Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jeg har en ide

cashKing

New Member
Hei alle webguruer!

Mitt navn er cashKing, eller Andreas om du vil. Jeg har over flere måneder klekt ut en ide, som jeg mener er helt unik innen sin nisje, genial og et gigantisk marked som bare vil øke med årene. Jeg har lest de få som har startet lignende greie har gjort det bra på rekordtid (vi snakker millioner i omsetning på bare få mnd). Ja, jeg har troen på prosjektet mitt, hadde jeg ikke hatt det ville jeg ikke skrevet det.

OK - har jeg overbevist deg nok nå til å forstå at jeg mener big business her? Jeg håper det.

For noen år siden startet jeg opp mitt eget firma innenfor web, som har gått tilsynelatende bra. Jeg har opparbeidet meg mye erfaring som jeg nå tar med meg inn i mitt neste prosjekt, likevel er det ett par elementer jeg ikke har helt kontroll på som jeg svært gjerne ønsker et svar på.
  • Når det er innenfor web, er det noen som har erfaring med støtte fra innovasjon Norge eller andre?
  • Prosjektet er ganske omfattende, og for å slippe å jobbe meg i hjel tenker jeg å sette et team fra India i gang med programmering. Noen med erfaring på dette? Er det noen gjengangere her, feks - skriver de gammel og utdatert kode?
Evt. andre innspill tas imot, både skitpreik og gode ord :)

Ha en fin dag!
 

xdex

Medlem
Først og fremst, Nobody Likes the “Idea Guy”. Du sier du har noe helt unikt, og at lignende tjenester/konkurrenter gjør det svært bra. Da er det vel ikke så unikt likevel, men at du har din egen vri, som kan funke, er noe helt annet. Du har troen på prosjektet, ellers ville du ikke hva? Alle som har ett prosjekt, sier at dem brenner for det. Noe annet, ville jo vært merkverdig merkelig. Hva du beviser, er noe helt annet.

Jeg regner med at du selv skal gå inn med mye kapital her, og at du har god erfaring rundt organisering, det og drive en bedrift med ansatte etc. Ditt tilskudd vil uansett være pengene, uten dem, er det fortsatt bare en drøm. Det er ingen som tror på en person som ikke har penger, eller som ikke tørr og ta lån, for å realisere noe som enn selv tror på. Hvis man ikke kan gjøre dette, så tror man ikke nok på prosjektet, enkelt og greit.

Jeg har lang erfaring med å organisere utenlandsk arbeidskraft, og det er mange fallgruver. Sett vekk fra alt det pålagte, som å sjekke tidligere prosjekter, erfaringer, hvor lenge dem har eksistert er det en ting du ikke må la deg lure av. Gode utviklere, i Norge som i utland, vet og ta seg greit betalt. Det betyr ikke at dem tar blodpriser, men at du skal være skeptisk til å velge det billigste og første tilbudet. Det er langt bedre og betale 20$ ekstra i timen, når produktet leveres i god kvalitet, til avtalt tid og med forståelse, ikke minst!

Det aller beste er om du finner en utvikler som har jobbet med noe lignende, så slipper du å forklare en hel prosess i detalj, og bruke en haug av timer på å lære noen og forstå noe, som er opplagt for andre.

Lykke til!
 

mra

Active Member
  • Prosjektet er ganske omfattende, og for å slippe å jobbe meg i hjel tenker jeg å sette et team fra India i gang med programmering. Noen med erfaring på dette?

Ja. Kort fortalt; Man setter ikke bare igang noen utviklere fra India og så kommer tilbake når jobben er gjort. Skal du lykkes med outsourcing krever det at du vet hva du driver med og du må følge opp utviklerne svært tett, hvis ikke sklir kvaliteten ut og du får ikke levert det du trenger.
 

Steven

Member
Hadde outsourcet til norske folk som kan sakene sine. Dyrere, men en bedre gevinst i lengden. Flere selskaper benytter seg av outsourcing til andre land. Særdeles vanskelig. Kan du indisk? Om du skal ha en nettside på norsk hvor indiske personer uten norsk bakgrunn/kunnskap om språket skal utvikle siden får du ett stort problem. Du får da plutselig en nettside som er google oversatt. Ikkje bra.

Men er positiv til ideen, absolutt relevant om du skal lage engelske språklige nettsider! Blir bare mer og mer outsourcing og freelancing. Så kjør på, bare pass på hvor du tråkker ;) :) Mange fallgruver.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du fikk noen gode tilbakemeldinger angående outsourcing.
Å bruke norsk utviklingstalent går heller ikke av seg selv, men du forstår ihvertfall hva de mener når de sier ja.
Før du drar igang et stort prosjekt er det greit å prøve i det små.

Å få støtte fra samfunnet, gjennom Innovasjon Norge, innebærer også jobb. Tid = penger etc.
Er det mulig å begynne i det små og vokse videre kanskje? Det begrenser risikoen..
 

KIA

Medlem
Jeg er EX-utvikler. Teknisk sett hvilke språk på FrontEnd av en applikasjon spiller ingen rolle om du kan språket, fordi tekster som du ser på skjermet er dynamiske, og kommer fra language resource files. De er ikke hard coded. For 20 år skrev man tekster hard coded på web-applikasjoner Man putter bare tekster inn på language files, og elementer på FrontEnd henter tekstene sine fra der. Riktig nok må du ha tett oppfølging med utviklere spesielt hvis de sitter fjern og har en annen forståelse om software-kvalitet. I dag mange norske selskaper gjør outsourcing fra utlandet, Statoil alle andre norske oljeselskaper har satset mye på outsourcing fra utlandet i siste tida.
Jeg har jobbet mer enn 10 år som utvikler. Har en god del tekniske bakgrunn, og erfaring i IT prosjektstyring. Send en PM, hvis jeg kan hjelpe på noen.
 

cashKing

New Member
Mye bra innspill her! Fortjener en liten update :)

Nå har jeg slutta på min påbegynte bachelor, da tiden ikke strekker til begge deler. Har jobbet natt og dag siden jeg opprettet denne tråden, vært i en del telefonsamtaler til både inn- og utland, uten at jeg skal røpe for mye.

Jeg har nådd en milepæl så langt i prosjektet, jeg har endelig fått bekreftet at løsningen jeg skal utarbeide er et marked for, og de aktuelle som involveres stiller seg positivt til å være med. På mandag reiser jeg til Sverige for å diskutere med et dyktig team uten at jeg ønsker å røpe for mye her heller.

Her er så mye mer jeg kan skrive, men er redd dere webguruer får litt mer informasjon enn hva dere trenger å være i besittelse av, hehe :)
 

erlsae

Medlem
Første gang jeg ser en her på forumet som virkelig går inn for en ide. Alle andre tråder jeg har sett skriver om hvor stor ideen er og hvor mye penger som skal fordeles på de som blir med på den, osvosv.

Stå på!
 
Hei alle webguruer!

Mitt navn er cashKing, eller Andreas om du vil. Jeg har over flere måneder klekt ut en ide, som jeg mener er helt unik innen sin nisje, genial og et gigantisk marked som bare vil øke med årene. Jeg har lest de få som har startet lignende greie har gjort det bra på rekordtid (vi snakker millioner i omsetning på bare få mnd). Ja, jeg har troen på prosjektet mitt, hadde jeg ikke hatt det ville jeg ikke skrevet det.

OK - har jeg overbevist deg nok nå til å forstå at jeg mener big business her? Jeg håper det.

For noen år siden startet jeg opp mitt eget firma innenfor web, som har gått tilsynelatende bra. Jeg har opparbeidet meg mye erfaring som jeg nå tar med meg inn i mitt neste prosjekt, likevel er det ett par elementer jeg ikke har helt kontroll på som jeg svært gjerne ønsker et svar på.
  • Når det er innenfor web, er det noen som har erfaring med støtte fra innovasjon Norge eller andre?
  • Prosjektet er ganske omfattende, og for å slippe å jobbe meg i hjel tenker jeg å sette et team fra India i gang med programmering. Noen med erfaring på dette? Er det noen gjengangere her, feks - skriver de gammel og utdatert kode?
Evt. andre innspill tas imot, både skitpreik og gode ord :)

Ha en fin dag!
Har du startet firma?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Ville anbefalt å ta en prat med f.eks. Innvasjon Norge eller lignende nokså fort om videre prosessen og hvem som passer på dine rettigheter. De skal ikke involvere seg videre.
Ville også sagt at du bør en prat med noen som har innegående kunnskap til teknologien, for å ta en vurdering av selve ideen; den skal også ikke involvere seg.

Da er sjansen størst at du får objektive tilbakemeldinger men det kan være du allerede har gjort det da.
Det ligger ganske mye på github f.eks...
 
Topp