Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Online regnskapsprogram

mra

Active Member
Jeg har aldri brukt Xena selv, men jeg kjenner en av utviklerne som sitter på kontoret deres i Ålborg, og han er langt over middels kompetent og vet hva han driver med, så hvis han er representativ for selskapet, så er det bra :).

Kanskje ikke relevant for ditt bruk, men vi rotet litt med APIen deres for en stund tilbake, og de er et av veldig få regnskapssystemer som tilbyr webhooks ved bestemte hendelser i regnskapet. Det åpner for helt nye muligheter ifht. integrasjon med eksterne systemer og er noe jeg personlig syntes er et stort pluss.
 
Hei!

Jeg er en av utviklerne på Xena-prosjektet og fant denne side helt tilfeldigt. Tenkte lige å skrive "hei" herinde(Burde kanskje skrive "Hej" da jeg er dansker?:) ). Jeg håper dette er ok.

Kanskje ikke relevant for ditt bruk, men vi rotet litt med APIen deres for en stund tilbake, og de er et av veldig få regnskapssystemer som tilbyr webhooks ved bestemte hendelser i regnskapet. Det åpner for helt nye muligheter ifht. integrasjon med eksterne systemer og er noe jeg personlig syntes er et stort pluss.

Akkurat! Dette er en av de helt store features i Xena, man kan abonnere på alle hendelser som skjer i systemet og få beskjed via et HTTP kald. Hvorfor ingen andre har laget dette enda sjønner vi ikke, men det kommer sikkert etterhvert.

Xena kommer også med en "app store" i løbet av kort tid. Her blir det muligt å endre i grensesnittet inne i Xena, så man klarer å tilføje nye felter eller hente inn data fra egne systemer. Vi har eksempelvis kjørt test med webshop integrasjoner hvor brukerne kan trekke ind spesialfelter fra webshoppen, direkte inn på eksempelvis varekortet i Xena. Da trenger man kun ET grensesnit til at styre systemerne sine. Det bli'r også lurt:)

Jeg kan nok ikke hjælpe med erfarringer eller meninger om Xena, da de kanskje vil være en smule farget af min arbeidsgiver;-) Men om dere lurer på noget så skriv gerne til meg/os...også meget gerne kritik, det er eneste måten vi blir bedre på...

Med venlig hilsen
Thomas
 
  • Like
Reaksjoner: mra

DagArne

Medlem
Du kan jo også se på Visma Eaccounting. Et program jeg bruker og er veldig fornøyd med. Programmet er integrert mot Altinn så veldig lett å sende inn oppgaver.
 

webfyr

Medlem
Ser at Xena er gratis for enbruker og det er jo bra pris :) Bruker selv Tripletex og er ganske praktisk når dette kobles til banken og man har tilgang til EHF-fakturasystem (ferdig utfylt med KID etc). Bruker dette både for enkeltmannsfortak og AS og har ikke noe å klage på.
 

mra

Active Member
Eg har gått for Fiken. Er super fornøyd. Dem utbygger hele tiden og dem utbygger det folk flest vil ha. Har aldri hatt noe problem med Fiken.

Men ikke forvent at de fikser kjente bugs og du må betale ekstra for basic ting som API-tilgang. Jeg bruker Fiken selv og er sånn passe fornøyd, men det er en del helt basale mangler og svakheter i systemet som jeg ikke kan fatte og begripe hvorfor de ikke gjør noe med:

* Hvorfor i himmelens navn er det påkrevd å legge til en kommentar på en faktura?
* Alt du registrerer av datoer blir feil om du ikke har datamaskinen din stilt til tidssonen GMT+2
* Svært mangelfull mulighet for rapportering. F.eks. ikke mulig å ta ut en reskontrorapport på en enkelt kunde
* Tallet for "Utestående" på dashbordet stemmer ikke alltid
* Ingen støtte for valuta

Jeg føler at Fiken startet ut veldig bra, med en sunn filosofi om at "less is more", men så mistet de retning og nå legger de til alle mulige former for funksjonalitet som man ellers bare finner i mer avanserte systemer, men samtidig mangler de helt basale ting, som gjør dagligdagen unødvendig komplisert.
 

Stoppet

Banned
Du kan jo også se på Visma Eaccounting. Et program jeg bruker og er veldig fornøyd med. Programmet er integrert mot Altinn så veldig lett å sende inn oppgaver.

Har vurdert dette selv. Er det enkelt å ta årsoppgjør og skrive ut nødvendige rapporter i den forbindelse uten å måtte betale for ekstra hjelp?
 

DagArne

Medlem
Har vurdert dette selv. Er det enkelt å ta årsoppgjør og skrive ut nødvendige rapporter i den forbindelse uten å måtte betale for ekstra hjelp?

Ja, jeg synes det er enkelt. Systemet henter tallene fra regnskapet over i skjemaet du skal sende inn. Har en avtale om hjelp, men ikke brukt den på dette enda. Står jeg fast om bruken av systemet så spør jeg på et forum.
 

aleksabl

New Member
* Hvorfor i himmelens navn er det påkrevd å legge til en kommentar på en faktura?
* Alt du registrerer av datoer blir feil om du ikke har datamaskinen din stilt til tidssonen GMT+2
* Svært mangelfull mulighet for rapportering. F.eks. ikke mulig å ta ut en reskontrorapport på en enkelt kunde
* Tallet for "Utestående" på dashbordet stemmer ikke alltid
* Ingen støtte for valuta

Hei! Aleksander her - grunder og utvikler i Fiken. Tenkte å svare på det du har skrevet her - er faktisk ikke så ofte folk skriver kritisk om oss på forum :)

1. Enig at det er teit med obligatorisk kommentar øverst på fakturaen. Det blir fjernet i neste versjon (som kommer om ca i to uker). Den versjonen kommer forøvrig også med flere fakturamaler (norsk og engelsk).
2. Den feilen kjenner jeg til, den ble rettet for en god stund siden. Jeg dobbeltsjekket selv nå med å endre tidssonen på maskinen min. Om du fortsatt opplever det problemet er det bare å sende en epost til kontakt@fiken.no - så skal vi se på det.
3. Gå på menyvalget Oversikt => Hovedbok. Om du har et lite regnskap ser du det med en gang, hvis ikke kan du velge "Kunder" i rullgardinen der hvor det står "Alle". Du kan også huke av for "Vis kun kontoer med saldo ulik 0" - som er noe man typisk ønsker. Forøvrig kan du også klikke deg på en spesifikk kunde f.eks. via kundeoversikten og så velge fanen "Posteringer", der vil du også se alle posteringer for én enkelt kunde. Generelt når det gjelder rapportering så har vi en nokså komplett Excel-eksport også.
4. Tenker du på "Utestående fakturaer"? Det skal alltid stemme :) Hvis ikke så vis meg gjerne et eksempel på hvor/når det ikke stemmer.
5. Valutastøtte: Du har rett - vi støtter ikke andre valutaer enn NOK. For oss er prioriteringen en kost/nytte-vurdering. Om du har fulgt med på roadmappen/release loggen vår (https://trello.com/b/uQNcmzsZ/fiken-no-roadmap) - så vil du se at vi ofte prioriterer de med flest votes. Valutastøtte ligger fortsatt et lite stykke fra toppen (dog den begynner å komme ganske høyt). Jeg vil bli overrasket om den ikke er på plass i løpet av første halvår neste år.
 

ipconfig

New Member
Jeg bruker Tripletex og er godt fornøyd. Har en lokal regnskapsfører som rydder opp eller fører vanskelige bilag. Jeg gjør kanskje 70% selv og resten tar regnskapsføreren. Veldig greit med en kombinasjon fordi jeg glemmer innbetaling av mva og arbeidsgiveravgift (er ansatt i eget AS). Har ca 20.000 i regnskapsutgifter i året (tripletex + regnskapsføring og årsavslutning).
 
Topp