Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reservasjon mot uønsket markedsføring for bedrifter

Kristians

Medlem
Heisann

Denne posten har egentlig ikke noe annet formål enn for meg å fortelle hvor mye det irriterer meg at bedrifter ikke kan reservere seg mot uønsket markedsføring. Spesielt pr. telefon, men også pr. epost.

Jeg ser ingen god grunn til at det skal være fritt villt å ringe bedrifter når privatpersoner kan reservere seg...

Heldigvis tar blokkeringsfunksjonen i iOS unna for mye...

God påske!
 
Sist redigert:

Frode

Medlem
Helt enig! Noen som vet hvordan man fjerner uønsket mail fra domeneshop sin mailtjeneste? Å merke de som useriøs epost hjelper jo ikke.
 

Kristians

Medlem
En nogelunde gjevn strøm med henvendelser siden selskapet ble opprettet i 2012.

Det er ikke en uhåndterbar mengde henvendelser, men poenget mitt var uansett hvorfor bedrifter ikke kan reservere seg når privatpersoner kan.
 

xdex

Medlem
En nogelunde gjevn strøm med henvendelser siden selskapet ble opprettet i 2012.

Det er ikke en uhåndterbar mengde henvendelser, men poenget mitt var uansett hvorfor bedrifter ikke kan reservere seg når privatpersoner kan.

Kjempe smart, alle bedrifter burde vernes, og kunne reservere seg. Hvordan tror du det ville gått med økonomien, dersom man ikke lengre kunne fått lovt å prøve og selge inn produkter og tjenester til andre selskaper? Det er bare rett og rimelig at man skal kunne ta kontakt med selskaper. Det er fortsatt regler som går under direkte spam på navn f.eks. Du kan ikke sende spam-mail til navn@epost.no uten tillatelse.
 

Steve Cash

Medlem
Det er ikke en uhåndterbar mengde henvendelser, men poenget mitt var uansett hvorfor bedrifter ikke kan reservere seg når privatpersoner kan.
Rett og slett fordi denne og tilsvarende bestemmelser er laget for å beskytte forbrukere mot påtrengende selgere, næringsdrivende er antatt å kunne ta vare på seg selv. Lovgiverne oppfatter forbrukeren som den svake parten. Resonnementet halter litt, ikke alle som driver et lite foretak har kompetanse til å gjennomskue alle som vil selge produkter med tvilsom verdi. Det er mange nok som sitter igjen med abonnement på bedriftsattester eller katalogoppføringer med tvilsom verdi. Men slik er det nå bare.
 

Steve Cash

Medlem
Off-topic, men denne som kom til firmamaien min i dag må jeg bare dele:

Hei kjekken!

«Mitt Fornavn Mellomnavn Etternavn» ikke sant?
Jeg heter Tea, husker du meg? Var vel ganske fine i formen da vi møttes sist i «det lille stedet der jeg bor» hehe:)
Jeg synes du er ganske hot, så hva sier du til å chatte litt på «lenke til en chatteside» bli bedre kjent? ;-) Bare søk på "Tea" inne på «lenken til chattesiden igjen» og adde meg der! <3

Snakkes!

Klem fra Tea

Mulig jeg er naiv, men akkurat denne overrasket meg litt. Vanligvis er spam veldig generell, men her har noen tatt seg jobben med å flette inn mitt fulle navn og navnet på det relativt lille stedet der jeg bor. Overskriften innholdt et norsk vanlig kvinnenavn, komplett med fornavn og etternavn. Språket tyder ikke på at det er brukt Google translate e.l.

Jeg har ikke en livsstil som gjør at jeg noen gang er "fin i formen", eller fin i farta, som vi også sier, så muligheten for at jeg har møtt denne dama og ikke husker det eksisterer ikke. Chattesiden det reklameres for er selvfølgelig et sted en loppes for penger.
 

Kristians

Medlem
90% av henvendelsene er fra det jeg vil betegne som "useriøse" selskaper verden helt fint kunne klart seg uten.

Så fort jeg forstår at det er en selger som ringer legger jeg på, og jeg vil ikke under noen omstendighet kjøpe noe av en telefonselger, så jeg skjønner ikke hvorfor selskapet ikke skal ha mulighet til å reservere seg...
 

xdex

Medlem
90% av henvendelsene er fra det jeg vil betegne som "useriøse" selskaper verden helt fint kunne klart seg uten.

Så fort jeg forstår at det er en selger som ringer legger jeg på, og jeg vil ikke under noen omstendighet kjøpe noe av en telefonselger, så jeg skjønner ikke hvorfor selskapet ikke skal ha mulighet til å reservere seg...

Kan du fortelle oss mer om hvorfor dette er ett useriøst selskap verden kunne klart seg uten? Verden kunne sikkert klart seg fint uten ditt selskap også, så begrepet blir jo helt absurd. Selv om noen tilbyr f.eks. søkemotoroptimalisering, så betyr det ikke at det er useriøst, eller dritt. Poenget er vel heller at dem var sent ute, fordi bedriften din allerede har kjøpt en lignende tjeneste, mange vet ikke engang hva dette er for noe.

Som jeg har sagt før, direkte telefonsalg kan man si mye om (mye dårlig, noe bra), bedrifter ville kommet langt lengre om man brukte den telefonsamtalen på en bedrift i nærmiljøet for å booke ett møte og presentere seg selv, og sitt produkt. Men dette ville jo ikke vært mulig, dersom man da skulle blokkert ut alt som var salgs-relatert. For husk, det finnes flere måter og drive telefonsalg på, men de fleste legger deg "død" hvis du gir klart beskjed om at du hadde satt pris på om de aldri ringte deg opp igjen. Jeg har i hvert fall ikke opplevd den samme bedriften ringe flere ganger i året, kanskje jeg er heldig.
 

Kristians

Medlem
Nå er det flere år siden jeg har drevet med noen som helst form av markedsføring, men skal innrømme at min sti kanskje ikke er 100% ren den heller.
Når jeg startet selskapet sendte jeg et fåtall individuelle eposter til nøkkelbedrifter i min bransje. Jeg visste hva behovet deres var, og presenterte meg selv/min bedrift. Jeg tok meg god tid til å utforme den enkelte henvendelse, og jeg tror dette betalte seg i ettertid. Jeg tok heller aldri kontakt pr. telefon.

Noen her vil kanskje si at jeg er like ille som de jeg selv irriterer meg over, men jeg, og jeg tror også de jeg kontaktet (hvertfall de som er kunde vil være uenig.

Og sende ut tusenvis av identiske eposter/identiske telefoner kunne derimot ikke fallt meg inn, da dette i mine øyne vil "ødelegge" selskapets rykte.
 
Topp