Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ingen moms om man selger varer til utlandet, fra utlandet?

Mener å ha hørt en gang at om man solgte feks CB-produkter til utenlandske kunder, slapp man unna moms. Må jo oppgis på selvangivelsen dette her, så skatt blir det jo, men moms? Noen med peiling?
 

JudeQuinn

Medlem
Man "slipper ikke unna" moms, men salg til USA er utenfor avgiftsområde. Selv om nordmenn kjøper affilaiteproduktene, er det ikke du som selger dem -- men Clickbank. Du selger affiliateplass/promotering/annonseplass/klikk til Clickbank, som ligger i USA.

Norske kunder betaler moms ved kjøp via Clickbank.
 
Så da må man betale moms her hjemme fordi nettsidene man annonserer på ligger under foretaket man driver? Går jo i så fall rett ut av lomma det da, for er jo ikke som om man har mulighet til å kreve inn moms for CB-produkter. Staten vil da stikke over med godt over halvparten av det man tjener. Er jo helt håpløst å drive enkeltmannsforetak her i landet, blir jo skatta fullstendig ihjæl.. Nå lever jo ikke jeg av aff-markedsføring, siden jeg driver et datafirma, men det er jo mye det samme der og. Har jo vurdert å bare legge ned og få jobb på kommunen eller noe, for da hadde jeg jo tjent like mye OG jeg hadde sluppet den fordømrade papirmølla.. Men så utrolig nitrist det er med fast jobb da.
 
Sist redigert:

tradingnorway

New Member
Mva er en avgift du krever inn, ikke noe du betaler fra egen lomme. Som han over sier: dette er salg utenfor avgiftspliktig område (konto 3300?), så du skal ikke betale mva fra affiliateinnteker utenfor avgiftspliktig område.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Så da må man betale moms her hjemme fordi nettsidene man annonserer på ligger under foretaket man driver? Går jo i så fall rett ut av lomma det da, for er jo ikke som om man har mulighet til å kreve inn moms for CB-produkter. Staten vil da stikke over med godt over halvparten av det man tjener. Er jo helt håpløst å drive enkeltmannsforetak her i landet, blir jo skatta fullstendig ihjæl.. Nå lever jo ikke jeg av aff-markedsføring, siden jeg driver et datafirma, men det er jo mye det samme der og. Har jo vurdert å bare legge ned og få jobb på kommunen eller noe, for da hadde jeg jo tjent like mye OG jeg hadde sluppet den fordømrade papirmølla.. Men så utrolig nitrist det er med fast jobb da.
Nå tenker du litt feil. CB holder jo ikke til i Norge, så da skal du ikke kreve inn MVA fra dem, og derfor heller ikke betale inn mva.
 
Topp