Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Momsregistrering

Jan Viggo

New Member
Hei.

Vi passerer momsgrensa nå med neste faktura og jeg lurer på følgende

Kan vi sende inn til momsregistrering og så bare begynne å legge på moms på de få fakturane vi har fremover til vi blir registrert?
Er det noen som har gjort dette og fått noen problemer med å gjøre det på denne måten?

På forhånd takk
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det går kanskje bra, det er nok mange som har gjort det slik. Men kanskje blir du bedt om å vise fram fakturaene du har sendt så langt, og det er ikke tillatt å fakturere med mva før du er registrert, du skal derimot opplyse på fakturaene at du kommer til å etterfakturere mva. Det finnes flere tråder på forumet som beskriver framgangsmåten, jeg lenker til skatteetatens beskrivelse: http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...veiledning-til-naringsdrivende-/?chapter=3733
Dette er det viktige avsnittet:
Den fakturaen som gjør at omsetningsgrensen passerer kr 50 000, skal også utstedes uten merverdiavgift, og så søkes det om registrering i Merverdiavgiftsregisteret. Det vil ta noen få uker før registrering i Merverdiavgiftsregisteret er gjennomført. I mellomtiden må det gjøres en av to ting:

  • Virksomheten utsteder faktura uten merverdiavgift og tar forbehold om å etterfakturere merverdiavgift etter registrering. Etter registreringen utsteder virksomheten en faktura på kun avgiften som inneholder en referanse til første faktura. Kopi av første faktura bør vedlegges.
  • Virksomheten utsteder faktura uten merverdiavgift og tar forbehold om å etterfakturere merverdiavgift etter registrering. Etter registrering utsteder virksomheten kreditnota samtidig som det utstedes ny faktura med spesifisert merverdiavgift.
 

oddbjoro

Medlem
Har nettopp re-registrert meg i mva-registeret.
ENKet har vært dødt i noen år, før jeg fikk noen oppdrag før jul, som gjorde at jeg har endt opp med omsetning på
i overkant av 60 000,-

Dette er fakturert uten mva, fakturaen som gjorde at jeg bikket over, ble sendt ut 28/12.
Jeg fikk i går i posten, brevet om at jeg var re-registrert i mva-registeret.

Fakturaen hvor jeg etter-fakturerer mva, skal den da ha fakturadato f.eks idag, eller skal den ha fakturadato i 2015, siden det var da dette oppsto?
 

Steve Cash

Medlem
Jeg antar at du ikke kan datere en faktura med mva før du ble registrert, dermed må du bruke datoen i dag, eller i alle fall en dato etter at brevet fra Brønnøysund er skrevet. Dessuten, hvilken termin er du mva-pliktig fra? Hvis det er 1/2016 er saken klar, da kan du ikke bruke dato i 2015, hvis du er pliktig fra og med 6. termin 2015 kan det stille seg annerledes. (Men 100 % sikker på dette er jeg ikke.)
 

Britta

stoffdronning
Husk at du - etter at du er momsregistert - kan søke om tilbakebetaling av moms for varer/tjenester du har kjøpt.

Jeg sendte også faktura med moms etter at jeg bikket grensa og hadde søkt, men fikk kjempekjeft. Det er ikke lov å fakturere med moms før du faktisk har brevet i postkassa at du er momsregistrert. Men ble ikke noe straff, bare kjeft ;-)
 

oddbjoro

Medlem
Ser det står oppgaveplikt fra 2015 iallefall.
La med bilag på en kjøpt vare(pc) ved registreringen.

Ser også at datoen det er skrevet er 30.12.2015.

Grunnen til at jeg kom til å tenke på det, er at jeg vet fra min faste jobb, så har de valgt å f.eks ha frist for
utfakturering den 10. hver mnd. Da skriver de fakturadato = den siste i mnd før.
Det er vel for å få det på rett mnd.

Var noe slikt jeg tenkte med mvaen også. I og med at fakturen som gjorde at jeg bikket over, ble sendt ut i Desember 2015, om jeg da bør sette fakturadato 31/12/2015, men beregne forfall fra f.eks idag.
 

Steve Cash

Medlem
Det er lov å fakturere for forrige periode inntil 15 dager inn i neste periode. Med andre ord, du kan fakturere for desember helt til 15. januar 2016. Nå vet jeg ikke om du har årstermin eller to-måneders termin. (En får kanskje ikke årstermin med en gang nå lenger?) Uansett, er du mva-pliktig for 2015 så skriv denne på desember nå snarest og send den, det er antakelig enklest for kjøper å ikke få en faktura som går over 2 år også.
 

oddbjoro

Medlem
takk for svar, fikk brevet i posten igår.
Så da får jeg sende avgårde på mandagen, så jeg får den ut av veien :)

Har årstermin ja. Haket av for det i søknaden.
 

Jan Viggo

New Member
Kan jo update hvordan dette gikk for vår del, for de neste som måtte lure.

Vi sendte inn søknad på en mandag, fikk mail neste dag om å sende inn alle faktura. Sendte inn kopi av alle faktura inkludert 2 stk med moms, ble registrert på onsdagen. Null stress.
 
Topp