Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøpe meg inn i

Grete Ballestad

New Member
Hei alle sammen

Jeg skal kjøpe meg inn i et mindre hudpleiefirma på sørlandet.

Det er ca 20-30% jeg skal kjøpe.

Da har jeg noen spørsmål.

Hvem bestemmer over pengene i firmaet? Hvis hun andre eieren (som eier resten av firmaet) vil kjøpe inn nye produkter, eller selge alt vi har og eier, har jeg noe jeg skulle sagt? Kan hun bestemme hvor mye vi skal ta ut i utbytte? Hvis hun plutselig ikke vil være en del av dette lenger kan hun bare selge alt vi har og ta det i utbytte før hun forlater alt?

Litt dårlig forklart men jeg lurer egentlig på hva farene her er. Det er ingen ansatte her. Kan hun f.eks bare selge alle produkter og annet utstyr vi har, ta sin del i utbytte også lage et nytt hudpleiefirma med samme konsept?

Eller kan hun bare kjøpe inn alt hun vil av produkter på firmaet sitt regning hvis hun mener at vi trenger det?

Da vil jo jeg sitte der uten noe som helst jeg skulle ha sagt
 

Ole Avranden

utvandret
Dere må lage en kontrakt som spesifiserer så og si alle aspekter* ved driften. Det finnes gode maler rundt på nettet, men det beste er å få hjelp av en advokat.

Men det høres ut som om du bør bruke noe mer tid med din samarbeidspartner for å bygge opp tilliten, før du kjøper deg inn?


* Maksimal grense for innkjøp før det skal godkjennes av begge, ansettelsesrutiner, gjensidig kjøpsrett av firmaet, bindingstid for start av firma i samme nisje osv osv... En god kontrakt dekker egentlig alt du lurer på.
 

mra

Active Member
Sørg for at du får en eierandel som er stor nok til at du får negativt flertall (33.33%), da står du mye sterkere ved eventuelle uenigheter. Salg eller nedleggelse av bedriften er noe som skal bestemmes av generalforsamlingen, så har du negativt flertall, vil du kunne stoppe slike planer, hvis ikke kan din partner i prinsippet velge å avvikle bedriften, uten at du har noe å skulle ha sagt.

Sørg også for å få inn en forkjøpsrett i avtalen, slik at hvis din partner ønsker å selge seg ut, så har du forkjøpsrett på hennes aksjer.
 

Stoppet

Banned
Som det sies, få deg en god aksjonæravtale. Uten det er du sjanseløs mot en eier som har 66,67%. Han bestemmer da i prinsippet alt.
 

Grete Ballestad

New Member
Takk for svar. Avtalen er at jeg skal kjøpe 37,5% så jeg kommer til å ha mer enn 1/3.

Lurer også på om jeg bør ha med noe ang forkjøpsrett? Hvis det ikke står noe om dette, vil det da være sånn at vi har forkjøpsrett på hverandres aksjer uansett hva?

Da bør jeg uansett ha en god aksjonæravtale. Hva med vedtekter? Er dette noe jeg burde tenke på?
 
Sist redigert:

Stoppet

Banned
Du bør være fornøyd med vedtektene før du kjøper deg inn. Endring krever 2/3 flertall.
 

alterego

Medlem
Lurer også på om jeg bør ha med noe ang forkjøpsrett? Hvis det ikke står noe om dette, vil det da være sånn at vi har forkjøpsrett på hverandres aksjer uansett hva?

Da bør jeg uansett ha en god aksjonæravtale. Hva med vedtekter? Er dette noe jeg burde tenke på?

Du burde lese og sette deg inn i Aksjeloven. Forhold dere ikke har avtalt i aksjonæravtalen og vedtekter blir å regne som uregulert og da er det bestemmelsene i aksjeloven som gjelder.

Link til Aksjeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44
 
Topp