Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fraktpriser

barentshavet

Active Member
Ja/nei.

Det er veldig vanlig at nettbutikker som sender fraktfritt eller til lavere priser baker inn fraktgebyrer i produktene sine. Så et produkt som egentlig skulle ha kostet 69, koster 79 fordi nettbutikken velger å ha en lavere fraktpris for kunden i kassepunktet. Dette er vel mer eller mindre et "triks", for ingen av oss liker vel høye priser for frakt. Større nettbutikker sender store kvantum og får rabatter og sjenerøse avtaler som reduserer nettbutikkens kostnader for frakt og derfor kan de for eksempel tilby frakt for 39. Noen velger å tilby en lavere fraktpris og legge ut restbeløpet for kunden.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
For å få rabatt hos Bring skal man sende veldig mange pakker. Pallepriser er enklere å få rabatt for.
Jeg kjenner ingen som har. Og alt dette er hear-say (dvs: vi får ikke rabatt).

For noen tilfeller gjør selgeren seg selv i det lange løpet en bjørnetjeneste da den biten av kostnaden som er transparant for brukerne blir skjult.
Er vel ikke helt korrekt sagt, men jeg håper at mine kunder synes det er greit at jeg tjener nok til livets opphold jeg også, og nok at jeg fremdeles finnes neste år.
 
Sist redigert:

alterego

Medlem
Min erfaring er at forbrukere har liten forståelse for at frakt er dyrt i Norge og det kan derfor være smart å justere ned fraktprisen og heller øke produktprisen med noen kroner, særlig på varer som er dyre å frakte.

Jeg forsøker å få nettbutikkens fraktkostnad til å gå i null i forhold til fraktinntektene. Før jeg fikk opp volumet på småvarer brukte jeg frimerker og da ser kunden hva den reelle fraktprisen er. Noen irriterte seg da over at de betalte gj.snittlig fraktpris og at frimerkene viste en lavere fraktkostnad. "Problemet" forsvant når vi gikk over til Bring Småpakker med A-post stempel i stedet for frimerker.

Selv kjører jeg gjerne fast fraktpris og fri frakt ved kjøp over et visst beløp. I tillegg er det greit å tilby hjemlevering og/eller expresslevering mot tillegg i prisen.

Synliggjøring av fraktprisen kan ha mye å si for om du opplever flukt fra handlekurven og det er mitt hovedargument for fast fraktpris og at denne er godt synlig i nettbutikken, gjerne i header.

Mot bedriftskunder er det motsatt. Altså at de er spesielt opptatt av prisen på varen, men mindre opptatt av fraktprisen.

Det er ikke noe fasitsvar på hva fraktpris skal være i en nettbutikk og du må derfor bare prøve deg frem i forhold til den typen produkter (vekt/volum/distanse/sporing) du skal sende. Selv har jeg opplevd å tjene mye mer totalt ved å sette den faste fraktprisen fra kr 49 til kr 35, men den nettbutikken selger også mest småvarer (under 2 kg) med verdi under kr 1.000 og da har det ikke vært behov for sporing.
 

barentshavet

Active Member
Min erfaring er at forbrukere har liten forståelse for at frakt er dyrt i Norge og det kan derfor være smart å justere ned fraktprisen og heller øke produktprisen med noen kroner, særlig på varer som er dyre å frakte.

Jeg forsøker å få nettbutikkens fraktkostnad til å gå i null i forhold til fraktinntektene. Før jeg fikk opp volumet på småvarer brukte jeg frimerker og da ser kunden hva den reelle fraktprisen er. Noen irriterte seg da over at de betalte gj.snittlig fraktpris og at frimerkene viste en lavere fraktkostnad. "Problemet" forsvant når vi gikk over til Bring Småpakker med A-post stempel i stedet for frimerker.

Selv kjører jeg gjerne fast fraktpris og fri frakt ved kjøp over et visst beløp. I tillegg er det greit å tilby hjemlevering og/eller expresslevering mot tillegg i prisen.

Synliggjøring av fraktprisen kan ha mye å si for om du opplever flukt fra handlekurven og det er mitt hovedargument for fast fraktpris og at denne er godt synlig i nettbutikken, gjerne i header.

Mot bedriftskunder er det motsatt. Altså at de er spesielt opptatt av prisen på varen, men mindre opptatt av fraktprisen.

Det er ikke noe fasitsvar på hva fraktpris skal være i en nettbutikk og du må derfor bare prøve deg frem i forhold til den typen produkter (vekt/volum/distanse/sporing) du skal sende. Selv har jeg opplevd å tjene mye mer totalt ved å sette den faste fraktprisen fra kr 49 til kr 35, men den nettbutikken selger også mest småvarer (under 2 kg) med verdi under kr 1.000 og da har det ikke vært behov for sporing.

Det du sier om å synliggjøre fraktpris tror jeg er veldig viktig. Jeg har ikke kildene mine tilgjengelig, men jeg leste i en handelsrapport for noen måneder siden at kunden vil se fraktprisen så tidlig som mulig under handleopplevelsen. Konsekvensene av å ikke synliggjøre fraktprisen viste seg å være ganske så fatal for da får ofte kunden en "overraskelse" og avslutter kjøpet.
 

Tonny Kluften

Administrator
Komplett.no startet med gratis frakt i fjor, sikkert fordi det lønner seg. Til gjengjeld har de jo et eget postkontor og betaler sikkert nesten ikke noe pr. pakke.

Jeg tar stort sett 59 i fast fraktpris. Og betaler 23 for billigste a-post og rundt 100 for servicepakke. Jeg sender mye til 23 og lite til 100 slik at det jevner seg ut så jeg hverken tjener mye eller taper mye på det.

Men gratis eller fast fraktpris er det som anbefales av nesten hvilken som helst "nettbutikkekspert" verden over.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Innenfor Norge betaler vi basert på fra/til postnr, men mer kode/funksjoner å sette opp = mer å vedlikeholde og sjekke ved oppdateringer. Så gratis eller fast fraktpris gjør livet lett og er å anbefale utifra det tekniske også, imo ihvertfall.
Som kunde ville man måtte oppgi til-postnr før fraktprisen skal kunne regnes ut, og blabla overraskelser - se innlegget tidligere i tråden fra barentshavet.

Forsåvidt: sender man internasjonalt er det helt vanlig med soner: innenfor EU, innenfor Europa, også så forskjellige priser til de forskjellige kontinentene - det er ihvertfall slik jeg gjør det selv. Jeg har ikke sjanse til å tilby samme fraktpris for alle.
Men da er som regel produktene såpass i sin nisje at folk synes fraktprisen er uvesentlig - altså nokså lik det alterego skrev.

Så det kommer ned på hva slags kunder man ønsker - og kan - ha for produktene.
 

Beergear.no

Medlem
Har en nettbutikk med fast fraktpris og en med Grattis frakt. Der hvor det er gratis frakt er noe av frakten regnet inn i prisen. Handler kunden en vare taper vi som regel litt på det. Handler kunden flere varer tjener vi som regel litt på det eller går i null. Henter kunden varen tjener vi på det. Det jeg ser er en ulempe med "gratis frakt" er at man ofte kommer dårlig ut hos prisjakt og lignende sider, da man har lagt inn noe av frakten i prisen.
 
Topp