Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen som har erfaringer med å kreve domene?

Fra 2003 til i dag har vi hatt fjellforum som domene. Fra 2012 har vi brukt .no. Vi eier .dk :))!) .se .com .net og altså .no
Ved en tilfeldighet oppdaget vi at et fjellstyre hadde tatt .org domenet. Jeg har vært i kontakt med de og de avviste å gi i fra seg .org. Er det noen erfaringer med dette?
 

xdex

Medlem
Du har ikke krav på noe som helst, med mindre det hadde vært snakk om selskap og. No domene, enkelt og greit. Trøst deg med at org er ett kjedelig domene. Hvis tanken er og eie alt, er det fortsatt en lang liste med domener..
 
Hvorfor skulle dere ha et krav på .org?
Jeg leste i en annen tråd her (eller et annet sted) om at f.eks. wordpress krevde at man ikke benyttet wordpress i sitt domenenavn. Om man skulle ha en blogg om forskjellige themes for wordpress måtte man benytte wp.

Så spørsmålet gjaldt vel helst dette med merkevare, varemerkebeskyttelse osv. Jeg ser f.eks. at inatur har sikret seg .org også - tror det er ganske vanlig.

Hvis tanken er og eie alt, er det fortsatt en lang liste med domener..
Egentlig ikke tanken. .net hadde vi fra 2003 til 2012 .dk og .se tok jeg bare for å sikre meg de.
 

beatngu

Member
Heter bedriften din fjellforum?
Viss bedriften din ikke heter fjellforum og du bruker bare fjellforum som domen navn så har du ingen rett på å kreve noe som helst.

Et domen kan hvem som helst registrere viss du ikke bruker dette som bedriftsnavn og har satt dette fast som merkenavn til bedriften din.

Jeg er ingen advokat men jeg har hatt litt med dette å gjøre før.
Jeg registrerte bedriften min med samme bedrifts navn som domen navnet og de blir dette mitt dette var et .com domen.
Flere år senere fikk jeg en mail fra en Kinesisk advokat som spurte om de kunne registrere et .cn domen som brukte samme navn som bedriften og domenet mitt.

Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer med å registrere seg som bedrift i Norge,men her i Nederland så når du skriver deg inn så kjører de et script som sjekker at infoen som du skal bruke til bedriften din ikke er allerede brukt fra andre bedrifter i verden samt domen navn rettigheter.
 

Ole Avranden

utvandret
Jeg leste i en annen tråd her (eller et annet sted) om at f.eks. wordpress krevde at man ikke benyttet wordpress i sitt domenenavn. Om man skulle ha en blogg om forskjellige themes for wordpress måtte man benytte wp.

Så spørsmålet gjaldt vel helst dette med merkevare, varemerkebeskyttelse osv. Jeg ser f.eks. at inatur har sikret seg .org også - tror det er ganske vanlig.

Har dere registrert det som et varemerke? I så fall kan dere komme et stykke på vei - det er omtalt i lenken Tonny la ut i posten over her. Hvis ikke det er varemerke, har dere like mye eller lite rett på .org som alle andre.
 
Jeg har tydeligvis noe å lære her også :)
Hva er egentlig forskjellen på å ha firmanavn Fjellforum - i forhold til å registrere varemerke med navnet?
 

beatngu

Member
Jeg tror at det ikke har noe å si men siden du har verken fjellforum som bedrifts navn eller varemerke så må du gjøre det på rett måte.

Viss du hadde brukt fjellforum som bedrifts navn hadde du kanskje lagt dette som varemerke når du registrerte deg som bedrift.Men siden du valgte et annet navn så må du legge til fjellforum som varemerke.

Viss vi tar Apple som eksempel så har dem lagt fast iphone og ipad som varemerke men bedriften heter Apple.

Det som du kan gjøre
1.Kontakte Brønnøysundregistrene og spør dem hvordan du kan legge til et varemerke til bedriften din.
2.Finne en god advokat som holder på med varemerke og domener og slike ting.(Du har spesielle advokater til dette)

Uansett hva du velger så tror jeg ikke at du kan kreve domener fra folk uten å kompensere de som eier dem nå.
Det er alltid mye tull rundt varemerker så derfor holder jeg meg alltid langt unna domener som bruker varemerker.

Jeg har sett store bedrifter som har tatt domener fra folk,men jeg har også sett store bedrifter kjøpe domener fra folk for store summer.Så alt kommer an på rettighetene dine og jeg tror på dette tidspunktet at du ikke har noen rettighet i det hele tatt.

Uansett hva du velger så kommer dette til å koste en del penger.
Det er veldig stor sjanse for at du må kompensere eieren viss du velger å ta fra dem domenet,jeg hadde en venn som dette skjedde med å han fikk en grei sum for domenet sitt.Prisen ble regnet ut med antall timer og penger som ble brukt på a lage og vedlikeholde siden.Så viss vi snakker om år så kan du selv tenke deg hva slags summer vi snakker om

Så da blir vel spørsmålet er dette verd en del penger for deg?


Men som sagt er jeg ikke en ekspert i dette område så du bør kontakte Brønnøysundregistrene og en advokat slik du kan få konkrete svar på det du lurer på.
 
Takk for svar @beatngu . Jeg har alt søkt om å endre navnet på mitt personlige foretak. Jeg tok i tillegg å søkte om merkevarebeskyttelse av navnet. Jeg var/er usikker på om kostnadene med dette var verdt bryet egentlig.
Når det gjelder .org (mitt opprinnelige spørsmål) - så får det eventuelt komme i neste omgang.
 

mra

Active Member
Jeg har alt søkt om å endre navnet på mitt personlige foretak. Jeg tok i tillegg å søkte om merkevarebeskyttelse av navnet. Jeg var/er usikker på om kostnadene med dette var verdt bryet egentlig.

Ifht. rettigheten til .org domenet har dette ingenting å si. Domenet ble registrert før du registrerte varemerket og du kommer derfor ingen vei. Jeg hadde en årgang et amerikansk selskap på nakken, fordi de krevde et .com domene jeg har, fordi de hadde varemerkeregistrert navnet. Enden på visa ble at de måtte gi seg, rett og slett fordi jeg hadde registrert domenenavnet 2 år før de registrerte varemerket. Slik må det nødvendigvis også være, hvis ikke kan man jo bare registrere et varemerke likt domenet man ønsker, og deretter kreve å få overta domenet.
 

xdex

Medlem
Tror ikke @Kjell Iver Johansen trenger å bekymre seg så mye. Ja, det er kanskje litt kjedelig og trist, men dette kan føre til "noe" bra også. Bare se for deg om disse .org folkene hadde startet en kampanje på radio/tv, så ville det vært naturlig og gjort ett søk på fjellforum, og valgt noe av det første som kom opp, gratis reklame altså.

Vil også si at det var dumt å velge ett domene, hvor det "kun" var .org som var ledig, dårlige avgjørelser som er tatt her mener i hvert fall jeg. Her har man bare gjort ett søk, og valgt .org fordi det var ledig, uten å diskutere andre gode alternativer. Hadde .org vært tatt, ville dem nok tatt .biz eller .info, fordi noen har vært så sta, og ville ha viljen sin om navnet.

Uansett, lykke til i en kjedelig situasjon!
 
Topp