Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbakemelding på idé

Eivind Ertesvåg

New Member
Hei folkens.

Det datt en idé ned i hodet på meg. Helt i startfasen av gjennomtenkingen nå. Gudene vet hvor mange slike ideer som til tide og utide popper inn. Stort sett hver gang så finner man ut at ideen ikke var så god allikevel når man gjør litt research. Så altså. Jeg ønsker gjerne tilbakemeldinger på om ideen jeg har nå, er noe vits å gå videre med - eller som den, som de fleste andre ideer, skal kastes på båten.

Case:
Jeg kjenner til en gruppe mennesker som etterspør et diskusjonsforum. Dette forumet skal være lukket for noen spesielle fagfelt. Det finnes i dag ikke noe forum for denne gruppen i Norge.

Ideen min:
Opprette side og diskusjonsforum for brukergruppen. Reklamere for det gjennom kjente kanaler og Facebook. La forumet være medlemsbasert. F.eks 100,-kr i året å være medlem. De som ikke er medlem av forumet skal heller ikke ha mulighet til å lese på forumet.

Mulige "idébreakere":
- Er det i realiteten nok folk som gidder å betale for å være medlem av et forum?
- Oppstarten. Hvordan få folk til betale for å bli medlem av et forum med få brukere. Reklamere med f.eks første 100 innmeldinger gratis?
- Den tekniske biten. Hvilke løsning skulle jeg brukt for å kunne tilrettelegge for at folk må betale for å få tilgang?

Synspunkter?
 

Steve Cash

Medlem
Umulig å si sikkert så lenge jeg ikke vet hvilken kundegruppe du har i tankene, men jeg tror ikke det er lett å få noen til å betale for å bruke et diskusjonsforum, det er vel kurant å sette opp noe gratis, f.eks. Google plus. Men kanskje hvis du kan tilby noe unikt og verdifullt? Hvis dette er en kjøpesterk gruppe er de kanskje villige til å betale for at du organiserer det hele.

Du må i alle fall tenke over hva du skal tilby for at det skal være verdt å betale for.
 

Ole Avranden

utvandret
- Er det i realiteten nok folk som gidder å betale for å være medlem av et forum?

Ja. Jeg er selv medlem av et forum med betaling. Ca 190 i måneden.

- Oppstarten. Hvordan få folk til betale for å bli medlem av et forum med få brukere. Reklamere med f.eks første 100 innmeldinger gratis?

Du må ha en pakke med faglig innhold klar ved oppstart - og den må være så god at dine potensielle brukere skjønner at det vil være dumt å la være å signe opp. I tillegg bør du ha bransjens ledende hoder involvert på ett eller annet vis. Gratis er ikke løsningen - det er aldri noen som har blitt medlem av et fora fordi det var gratis. De har blitt medlemmer fordi det fristet og hadde en nytteverdi. Du må altså friste med noe unikt.
 

Eivind Ertesvåg

New Member
Tak for tilbakemeldingene deres! Jeg skal jobbe med tankene rundt hvilke pakke jeg kan sy sammen for å være en attraktiv plass å melde seg for denne gruppen. Behovet og ønsket er der fra folk, så da er det vell bare å bake brødet?
 

HanneSol

Member
Hvis det ikke er snakk om store beløp, synes jeg terskelen for å melde seg inn avhenger av hvor enkelt det er å betale mer enn det at man må betale. Så pass på at det er enkelt å betale ved innmelding, f.eks. mulighet for å velge paypal, nettbank osv.
 

Ole Avranden

utvandret
F.eks 100,-kr i året å være medlem.
Tenkte litt på prisen. 100 kroner i året er alt for lite. Det vil ta mye tid å bygge opp og drifte et faglig tungt forum, så 100 kroner måneden er nok mer realistisk. Gir det ikke brukerne en større verdi enn 1200 kroner i året, får du dem nok ikke til å signe opp uansett.
 

Eivind Ertesvåg

New Member
Gode poeng. Jeg har også selv et forum jeg tidligere var medlem i, hvor det kostet 300,-kr i året. Her var det tungvindt. Man måtte betale faktura - og når eier av forumet registrerte at betalingen var inne, fikk man tildelt passord.

Vet dere om noen forumløsninger som tilbyr slike løsninger? Altså at man kan betale via paypal eller nettbank når man registrerer seg - og får automatisk tildelt brukerdetaljer etter betalingen?
 

Eivind Ertesvåg

New Member
Det har vært innom tankene mine spikre, og en mulig dealbreaker. Jeg måtte rett og slett ha klart å rekruttere forumbrukere på egenhånd, uten hjelp av google - noe som gjør meg skeptisk til om det er mulig å komme opp i et slikt antall som gjør det profittbart å legge ned mye tid i.

Det finnes i dag diskusjonsgrupper på Facebook, men mange styrer unna på grunn av useriøse aktører og personer utenfor fagfeltet som blander seg inn i diskusjonene der. Jeg ser for meg at disse er lettere å luke bort via et forum, man i tillegg må betale for å være medlem av.
 

Ole Avranden

utvandret
Det kan løses. La 10-20 artikler med høyaktuelt innhold ligge åpent. Jobb med å få bransjeorganisasjonen/-er til å lenke til forumet/artiklene. Send også pressemeldinger til relaterte nettsteder, med lenker til relatert innhold. Osv. Osv...
Bruk fantasien og du får uten problemer nok av lenker.
 

tradingnorway

New Member
Du kan la Google indeksere, selv om forumet er lukket. Jeg vet ikke hvordan det gjøres i Praksis, men vet om flere sider som gjør dette. I.e. Motley Fool and nettsidene til Genesis Wordpress-temaet.

Dersom du har noen åpne artikler, vil du kunne tiltrekke lenker. Andre kunder kan du drive fra Facebook, Youtube og andre sosiale sider. For eksempel kan du gjøre som Skatt.no -- som er et bra eksempel på hvordan du kan kombinere betalt og gratis. Disse drar inn mye trafikk fra Google.

Det kommer veldig an på hva forumet kan tilby. Jeg er medlem av betalingsforum, men da får jeg mye igjen for det ift. networking, og mye informasjon som sparer meg hodebry og mye tid.
 

zapotek

Medlem
Du kan la Google indeksere, selv om forumet er lukket. Jeg vet ikke hvordan det gjøres i Praksis, men vet om flere sider som gjør dette. I.e. Motley Fool and nettsidene til Genesis Wordpress-temaet.

Men, selv om dette skulle være mulig. Får man egentlig noe ut av det? Hvorfor skulle Google ønske å vise søkeresultatet fra en forumpost som kun kan leses av noen få betalende medlemmer i SERPS?
 
Topp