Kjapp og trygg hosting for Wordpress

God løsning for kundenummer i woocommerce?

Tiurfot

Member
Oppdager stadig nye snubletråder - godt man ikke vet alt før man kaster seg utpå... Når kunder registrere seg i nettbutikken (Woocommerce) får de ikke automatisk et kundenummer - men det bør de jo ha med tanke på bokføring. Noen som vet - må det en plug in til?
 

Tiurfot

Member
Nei, det genereres ikke noe kundenummer noe sted :-/ bare ordrenummer - og fakturanummer via plugin invoice and packlips.

Kunder registrerer seg i nettbutikken, og da er det videre som hos feks PayPal at IDen er navnet/epostadressen - ikke noe nummer. For viderebeheadling i regnskapet (ikke integrert) kreves jo kundenummer.
 

Tiurfot

Member
Hei, takk for svar. Betyr det at du ikke har kundenummer i nettbutikken? I så fall, bokfører da regnskapsførern din kun samlepostene fra PP og Klarna - og ikke pr kunde?
 

Beergear.no

Medlem
Har aldri tenkt så mye over det med kunde nr, men vi har jo dette som er understreket med rødt.... (Se bilde)

Og ja det bestyr at hun kun fører det (PP/Klarna lister) I starten krevde hun en kopi av hver eneste faktura/ordre. Snakket så med en revisor jeg kjenner. Han sa at det var tull, og at jeg kunne nekte det. Da det ville gi økt timebruk og høyere pris for oss pga alt papirarbeidet. Så da gjorde jeg det. MEN vi er pliktig å kunne dokumentere det ved f. eks bokettersyn. Noe som ikke er noe problem. Det ligger hos PP/Klarna, og i nettbutikken!

kunde-nr.jpg
 

Tiurfot

Member
Det ser ut som det i rødt er generert av Klarna (?). Jeg tok det som en selvfølge at woocommerce produserte noe så elmentært som kundenummer - som er nødvendig for overføring til regnskapsprogrammet (reskontro).

For alle salg over kr 1000,- skal det føres reskontro - og med integrasjon mellom nettbutikk, betalingsløsning og regnskapet går kanskje dette av seg selv fordi nr. genereres et eller annet sted i prosessen? For meg som skal føre manuelt i starten må jeg finne på et eller annet - i værste fall nummerere manuelt også?

Pong; Kanskje løsningen ligger i "base 36" men jeg må innrømme at jeg ikke aner hva base 36 er :-/
 

Robin Utgård

New Member
Jeg sliter med at Woocommerce plugin hopper over nummer i fakturaen! Er det noen som har en løsning på dette? Bruker plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips. Ser også at den ikke lager faktura på subscriber ordrer.

Kan nevnes at jeg har Gratis versjonen av pluginen. Gjør den betalte versjonen det skikkelig?
 

Robin Utgård

New Member
Ser at jeg får fakturadato på den datoen jeg innstallerte pluginen? Er det mulig å få den datoen ordren ble plassert og betalt? Dette er kortbetaling, men min regnskapsfører mente jeg måtte ha faktura på alle ordrene?
 

Beergear.no

Medlem
Får riktig dato her hos oss. Være seg om det er med Klarna eller Paypal. Får ordre nr også
Men har jo betalt for PIP. Vet ikke om det ligger noe der. Du kan jo ta en titt på info ang. PIP hos Woocommerce....
Ordre nr er litt ulogisk. kan få 6931, så 6932, så hopper det brått til 6936 osv. Men det tror jeg det er Woocommerce som styrer. Ikke PIP....
 
Topp