Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Søker regnskapsfører/byrå med erfaring innen netthandel

Stoppet

Banned
Tenker vel at både Fiken og Visma e-accounting kan brukes til dette. De går i hvert fall mye igjen i kommentarer og innlegg :) Eller tenker du ren regnskapsfører?
 

Steve Cash

Medlem
Tja, han skriver jo regnskapsfører/byrå med erfaring fra netthandel i overskriften, så da er det antakelig ikke et rent dataprogram han er på jakt etter(?).

Dessverre, jeg har ingen tips, men du bør opplyse ca. distrikt du holder til hvis du skal få noen opplysninger du kan bruke. Selv om mye kan løses elektronisk i dag er personlig møte av og til en fordel både for deg og regnskapsføreren. Dessuten er det et krav at en som autorisert regnskapsfører skal se kundens legitimasjon og forvisse seg om at den en møter er firmaets lovlige representant når oppdraget starter. Jeg vet ikke om noen annen måte å løse det på enn ved personlig frammøte.
 

Stoppet

Banned
Egentlig litt rart at man kan starte et aksjeselskap, registrere seg for mva, ta opp lån, bli dømt i retten uten personlig oppmøte. Men for å få en regnskapsfører så må man? Trodde det holdt med firmaattest og en notarius publikus, som vel i dag bare er en bank ID eller lignende. Eller er jeg helt på jordet?
 

Steve Cash

Medlem
Poenget er bl.a. at jeg som autorisert regnskapsfører skal ha tilstrekkelig trygghet for at den jeg tar på meg et oppdrag for er den han/hun gir seg ut for, jf. diskusjonen som gikk på forumet for en ukes tid siden om at en må vise fram pass for å opprette bankkonto hvis en er ny kunde i banken. Regnskapsbransjen omfattes også av hvitvaskingsloven, og pr. i dag så finnes det så vidt jeg vet ingen tilfredstillende måte å legitimere seg elektronisk på overfor en regnksapfører, jeg kan ikke ta i mot signatur via bankbrikke. Pass har jeg aldri spurt om, men jeg tar en kopi av bankkortet og legger i kundemappa. Dette er ikke noe jeg finner på for å være et petimeter, men det er slik jeg tolker bestemmelsene i God regnskapsføringsskikk.

En kan jo i og for seg sitte ved et webkamera og vise fram passet sitt, men det kreves også at jeg i ettertid skal kunne dokumentere at jeg har foretatt kontroll, og da er en fysik kopi av legitimasjon det som duger. Og selvfølgelig må jeg se personen som har denne legitimasjonen, å sende kopi av bankkort i posten holder selvfølgelig ikke.

Og nå la jeg jeg mye mer arbeid i å svare på dette enn jeg hadde tenkt. Dette er mine rutiner, hva andre gjør, eller hva folk som ikke er i bransjen syns måtte klare seg i stedet ser jeg ingen grunn til å diskutere.
 

Stoppet

Banned
Ikke for å kverrulere, men hvordan vet du at personen du møter er den han utgir seg for? Nå har jeg jobbet både som dørvakt i gamle dager, militærpoliti i FN tjeneste og vært grensekontrollør. Ser vel i dag at hvis jeg skulle lure noe så klarer jeg det nok best fysisk og ikke elektronisk. Lenge siden jeg har satt en vanlig signatur på for eksempel en selvangivelse. Men det er klart, staten lager ofte egne regler for seg selv og andre for folk flest :)
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du kommer innom kontoret mitt, viser fram bankkortet ditt med navn, personnummer og bilde, jeg ser på bildet og finner ut at bildet ligner tilstrekkelig til at jeg kan tro at du er den du gir deg ut for så har jeg utført en kontroll som er så god som jeg kan få den til. Dette er akkurat det samme som bankkassere, politi og hvem det nå må være gjør.

Videre kopierer jeg bankkortet, dermed kan jeg dokumentere overfor Finanstilsynet at jeg har foretatt nødvendig kontroll hvis jeg får ettersyn. Hvis du også legger fram en firmaattest der det står står at du er lovlig representant for f.eks. et aksjeselskap så bør alt være greit. I alle fall så greit som det kan bli, hvis en eller annen kjeltring har fått en noen til å lage et falskt bankort eller pass så har jeg selvfølgelig tapt. Og i dagens verden kan sikkert det skje også, uten at jeg kjenner til at den slags er et problem i regnskapbransjen.
 

Steve Cash

Medlem
Forskrift til hvitvaskingsloven sier at gyldig legitimasjon for fysiske person er dokument utstedt av offentlig myndighet eller annet organ som har betyggende kontrollrutiner. Jeg antar derfor at bankkort med bilde må være godt nok ved oppstart av et regnskapsoppdrag.

Poenget mitt i starten var bare å gi trådstarter et hint om at han bør opplyse hvor i landet han søker regnskapsfører, fordi personlig frammøte antakelig vil være nødvendig.
 

PG Regnskap

New Member
Hei
Vi har mange kunder innenfor netthandel og kan hjelpe deg :)
sjekk hva våre kunder sier om oss
http://mittanbud.no/profil/250366/pg-regnskap-oslo-as/

PG Regnskap AS er et fullservice regnskap og økonomihus som tilbyr regnskap og rådgivningstjenester til bedrifter, organisasjoner og profesjonelle konsulenter. Med kontor i hjertet av Oslo , Trondheim og Mysen er målet til våre ansatte å levere effektive tjenester på en digital plattform med minst mulig papirarbeid. Det er slik vi leverer gode regnskapstjenester til våre kunder.

PG Regnskap ble stiftet i år 2005. Vi benytter nettbaserte systemer som gir bedriftens ledelse og ansatte tilgang til et oppdatert regnskap, ferske rapporter, fakturaer til godkjenning, skannede bilag m.m. Du har til enhver tid mulighet til å logge inn til ditt regnskap.

Vi legger opp en plan sammen med deg, og kan hjelpe med drift og planlegging samt alt av offentlige papirer. La oss hjelpe deg med å gjøre din bedrift til en suksess. Dette vil være en løsning som er nærmest det og ha en egen ansatt, til samme pris som en vanlig regnskapsfører tjeneste. Vi utfører alt av dokumenter. •· Bilagsføring •· Regnskapsutarbeidelse •· Selvangivelse •· Merverdiavgift innlevering og rapporter •· Resultatregnskap •· Budsjetter •· Prosjektregnskap •· Årsoppgjør •· Forsikringer •· Styrearbeid •· Skatt.
 
Topp