Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvilken nettbutikk-løsning/plattform anbefales?

pondus123

Medlem
1)Jeg har nettopp kjøpt en nettbutikk med kun ett produkt til salgs (i forskjellige farger). Noen som har formening om hvilken nettbutikk-løsning som kan anbefales for dette? Pris er ikke det viktigste, men det har selvfølgelig betydning. Jeg er heller opptatt av fleksibilitet osv.

2) Jeg har nå fått meg noen nettbutikker, alle har forskjellig plattform. Jeg ønsker å få disse inn på samme plattform/løsning. Samme spørsmål som over angående dette. Og er det noen som har gjort forandret løsning på en allerde eksisterende butikk, og som evt. har noen tips i forbindelse med dette?

Takker som alltid for svar!
 

pondus123

Medlem
Vent litt så kan du kjøpe en Woocommerce multi store plugin installert på en Wordpress multi site installasjon av meg :) Samler alle butikker og ha felles varelager og felles ordreliste.

Sitter tilfeldigvis og ser på Woocommerce akkurat nå, har ikke vært borti det før, men alt annet jeg har bruker WP, så "må" jo være perfekt for meg. Vet derfor ikke hva en Woocommerce multi store plugin er, men det var mye multi der og det liker jeg ;) Skal sette opp en dummy-butikk i kveld og sjekke Woocommerce ut, fant et kult theme som kan brukes til 1-2-3 produkter. Er ikke noen akutt hast for meg om du vil selge dette, men hva legger du i "vent litt"? For meg handler det mest om å finne en løsning som jeg liker godt, er fleksibelt, rimelig osv. , og som kan brukes på alt jeg kjøper opp og starter selv, da blir det mindre og holde styr på.

Men et spørsmål, hvilken løsning av de du bruker nå liker du best?

Nå har jeg ikke prøvd veldig mange, men;

Den løsningen jeg liker best er Shopify, veldig enkelt og lett, samt billig. Det er også lett å integrere med andre tjenester og legge til "apps" om en trenger flere funksjoner.

På den andre siden, i dag overtok jeg en butikk som er drevet av 24nettbutikk f.eks., og det er sikkert bra, men uten at jeg er en ekspert på dette systemet så virket det ganske tungvindt. Måtte sende inn e-post for å skifte PayPal-adresse, Google Analytics bl.a, det har jeg ikke tid til. Sånne ting er kanskje ikke viktig for alle, men tid er mangelvare, og vil ha ting enklest mulig. Prisene for å flere funksjoner osv. virket også ganske stive.
 

Tonny Kluften

Administrator
Haha, mye multi ja. Det jeg driver og utvikler gjør at du setter opp en enklet Wordpressinstallasjon med mulighet for mange nettsteder på samme installasjon (Wordpress Multi Site). Så legger du inn Woocommerce og får da mange nettbutikker i samme Wordpressinnlogging. Du får felles varelager slik at du kan legge ut hvilken som helst vare i hvilken som helst butikk (men med mulighet for forksj. priser og varebeskrivelser i de forskj. butikkene). Og du får en felles ordreliste fra alle butikkene.
 

alterego

Medlem
@Tonny Kluften Veldig spennende at du lager en multi-store plugin. Ser helt klart behovet, da mange driver flere nettbutikker og at det blir uoversiktlig og tungvint med flere innlogginger.

Ser likevel noen utfordringer og er spent på å se hvordan du løser dette.

Kanskje vanker det også et forumtilbud rundt lanseringen? :)
 

Tonny Kluften

Administrator
En slik løsning kan bygges ut i det uendelige siden alle har spesielle behov. Jeg fokuserer foreløpig på å gjøre varebehandling og kundebehandling enklest mulig. Felles betalingsinfo kan også være en mulighet.

Hvilke utfordringer ser du? Vil veldig gjerne høre om det er noe jeg kan løse.

Forumtilbud blir det nok.
 

alterego

Medlem
@Tonny Kluften For det første må en multi-store løsning fungere med andre plugins man bruker. Deretter tenker jeg spesifikt på betalingsløsning, kundedatabase og regnskapsføring.

Betalingsløsning
Hver nettbutikk må ha en unik butikk-id hos kortinnløser og nettbutikkeier ønsker gjerne både en totaltoversikt og oversikt over nettbutikkene hver for seg i en multi-store løsning. I tillegg kan det være praktisk for kunden at kundedata (navn, adresse, tlf, e-post, kortinfo) er lagret og kan brukes i alle nettbutikkene.

Kundedatabase
Samtidig som det er praktisk å se alle ordrer i samme skjermbilde og kunnde prosessere dem samtidig, er det gjerne nødvendig å skille mellom hvilken nettbutikk de ulike kundene tilhører (bla. med tanke på markedsføring).

Regnskapsføring
Flere og flere ser nytten av å integrere nettbutikkene sine med et regnskapssystem (e-conomic, Tripletex etc.). En multi-store plugin må derfor fungere med de ulike regnskapssystemene og helst gi noen fordeler med tanke på visninger/rapporter.

Det skal være utfordringer knyttet til caching med WP Multi-Site og dette går visstnok utover hastigheten. For nettbutikkeiere er hastigheten viktig og dersom multi-site reduserer denne vesentlig, tror jeg det blir uaktuelt for mange å ofre hastighet for å få enklere administrasjon.

Har selv satt opp en WP Multi-Site og det er ikke like enkelt som en vanlig WP-installasjon. Du kan derfor med med fordel lage noen guider for dette (domain-mapping etc.).

Lurer også på hvordan Google ser på multi-site med tanke på SERP?

Det som er spennende er at du kan videreutvikle multi-store plugin i det uendelige, evt. lage flere versjoner for ulike behov, og det gjør prosjektet ditt til et langsiktig prosjekt med gode inntjeningsmuligheter.

Har du forresten sett på ManageWP(https://managewp.com/)? Hadde det vært mulig å lage noe slikt for admin av flere nettbutikker?

Alt i alt er jeg spent på å se er hvordan du lager en løsning som både skal fungere for hver individuelle nettbutikk og samtidig gi fordeler ved å samle dem i en multi-site.
 

Tonny Kluften

Administrator
Takk skal du ha alterego.

I den løsningen jeg lager vil fortsatt hver butikk kunne administreres hver for seg hvis man ønsker det, som enkeltstående installasjoner, f.eks. kan man legge inn info om betalingsløsning som i dag.

Ang. hastighet så skal det ikke bli forskjell ifølge han som koder dette for meg. Så kommer Webforumet med en rask hostingtjeneste snart så det går bra :rolleyes:

Google vet like lite som kunden at det dreier seg om felles administrasjon så det har ikke noe å si.

Grunnen til at jeg lager multi shop pluginen er eget behov, jeg vil drive mest mulig effektivt, om andre har samme behov gjenstår å se. Men det ligger ikke noen kommersiell tanke bak prosjektet akkurat nå, og det er litt godt, det betyr at jeg for en gangs skyld ikke trenger å tenke på andres krav, men bare jobbe for å få en bra ting til eget bruk.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
@Tonny Kluften Min tilbakemelding ble litt sånn på sparket og jeg tenker nok litt mer generelt enn deg, siden du lager det for ditt spesifikke behov. Glemte blant annet å si noe om håndtering av produkter/inventory, men ser du skriver noe om dette tidligere i tråden og regner derfor med at du finner en god løsning på det. Smart Manager og Tradegecko kan sikkert gi litt inspirasjon der.

Selv om du ikke har kommersielle tanker for øyeblikket, er jeg overbevist om at mange har behov for å administrere flere nettbutikker og kanskje også nøyaktig det samme behovet som deg.

Ser frem til lansering og håper pluginen vil gjøre administrasjon av flere nettbutikker både mer effektivt og oversiktlig :)
 

pondus123

Medlem
Haha, mye multi ja. Det jeg driver og utvikler gjør at du setter opp en enklet Wordpressinstallasjon med mulighet for mange nettsteder på samme installasjon (Wordpress Multi Site). Så legger du inn Woocommerce og får da mange nettbutikker i samme Wordpressinnlogging. Du får felles varelager slik at du kan legge ut hvilken som helst vare i hvilken som helst butikk (men med mulighet for forksj. priser og varebeskrivelser i de forskj. butikkene). Og du får en felles ordreliste fra alle butikkene.

Har nå testet Woocommerce, og blei litt hooked! Fikk laget en ny butikk/nettside til rideoncarryon.no ganske kjapt (syntes den blei ganske kul, hehe). Dette er nok systemet for meg, WP er en kjent plattform og mulighetene uendelige. Så gjerne kontakt meg når systemet er oppe, det hadde vært heilt topp! :)
 

Rudi Thomassen

New Member
Mulig dere allerede har bestemt dere, men ville bare si at Mystore.no har all den funksjonaliteten som er beskrevet over her. Vi har nylig lansert en multistore løsning også. Prøv gjerne demo hos oss gratis.

Mvh

Rudi Thomassen
Mystore.no
 
Topp