Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan bedre selg i butikken min?

lemojo

New Member
Har nå drevet i snart 1 år. Feil butikkløsning og feil valg av hvem som utforma butikken gjorde at vi egentlig ikke starta butikk på skikkelig før vi bytta i mars.
Går måtelig greit men vil så gjerne at det skal ta av...
Bruker facebook, instagram, mail og google..

Noen gode tips for å nå ut til flere aktuelle kunder?

Butikken finnere dere her http://lemojo.no/
Kom gjerne med ris og ros og tips om forbedringer...
 

xdex

Medlem
Jeg har flere års erfaring med nettbutikker og optimalisering. Jeg syntes det er litt trist når folk bare slenger ut "SEO SEO SEO eller, "AdWords". Det finnes så mye mer du kan gjøre, gratis, som kan ha fantastiske resultater. Jeg har snakket om dette her inne før, men tenker at det kan være greit å nevne noen ting igjen, siden du tydeligvis er ny i faget.

Mine taktikker lar seg kanskje ikke gjennomføre med din nåværende web-løsning, men enhver seriøs aktør vil kunne hjelpe deg i riktig retningen, dersom du er usikker på hvordan du skal gjennomføre ulike tester.

Sosiale medier

Det trenger ikke å bare være egne produkter eller informasjon som havner på sosiale medier. Selv om gruppen representerer en nettbutikk, kan du i ny og ne (merk, IKKE OFTE) havne litt på utkanten. Noen bruke virale videoer, som en slags "God helg" beskjed, mens andre føler for å poste andre ting. Her må man gjerne finne ut hva segmentet ditt aksepterer. Bruk også sosiale medier til lovlige konkurranser, gode tilbud (som kun finnes på sosiale medier ved hjelp av rabatt kupong o.l.).

Statistikk, tall, tall, tall, tall og mer tall!

Det er utrolig viktig å være grundig når det gjelder statistikk. Ikke bare besøkende, eller hvor folk kommer fra. Selvfølgelig, så er det viktig å vite hvor mange som besøker nettbutikken, men dette er noe nesten alle med litt kunnskap kan finne ut av på egenhånd. Hvordan skal du bruke statistikken? du skal bruke den for å øke salget, og gjøre opplevelsen for en kjøper bedre.

Se på hvem som besøker nettbutikken, hvorfor gjennomfører f.eks. ikke telefonbrukere salg? Har du problemer med nettstedet, som hindrer, eller gjør ting for vanskelig? Hvor i prosessen er det ting stopper opp? Flere ting i handlekurven, men ikke betalt? Hvorfor? Det kan være flere grunner og mange flere spørsmål. Ett annet eksempel er at flere brukere gjerne ser på produktene dine, men aldri legger noe i handlekurven. Er det for lite informasjon? For dårlige bilder? Er prisen for høy i forhold til konkurrenter? Her må selvfølgelig noe egen research til.

Påminnelser

La oss si at jeg har en bruker hos dere allerede, og ofte lagrer nettleseren brukerinformasjon, slik at når jeg besøker nettstedet igjen, er jeg allerede pålogget. Da er det heller ikke noe problem å sende en påminnelse om at "Heisann, vi ser at du ønsket ... disse varene, nå er det faktisk 10% på X hvis du gjennomfører kjøpet innen 24timer." igjen, her kan man velge og vrake av løsninger. Du må f.eks. ikke gi rabatt, en påminnelse kan være gull verdt. Her er det mest vanlig å sende en e-post, selv om noen også går så langt som sms (som koster mer, og krever mer informasjon).

Splittesting A/B testing

Gjennomføre testing, for å se hva som selger best. Selger produktside B bedre enn side A? Har forside C bedre resultat enn A og B? Det er lett og låse seg litt fast når noe er ferdig, man håper ofte at noe man selv liker, er noe alle liker.

SEO?

Selvfølgelig er dette viktig, men ser at mange gjerne er så opphengt i dette, at de glemmer de ovennevnte tingene. Så lenge nettstedet ditt har en god og systematisk rett struktur, er mye av jobben gjort. God produktinformasjon, og informasjon generelt om butikken etc vil være nyttig. SEO er bredt, og viktig, men mange har problemer nettopp fordi informasjonen dem legger inn ikke er tilstrekkelig nok. Hvis du selger en laptop, holder det ikke å skrive om hvor godt batteriet er. Ja, du skjønner hva jeg mener.

Når alt dette er på plass, når du kan overvåke og se hvordan brukerne dine navigerer, og skjønner folks adferd, ja da kan det være langt mer lønnsomt og tenkelig med adwords.

Flere tips

Jeg kunne sikkert skrevet en hel bok om dette emnet, men her har du noen gode begynner tips. Det finnes langt flere ting du kan gjøre, mindre avansert, og svært avansert og systematisk. Men til slutt, ikke bruk for lang tid på leveranse! folk hater å vente!

Skulle du ha noen spørsmål, så send meg en pm, lykke til :)
 

lemojo

New Member
Tusen takk for et veldig utfyllende svar. Vi gjør mange av disse tingene du skriver, men kan nok bli bedre på bilder og tekst.
 

Grunder82

Medlem
Til xdex: Det er interessant det du nevner, men dette er ting man gjør etter at man begynner å få besøkende/gode rangeringer. Det er ingen vits i å optimalisere, kaste vekk tide på å sette opp påminnelser og split teste om man har 30 besøkende i uken. Mitt tips er derfor å konsentrere seg om SEO først og så kan man heller gjøre de tingene du nevner etterpå. Ser altfor mange som bruker en masse tid på å lage en perfekt nettside, men som ikke har besøk en gang.
 

xdex

Medlem
Til xdex: Det er interessant det du nevner, men dette er ting man gjør etter at man begynner å få besøkende/gode rangeringer. Det er ingen vits i å optimalisere, kaste vekk tide på å sette opp påminnelser og split teste om man har 30 besøkende i uken. Mitt tips er derfor å konsentrere seg om SEO først og så kan man heller gjøre de tingene du nevner etterpå. Ser altfor mange som bruker en masse tid på å lage en perfekt nettside, men som ikke har besøk en gang.

Selvfølgelig må man ha besøkende, som alt annet. Det vil aldri hjelpe med nytt utstyr, hvis du aldri har kunder. Han skriver at butikken går, men at han ønsker at det skal gå bedre. Hvilken rekkefølge han gjør de forskjellige tingene i, er selvforklarende. Det er interessant at du skriver at det ikke er vits å optimalisere, men SEO; det skal man tenke på? Tror du snakker litt rundt deg selv her.

SEO har jeg også nevnt, og gjøre ting i rett rekkefølge bør som nevnt ikke være noe problem for noen som har en nettbutikk, diesel før start, start før kjøring.

Jeg har selv jobbet med testing (zero seo) på nettsider med 500 besøkende i måneden, og doblet++ resultatet, det skal ikke så mye til. Det er heller ikke vits med tusenvis av besøkende, men jo mer man har, jo bedre. Skulle gjerne ønske at du heller kom med noen gode tips angående SEO, med grunnlag på hva og hvorfor, det ville vært langt mer nyttig for @lemojo også.

Du er tydeligvis ett av mine gode eksempler, "mange henger seg alt for mye opp i SEO" som jeg nevnte i posten over :) det er alltid hyggelig å få en bekreftelse på slike ting!
 

UN 1950

Member
Så mange gode tips - tusen takk!
Her skal jeg absolutt ta en gjennomgang av egen sjappe. Selv har jeg ikke mange besøkende i uka, men de som ramler innom handler bra. Strategien har så langt å levere best mulig til de som har funnet veien og forhåpentlig vil de komme tilbake.
 

Grunder82

Medlem
Selvfølgelig må man ha besøkende, som alt annet. Det vil aldri hjelpe med nytt utstyr, hvis du aldri har kunder. Han skriver at butikken går, men at han ønsker at det skal gå bedre. Hvilken rekkefølge han gjør de forskjellige tingene i, er selvforklarende. Det er interessant at du skriver at det ikke er vits å optimalisere, men SEO; det skal man tenke på? Tror du snakker litt rundt deg selv her.

SEO har jeg også nevnt, og gjøre ting i rett rekkefølge bør som nevnt ikke være noe problem for noen som har en nettbutikk, diesel før start, start før kjøring.

Jeg har selv jobbet med testing (zero seo) på nettsider med 500 besøkende i måneden, og doblet++ resultatet, det skal ikke så mye til. Det er heller ikke vits med tusenvis av besøkende, men jo mer man har, jo bedre. Skulle gjerne ønske at du heller kom med noen gode tips angående SEO, med grunnlag på hva og hvorfor, det ville vært langt mer nyttig for @lemojo også.

Du er tydeligvis ett av mine gode eksempler, "mange henger seg alt for mye opp i SEO" som jeg nevnte i posten over :) det er alltid hyggelig å få en bekreftelse på slike ting!

Vi må nok være enig om å være veldig uenig her :) Jeg mener at det å rangere en side vil alltid være prioritet nummer en for en nettbutikk. Lemojo.no har få eller ingen besøkende: https://majestic.com/reports/site-explorer?q=Lemojo.no&oq=Lemojo.no&IndexDataSource=F. Dette bekreftes også av eier i forrige post. Å bruke penger på konverteringsoptimalisering og split testing og alt det andre du nevner er helt bortkastet i den fasen butikken er i nå. Den konverterer også bra i følge eier i forrige post.

Om nettsiden har 500 besøkende så skal jeg være enig i at da er det et annet utgangspunkt, men selv det er lite om man dobler salget fra 20 til 40 solgte varer når gjennomsnittsprisen er lav.

Det å si at det "ikke er vits med tusenvis av besøkende" er en vits i seg selv. Jeg vil heller ha tusenvis av besøkende enn en side som er er split testet og konverterings optimalisert. Det siste er enkelt å gjøre, mens å få tusenvis av besøkende er veldig vanskelig om man har lite peiling på SEO, og da tenker jeg mest på offsite SEO som utgjør 90% av resultatene.

Du nevner at folk slenger ut med SEO, det er ikke uten grunn - det er den mest effektive form for markedsføring der ute og den billigste (om man vet hva man holder på med)
 

xdex

Medlem
Dette bekreftes også av eier i forrige post. Å bruke penger på konverteringsoptimalisering og split testing og alt det andre du nevner er helt bortkastet i den fasen butikken er i nå. Den konverterer også bra i følge eier i forrige post.

Alle råd og tips jeg kom med, er noe du selv kan lære deg, og vil sette deg inn i, det er ikke snakk om å måtte bruke haugevis av penger på konsulenter/andre.

Om nettsiden har 500 besøkende så skal jeg være enig i at da er det et annet utgangspunkt, men selv det er lite om man dobler salget fra 20 til 40 solgte varer når gjennomsnittsprisen er lav.

Alt er relativt, ett økende salg er positivt uansett, så lenge du selger for ordinærpris/og eller tjener penger. Har aldri hørt om noen som stiller seg negativt til salg, før nå.

Det å si at det "ikke er vits med tusenvis av besøkende" er en vits i seg selv.

Fint om du kan sitere ting i sin helhet. Det er heller ikke vits med tusenvis av besøkende, men jo mer man har, jo bedre. Hvis du ikke skjønte hva jeg skulle frem til, du trenger ikke tusenvis, for å begynne med optimalisering, eller oppnå bedre resultater.

Du nevner at folk slenger ut med SEO, det er ikke uten grunn - det er den mest effektive form for markedsføring der ute og den billigste (om man vet hva man holder på med)

Jeg nevnte SEO som ett eget poeng, leste du i det hele tatt hva jeg skrevet? (jeg sa til og med at "Selvfølgelig er SEO viktig"). Som jeg nevnte tidligere, kan ikke du heller hjelpe @lemojo med noen gode tips for seo? Det virker som om du tar det litt for personlig, at jeg mener fokusert ikke trenger å ligge på SEO, når bilder, tekst, og riktig struktur allerede er på plass. Vedkommende har også sagt at produktinformasjon er noe h*n kan bli bedre på, så bra, da de allerede godt i gang! Hvis du har tips til gode whitehat løsninger, og sitter på så mye erfaring, hvorfor deler du ikke med resten av oss? SEO er allerede nevnt (før min post) som noe som kan være ett fokus, jeg ønsker å vise at fokuset ikke bare trenger å ligge på SEO, og at det finnes en haug av andre ting man kan gjøre for å tiltrekke nye kunder, øke salg, få en bedre kundeopplevelse, bedre omdømme og noe forutsigbart.

Igjen, hva ville du sagt til @lemojo ? Hvilken prosess er det du har vanvittig god suksess med? Hvorfor mener du at dine SEO triks vil være viktig for denne nettbutikken? Ikke tenk så mye på hvilken forslag jeg kom med, for det var bare forslag på andre ting, som ikke allerede var nevnt (som eks seo/adwords).

Hvis du mener SEO er utrolig viktig, og bør være primært og førsteprioriteringer for nettsider, start gjerne en egen diskusjon på dette. Så kan i hvert fall TS få beholde tråden sin, og la flere gode forslag tikke inn, istedenfor at du skal argumentere med egen meninger for hva du syntes er best. Hva du liker og syntes er best, tilhører en egen diskusjon.
 
Sist redigert:

Johan

Medlem
Bygg epostliste fra folk som sier seg villig til å motta nyhetsbrev (fins mange ulike systemer og metoder for dette).
Send regelmessige nyhetsbrev med gode tilbud til adressatene. Bruk f.eks mailchimp som er gratis opp til et vist antall adressater og utsendelser pr mnd. Kjapt, (sunt) og billig som det heter i reklamen :).
Meld deg på et affiliate program som annonsør og jobb aktivt opp mott de ulike nettsted eieren som vil ha dine annonser på sine sider.
 
Topp