Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring ved kjøp og salg av nettbutikker

Johan

Medlem
Virksomheten min driver nettbutikker.
Jeg har kjøpt en nettbutikk i full operativ drift. Fører jeg kjøpesummen som goodwill i balansen eller som noe annet.

Jeg har også solgt en fult operativ nettbutikk. Fører jeg dette salget som ekstraordinære inntekter eller noe annet?
 

alterego

Medlem
Særlig goodwill bør du snakke med en over middels regnskapskyndig om, en revisor eller noe, ikke stole på svar du får i et åpent forum.

Når det er sagt kan jeg si følgende:

Kjøp av nettbutikk - Goodwill
Goodwill er en noe diffus post du finner i balansen. Det er en immateriell eiendel som regnes som et anleggsmiddel. Du kan derfor si at goodwill er den delen av anskaffelseskost ved et oppkjøp som ikke kan knyttes til identifiserbare eiendeler og forpliktelser. Altså differansen mellom bokført verdi (netto) på det oppkjøpte selskapet og faktisk kjøpspris, som ofte er høyere. Du kan videre dele inn beregning av goodwill i to deler. Den første delen som fortsatt-drift-elementet i goodwill og den siste som synergielementet i goodwill.

Egentlig er goodwill bare en post for å periodisere, slik at man sikrer en fornuftig sammenstilling av kostnader og inntekter.

Goodwill er rimelig avanserte saker og det er flere hensyn å ta, som årlig nedskriving (subjektiv nåverdi) og beskatning av goodwill.

Jeg tenker at verdien på nettbutikken og kjøpesummen bør være ganske høy før jeg ville brukt tid/penger på å vurdere goodwill som alternativ til direkte kostnadsføring.

Salg av nettbutikk - Inntektsføring
Dersom du ikke vanligvis driver med salg av nettbutikker, så er det å regne som en ekstraordinær inntekt når du selger en nettbutikk.
 
Sist redigert:
Topp