Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Manglende regnskapsførsel

Lån høres ut som en logisk løsning, i alle fall hvis du betaler tilbake fort som f.... Men det er ikke alltid myndighetene oppfatter det slik, beløp til din private konto vil kunne bli betraktet som lønn så lenge det ikke finnes noen avtale om renter og tilbakebetaling. Men greit, nå er jeg skikkelig firkantet, kansje enda verre enn skatekontoret, hvis dette er mindre enn 10 000 så betal det tilbake og la det bli med det. (Men ikke still meg til ansvar hvis noen mener noe annet :)).

Det kan være vanskelig å få tak i kopi av kvitteringer fra en butikk der du har betalt med kort. Men hvis det ikke er lenge siden, kan du jo prøve. Men er det små beløp spørs det om det er bryet verdt.

Hva blir konsekvensene at de betrakter det som lønn? Tipper det er rundt ti tusen, og jeg har betalt nok skatt uansett, men det er vel kanskje unndragelse av arbeidsgiveravgift?

Du sier at det spørs om det er bryet verdt. Hva skjer om jeg ikke gjør noe med det?
 

Steve Cash

Medlem
Det medfører arbeidsgiveravgift, skatt for deg og muligens renter og gebyr for for sen innlevering. Hvis det skal regnes som lønn må det innrapporteres som sådan.

Med ikke bryet verdt mente jeg å ikke gå rundt å spørre etter kvitteringer, men heller føre beløpet mot deg som lån (eller lønn). Ikke at du bare skal se bort fra betalingene, det går ikke, av grunner som tidligere er nevnt. Men du kan jo få tak i de regningene som er mulig å oppdrive uten for mye arbeid.
 
Med ikke bryet verdt mente jeg å ikke gå rundt å spørre etter kvitteringer, men heller føre beløpet mot deg som lån (eller lønn). Ikke at du bare skal se bort fra betalingene, det går ikke, av grunner som tidligere er nevnt. Men du kan jo få tak i de regningene som er mulig å oppdrive uten for mye arbeid.

Ok, det går bra, for det er ikke snakk om så store beløper. Tar saken til en regnskapsfører på mandag. Takk for god hjelp!
 
Revisorforeningen skriver at de bare varslet på e-post, så dermed er det ikke sikkert purringen har nådd fram til deg. http://www.revisorforeningen.no/?aid=9037736&did=9662393
Men det fritar ikke for ansvar. Dessuten var dette purring, en skal sende inn uoppfordret innen fristen. Inntil for noen år siden sendtre Br.sund ut et rosa ark som skulle fylles ut, og da så en det jo, men det er det slutt på.

Kreve gebyr kan de, og hvis du sitter i styret som er du som nevnt ansvarlig, selv om du trodde noen annen skulle gjøre det. (Var dette en regnskapsfører eller revisor som ikke gjorde jobben dere hadde avtalt, kan du kanskje kreve regress, men det er en annen historie.)

Ja, skaff deg en regnskapsfører, få siste regnskap i orden og oppløs det.

Hvis det bare er noter som mangler for 2013, finn en mal på nettet og lag dem. Hva som skjer med gebyret for 2013 hvis selskapet slås konkurs nå er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror ikke du slipper.

Har snakket med regnskapsfører, og siden selskapet ble stiftet høsten 2014 er det ikke krav om å levere regnskap for 2013 før 2015. Så det er vel grunnen til at jeg ikke har fått noen purring.
 
Dersom man selv begjærer oppbud så betales det ikke noe, det er bare å møte opp hos skifteretten og levere selskapet.

Slik jeg har forstått det må jeg møte opp med styrevedtak, firmaattest og oppbudsbegjæring?

Er oppbudsbegjæringen den øverste filen som kommer opp i google-søket? Dette ser ut som noe man skal bruke når man begjærer andre konkurs, så skjønner ikke helt hvordan den skal fylles ut?

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=oppbudsbegjæring
 

NilsF

Medlem
Hva blir konsekvensene at de betrakter det som lønn? Tipper det er rundt ti tusen, og jeg har betalt nok skatt uansett, men det er vel kanskje unndragelse av arbeidsgiveravgift?

Daglig leder og eier har ikke anledning til å ta ut midler fra et selskap man vet at ikke kan gjøre opp for seg i forhold til andre kreditorer. I verste fall kan dette bli betraktet som underslag fra boet.
 
Topp