Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføre Stripe/Paypal/nets osv

advanced22

New Member
Hei!

Har søkt og lest en del, men sliter litt med å forstå hvordan man bokfører innbetalinger som kommer inn via feks Stripe/paypal/nets. Er det slik at man hver mnd skriver ut en rapport fra disse sidene og bruker den som billag? Slik at man kun bokfører alt innkommende betalinger fra hver enkelt tjeneste en gang i mnd? Eller må man bokføre hver enkelt innbetaling?

Og hvordan er det vanlig og mest "brukervennlig" å gjøre med gebyrer som man må betale til betalingsleverandørende? Får man alle pengene brutto på konto, også får man faktura på disse i etterkant? Dette vil vell være den enkleste løsningen, eller?

Takk for alle svar!
 

Britta

stoffdronning
- Paypal oppgir på sine rapporter hvor mye som er trukket i gebyr.
- Paypal-penger får du ikke automatisk på konto, du må overføre det til bankkonto.
- Jeg skriver uansett innbetalingsmåte faktura til kunden, så min regnskapsfører behandler Paypal som om det er en 'vanlig' bankkonto med inn- og utbetalinger.
 
Jeg jobber for øyeblikket med å prøve å løse den samme problemstillingen.

I mitt tilfelle er det snakk om månedlig automatisk trekk for en SaaS-løsning fra både norske og utenlandske kunder (bedrifter). Det kan jo potensielt sett bli snakk om hundre- eller tusenvis av innbetaling pr. måned, og da er det greit å ha en løsning der regnskapsføreren ikke fører flere tusen bilag hver måned, det blir jo fort dyrt og lite skalérbart.

Jeg har, etter å ha sjekket både Braintree, Paymill og Stripe, valgt å (mest sansynlig) gå for Stripe. Men det er sansynligvis mye likt på de andre alternativene også. Til opplysning sender vi ut fakturaer ellers med Tripletex.

Det jeg har funnet ut så langt, er:

Stripe overfører ukentlig eller månedlig (valgfritt) beløpet for alle betalinger minus sine gebyrer for de transaksjonene som er gjort i siste periode. I Stripe under Transfers vises hver rapport som er knyttet til en overføring til mitt firma sin bankkonto, og det overførte beløpet vises i NOK.

En rapport kan feks. se noe sånt ut:

________Count____Gross_____Fees_____Total
Charges____2_____kr190.83___-kr10.54___kr180.29
Refunds____0_____kr0.00_____kr0.00___kr0.00
Adjustments_0_____kr0.00_____kr0.00___kr0.00
_________________________________kr180.29 NOK

Min Stripe-konto er i test-modus, så jeg har ikke testet dette live, men jeg regner med at det da er kr. 180,25 som kommer opp på konto-utskriften.

Det er også en kobling mellom rapporten og hvilke innbetalinger dette gjelder. Alt er tilgjengelig gjennom Stripe sitt API, og jeg tenker at man derfor kan kunne lage et bilag til regnskapet som er litt mer spesifisert.

Men det er fremdeles en del løse tråder som jeg prøver å finne ut av. Prøver å finne en løsning sammen med regnskapsfører, men det er nytt for dem også. Men jeg vet hvertfall at følgende må tas hensyn til:
  • Kundene må motta en kvittering som er gyldig i deres regnskap. (B2B, så dette er viktig)
  • Norske kunder betaler med 25% påslag for moms, i NOK. Dette må både være skilt ut/spesifisert på kvitteringen til kunden, og må komme fram på det min regnskapsfører får av dokumentasjon, slik at moms skilles ut fra totalbeløpet som kommer inn fra Stripe (i eksempelet 190,83) når dette skal føres.
  • Utenlandske kunder betaler uten moms, og i USD/EUR (eller annen valuta).
  • Gebyret som går til Stripe må også komme fram og sansynligvis føres som kostnad (i eksempelet 10,54)
Det jeg ikke helt har funnet ut av enda, er:
  • Kvittering som genereres og sendes til kunden, blir det å regne som en kontant-faktura?
  • Må/bør kontant-fakturaen/kvitteringen genereres av Tripletex, slik at fakturanummer følges? Eller kan jeg generere kvittering og fakturanummer utenom Tripletex? Er det lov å feks. benytte en separat fakturanummer-serie for dette?
  • Hvis det genereres kontant-fakturaer i Tripletex, må regnskapsfører da avstemme og summere hver enkelt faktura mot bankutskrift? Eller vil de kun se på rapporten fra Stripe? Hvordan kan isåfall regnskapsfører skille mellom kontantfakturaene som gjelder Stripe-innbetalinger og andre fakturaer som må føres?
Synes det forøvrig er merkelig at dette ikke er noe jeg finner flere tråder på rundt om på norske forum, men kanskje det er noe som egentlig er enkelt å løse? Det kunne hvertfall vært nyttig å komme "til bunns" i saken og kanskje "joined forces" med andre som jobber med samme problemstillingen (send meg gjerne en pm), og som er ute etter å finne en god og skalérbar løsning på utfordringen!

Morten
 
Jeg kom forresten over følgende artikkel som jeg tror svarer på en del:

http://www.wordpressregnskap.no/starte-nettbutikk-hvordan-fore-regnskapet/

"Det betyr at du fint kan sende kunden en kvittering direkte fra nettbutikken og med jevne mellomrom samle alle kvitteringer og lage ett felles bilag for disse i regnskapet."

"For mange mindre nettbutikker er PayPal en glimrende betalingsløsning å starte med. Regnskapsmessig stiller PayPal seg omtrent likt om betalingen hadde blitt gjort via et kortselskap (NETS, TELLER, etc.). Med jevne mellomrom foretar du en overføring av penger fra PayPal til nettbutikkens bankkonto. Her er det lurt å lage en overføring som beløpsmessig er tilsvarende beløpet du har fått inn for et gitt antall salg. Du lager da et samlebilag for de samme salgene, legger dette inn i regnskapet og utligner dette mot utbetalingen fra PayPal."

Prinsippet blir antagelig det samme med Stripe som med PayPal.
 

nick20000

Member
Nå har vi vel slått fast ut at man ikke trenger å bokføre hvert enkelt salg på feks 1930 Paypal, man kan bokføre feks salg januar som en bokføring, - betalt til 1930 paypal.

Det jeg lurer på er om en 1930 Paypal konto skal bankavstemmes hver måned?
Hva gjør man hvis penger forlater Paypal 31. oktober ok kommer inn på bankkonto 2.november? da blir jo ikke bankavstemming riktig i enten bankkonto eller paypal konto.
 
Topp