Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jeg trenger hjelp med skatt

karlstad

New Member
Hei,

I 2014 startet jeg mitt eget selskap, og har tjent noen hundretusener på det. Ved siden av hadde jeg en fulltidsjobb, der skatt ble automatisk trekt.

Ser i selvangivelsen at kun inntekten fra fulltidsjobben min er beregnet, men ikke mitt eget selskap. Åpenbart selvfølgelig.

Jeg ønsker på ingen måte å være skattesnylter, derfor lurer jeg på hva jeg nå skal gjøre. Vil løsningen være å endre inntekten i selvangivelsen, slik at inntekten jeg fikk fra selskapet mitt er med, og at jeg da får en restskatt?

Takk for all svar:)
 

Steve Cash

Medlem
Jeg går ut fra at du har ført et regnskap, hvilket du må gjøre når du har tjent "noen hundre tusen". Så da gjør du årsoppgjør og fyller ut ligningsskjemaer og leverer disse sammen med selvangivelsen. Overskudd og formue fra firmaet overføres selvangivelsen. Mva regner jeg med at du har innrapportert og betalt allerede.
 

karlstad

New Member
Takk for svar.

Jeg har ikke ført regnskap, da store deler av pengene kommer fra AdSense, rett inn på konto. Ser i selvangivelsen at jeg kan fylle inn data:

4TPqs5C.png


Er det ikke nok å bare fylle inn der, så ordner resten av seg selv med at jeg får et brev i posten hvor restskatten står? Hva med rentene som starter etter 31. mars, vil jeg bli påvirket av det?

Setter STOOOOR pris på svar. Jeg er enda en idiot, men ønsker å lære dette... :)
 

Steve Cash

Medlem
Inntekter og kostnader rett i selvangivelsen gjelder bare hvis en ikke har solgt for mer enn kr 50 000 og ikke er registrert for merverdiavgift. Du skrev i startinnlegget at du har tjent noen hundre tusen. Da er du bokføringspliktig og skal føre regnskaps og levere næringsoppgave, personinntektsskjema og eventuelle andre skjemaer.

Hva du mener med renter som starter etter 31. mars er uklart, men hvis du mener at fristen for å innbetale tilleggsforskudd før 1. april for å unngå restskatt med renter renter, så stemmer det at du kan gjøre det.
 

karlstad

New Member
Setter pris på at du svarer @Steve Cash , for det lyser gjennom at dette er ditt felt :)

Inntekter og kostnader rett i selvangivelsen gjelder bare hvis en ikke har solgt for mer enn kr 50 000 og ikke er registrert for merverdiavgift.

Inntektene mine kommer fra Google Adsense, dvs. jeg tilbyr ingen tjeneste og får ikke betalt fra kunder. Google Adsense er etter det jeg har forstått ikke mva-pliktig.

Steve, hva vil være enklest for meg å gjøre nå? Jeg har noen hundretusener som ikke er skattet av, og jeg ønsker ikke å være skattesnylter som skrevet.

Ser i personinntekstsskjemaet at det er en haug med felt å fylle ut. Jeg er helt blank på dette området, men ser ut som at jeg er nødt til å skaffe meg en revisor/regnskapsfører som kan gjøre dette fremover (men i denne omgang må jeg klare det selv).

Takk for svar. Igjen: det settes veldig stor pris på!
 

karlstad

New Member
Etter å ha lest litt på Google har jeg funnet ut at jeg kan føre inntekten i post 2.7.6 Inntekt fra annen næring. Må jeg fylle ut næringsoppgave?

Hva skjer så når jeg sender inn endringen i inntekt? Vil jeg få brev / melding om restskatt som jeg da må betale inn innen oppgitt frist?

Takk for svar! :)
 

Steve Cash

Medlem
Som tidligere skrevet må du føre regnskap og fylle ut næringsoppgave når du har solgt for over kr 50 000. Eventuell restskatt kommer i skatteoppgjøret til høsten, men du kan beregne skatten og betale inn i vår for å slippe renter.
 

metallian

Medlem
Tro meg-de få tusenlappene du vil bruke på en regnskapsfører med så enkelt regnskap vil lønne seg på så mange måter.

*Hjertero
*Ingen smeller
*Regnskapsfører hjelper ofte med fradrag man ikke vet om
 
Topp