, for mye av poenget med EU er jo at det skal være fri handel mellom EU land (og land som er EØS-medlem, som Norge er), og etter min mening blir det nye EU-direktivet et handelshinder.

De nye reglene gjelder altså alt elektronisk salg til forbrukere i EU (næringsdrivende omfattes ikke, da de selv er ansvarlig for å innbetale moms/VAT på sine kjøp) og går kort ut på at momsen skal betales inn til det landet der kjøperen (forbrukeren) holder til, uavhengig av hvilket land selgeren har sin forretningsadresse.

For de som bare selger til det landet de selv har forretningsadresse betyr de nye reglene ingen endring, men for de som selger på tvers av landegrenser oppstår det noen utfordringer:

1. Det er ulike satser for moms/VAT i de forskjellige EU-land og for å beregne riktig moms/VAT på transaksjonstidspunktet, må man da ha oversikt over disse satsene og et system for å håndtere dette (helst automatisk basert på kundens oppgitte adresse).
2. Man må finne ut hvordan man skal rapportere og innbetale moms/VAT til det aktuelle EU-landet sitt skattevesen.

Dersom du ikke ønsker å ta jobben med selv å rapportere til hvert enkelt EU-land du selger til, kan du bruke en VAT MOSS tjeneste (MOSS = Mini One Stop Shop). Ved å bruke en MOSS kan du rapportere alt ett sted. Se her for mer informasjon om MOSS: http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/how_vat_works/telecom/index_en.htm#one_stop

For å gjøre det enklere for selgere har det blitt laget noen extensions/plugins:
Woocommerce
http://www.taxamo.com/
http://www.woothemes.com/products/eu-vat-number/

OpenCart
http://www.opencart.com/index.php?route=extension/extension&filter_search=VAT

Magento
http://www.magentocommerce.com/magento-connect/eu-vat-enhanced.html

Dette var mitt lille bidrag til den nye utfordringen med moms/VAT, men siden jeg selv ikke er berørt av dette er det begrenset hvor mye tid jeg vil bruke på å sette meg inn i problemstilling og løsning. Kanskje det er flere her på forumet som vil bidra med informasjon om problem og løsninger?
 

Pinneguri

New Member
Takk, alterego, jeg syns bare det er bra dette får litt oppmerksomhet, jeg. Som det nevnes i denne artikkelen fra Trondheimtech som blei publisert i dag er dette noe som har vært underveis i mange år.

Det med MOSS medfører helt egne problemer, og er så langt ingen løsning for sånne som meg - jeg må finne meg en MOSS som er villig til å ta meg (og der jeg skjønner språket) og så må jeg likevel ta hele regnskapsbiten, de gjør ikke annet enn å ta inn momsen.

Men denne tråden kan vel holdes åpen for mulige løsninger, jeg er i hvert fall interessert i å høre hvordan andre løser dette.
 

Pinneguri

New Member
Takk, jeg skjønner at du mener godt. Jeg bruker allerede 6 søndager på MVA til Norge, og bare tanken på å sette meg inn i dette og bruke enda flere dager på registering og regnskap (de gjør jo ikke regnskapet, de bare hjelper meg å betale 14 kr til Spania, 21 kroner til Nederland, 32 kroner til Romania, osv.) gjør meg lettere bilsjuk. Særlig med tanke på hvor lite informasjon og hjelp jeg har fått fra norske myndigheter. Det hele minner mer og mer om et visst skjema som var tilgjengelig i en kjeller uten lys og trapp i The Hitchikers Guide …

Jeg stikker hodet i sanda og avventer en liten stund.

Men takk :)
 

alterego

Medlem
Hadde jeg vært i din situasjon @Pinneguri, der salget til EU-land har begrenset omfang, ville jeg bare kjørt på med 25% norsk mva og rapport det som du gjør med salg innenlands. Skulle du mot formodning få bokettersyn kan du ta problemet som det kommer. Alternativt at du automatiserer det hele gjennom et nettbutikksystem med integrert bokføring og MOSS-rapportering.
 
Topp