Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kø på nettsider black friday, smart marketing?

xdex

Medlem
Så nærmer det seg slutten for denne tilbuds-dagen, hvor gamle varer selges for det som ellers ville vært tilbud i januar, og andre få produkter kan plukkes opp som ett godt tilbud før jul.

Men det som er nytt for meg i år (mulig vært en greie lenge?) er at noen nettsider kjører ett kø-system, fordi presset er for høyt!

Hva tror dere om dette? Er dette bare en genial måte og få folk på sosiale medier til å spre "budskapet" med gratis backlinks og reklame, "herregud, håper jeg kommer inn på STORMBERG" osv, og at butikken slipper å selge for mange gode tilbudsvarer? Eller tror du det faktisk er fordi du kneler serveren, og at dem ikke gidder å oppgradere for denne ene dagen i året?

12274421_10153223742066630_477819692594713425_n.jpg
 

Stoppet

Banned
Vanlige butikker kan si utsolgt for kampanjevarer når du kommer til butikken. Går du bare hjem igjen da? Nettbutikken kan ikke holde på deg og vise deg mange andre "gode" tilbud før du går ut i høstmørket igjen. Du sitter og venter, håper og lengter. Søren og, der var det tomt. Men butikken holdt på deg slik at du hvertfall ikke fikk handle hos noen andre. De ønsket bare å selge 100 eksemplarer, men de holdt på 1000 kunder som håper på å bli de lykkelige neste gang.

Salg er salg! Har jobba i vanlig butikk jeg med 10 varer og 100-vis i kø på utsiden klokken 07:00. BF har blitt det samme som påskeaften når kjøpekåte raser ned fra fjellet i bakrus.
 

xdex

Medlem
Innføringen av kø var nok ingen form for PR-stunt, men heller et resultat av at kapasiteten ikke er skalert til å håndtere så mye trafikk.

Det er jo selvfølgelig det man skal tro, ville det ikke vært bedre å bare oppgradert/skalert tiden det gjaldt? Det vil selvfølgelig bare være en spekulasjon fra min side. Det ville i hvert fall vært en genial måte og markedsføre seg selv på gjennom media, og flere aviser har allerede skrevet om netthandler dette gjelder. Vi får se igjen til neste år, eller andre tilbuds-sesonger, om lignende skjer hos flere netthandler. En ting er sikkert, med så mye backlinks, og media oppmerksomhet, vil mindre butikker ha enormt mye å tjene på dette. Kombiner gjerne med "er du allerede en av våre nyhets-brev abonnenter? Snik i køen!"

Hvis man allerede har ett slikt kø-system på plass, er det fordi man vet at presset kan bli for stort? eller at man ikke ønsker at for mange skal få lovt å kjøpe på en gang, fordi man vil spare penger på server-kapasitet. Heldigvis, klarte svært mange nettbutikker seg godt, som f.eks. komplett og elkjøp (som gikk ned noen minutter, sammen med expert etc), men godt å se det ikke var behov for noe "kø-system". Noen er kanskje mer gjerrige enn andre når det gjelder nettbutikker?
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Populære nettbutikker som selger klær opplever et helt annet volum av kunder enn elektronikksjapper - det er min påstand (i dag, i motsetning til "gamle dager"). Ikke overraskende om det er pes på servere rundt forbi.

Da jeg f.eks. forsøkte å gå inn på Getinspired torsdag kveld (!), opplevde jeg at køpågangen var så stor at det ville ta en time å komme inn i butikken. Jeg tviler på at butikken gjør slikt med vilje, sjansen er vel stor for at mange da hopper av?
 

Stoppet

Banned
I vanlige butikker ar det som regel et begrenset antall tilbudsvarer. Folk står i kø på morgenen for å komme inn og sikre seg disse. Når disse eksemplarene er solgt fylles det på med varer det tjenes penger på. Terskelen for å sette seg i bilen og kjøre til neste "tomme" plass er nok større enn ved netthandel.

Hvis de gode tilbudene er borte på 2 timer i en nettbutikk, antar jeg at kjøperen raskt klikker seg videre til neste sted og omtaler butikken negativt i ettertid for å ha "lurt" ham. Men blir man stående i kø så fokuserer man på at problemet er mange kunder og ikke lite tilbudsvarer. Da blir fokuset i media også positivt i stedet for at de skriver om "luretilbud".

Men selvfølgelig, svaret sitter bare den enkelte nettbutikk på. Noen har nok server problemer, men tror neppe det gjelder alle.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
at man ikke ønsker at for mange skal få lovt å kjøpe på en gang, fordi man vil spare penger på server-kapasitet.

Du er inne på noe der. Men ikke glem båndbredde. Mange butikker er kjent for å ha veldig store forsider, og prakteksempelet er XXL som mest sannsynlig knakk sammen, og ble den store BF taperen, pga ett bilde på hele 2MB på forsiden. Skal ikke så mange hundre pageviews av forsiden til for å makse en hvilken som helst linje.
 
Sist redigert:

thoaud

Country manager @ Servebolt
Populære nettbutikker som selger klær opplever et helt annet volum av kunder enn elektronikksjapper - det er min påstand (i dag, i motsetning til "gamle dager"). Ikke overraskende om det er pes på servere rundt forbi.

Tja, Komplett.no hadde 21 000 inne på sine sider klokken 24, natt til Fredag. GetInspired kan jeg ikke tro hadde i nærheten av det volumet.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Selvsagt er systemene til forskjellige butikker satt opp til å takle forskjellig mengde besøkende, og Komplett har jo sikkert erfaring med dette fra tidligere. Poenget var ikke at klesbutikkene har like heftig besøkstall på samme tid som de største nettbutikkene i Norge, men jevnt over tror (ingen av oss kan vite) jeg at det kjøpesterke yngre (og sannsynligvis i overvekt kvinnelige) kjøpspublikumet ikke var på jakt etter datautstyr og TV'er. Når Nettavisen forteller at de doblet omsetningen fra i fjor, så vedder jeg hatten min på at det ikke er elektronikk som gir det utslaget.

Men bevares, det er jo godt mulig at Trollwebs servere (mener det firmaet hadde køfunksjon på endel nettbutikker) er for dårlige for slike ekstremsituasjoner.
 
Topp