Kjapp og trygg hosting for Wordpress

A-konto regninger fra revisor

ainv

New Member
Lurer på om det er vanlig at en revisor plutselig begynner å sende ut a-konto flere ganger. Har aldri fått dette dobbelt opp tidligere. Det som har vært vanlig er jo en sluttfaktura i etterkant av ferdigstillelse av regnskapet. Jeg er temmelig fortvilet siden han kommuniserer dårlig og det er helt umulig å få et klart svar om det er rett eller ikke. Virker ikke som om han har lest e-postene mine engang bare purrer på pengene når jeg har spurt om en spesifisert sluttfaktura flere ganger. Lurer på om jeg har rett på å be om en spesifisert sluttfaktura eller om jeg bare må betale a-kontoen igjen. Det eneste som er endret på de to regningene jeg har fått er fakturanummeret, eller er de helt identiske og viser ikke hva tiden har gått til heller. I en e-post skriver han at den siste er en sluttfaktura men er det ikke vanlig at denne viser spesifisering av tidsforbruk og at det ikke bare står a-konto? Har hatt revisoren siden 2007 nå og har aldri opplevd noe lignende. Prøvd å google også men finner ingen svar. Er det noen som har erfaring med dette?
 

Stoppet

Banned
Akonto er vel egentlig vanlig fra revisor, men det bør jo komme en oppgjørsfaktura til slutt. Med mindre du har inngått en avtale om en fastpris på revisjonen? Jeg antar at du har en avtale?
 

mra

Active Member
OK, jeg vet at jeg ikke er helt objektiv nå, men jeg har blitt tatt i ræva av flere norske revisorer de siste ti årene. Det du beskriver høres veldig kjent ut, og faktum er helt sikkert at din revisor ikke har brukt 2 minutter på ditt firma, ut over tiden det har tatt å sende ut disse fakturaene. Dette er ikke noe annet enn en kynisk måte for ham å tvinge deg til å bli hos ham, samtidig som du må hjelpe ham med likviditet gjennom året.

Jeg nekter konsekvent å inngå avtale med revisorer som krever å kunne fakturere akonto. De kan, som alle andre, få sine penger når de har utført jobben, det er ikke mitt ansvar å sikre at de har likviditet gjennom året, bare fordi deres omsetning i stor grad er sesongbasert.
 

Stoppet

Banned
Ja, jeg kan absolutt si meg enig i prisene og måten revisorer fakturerer er en smule kritikkverdig. De fleste firma jeg kjenner og har jobbet med har som regel en diskusjon pågående med sin revisor. Ofte "overreviderer" de regnskapet på enkelte punkt. Det føles litt som å sette bilen på et lugubert verksted der man finner flere feil enn man har behov for å få rettet på.

Hvis du ikke er pliktig til å ha revisor, ville jeg heller hatt et sammarbeid med en autorisert regnskapsfører som kunne være behjelpelig med å kvallitetssikre arbeidet, hvis du fører selv selvsagt.
 

mra

Active Member
Problemet med mange revisorer er at det er helt umulig å sjekke hva de faktisk gjør. Det virker som om de ofte har bestemt seg for hva de skal fakturere firmaet dit, og så lager de timelister basert på dette. Når du får en timeliste med "Kontroll av reskontro - 14 timer", så er det jo helt umulig å kontrollere at det faktisk er brukt 6 timer på dette. Det ville svare til at jeg sendte en timeliste til en kunde, med teksten "Utvikling - 14 timer", noe som selvsagt ikke er tilstrekkelig.
 

ainv

New Member
Nei, vi har ingen fastpris, men det har jo vært temmelig lik sum hvert år selv om regnskapet blir bare mindre og mindre. Det er bare i år vi plutselig har havnet opp med 2 A-kontoregninger. Vi fikk endelig kontakt med kontoret i dag på telefon, fikk ikke snakke med ham, virker som om han unngår oss totalt. Det eneste de sier er at det er rett og truer med å ikke levere inn regnskapet om vi ikke betaler umiddelbart. Det jeg også reagerer på er at den andre fakturaen ble satt tilbake i tid, med dagens dato (fikk den fredag) som forfallsdato og så begynner de å snakke om renter allerede i dag. Det er snakk om nesten 60 000 i revisor kun i a-konto. Vi har allerede gitt beskjed om at vi ikke trenger revisor lenger så det er vel kanskje mulig det er det som har gjort det. Vi trodde ihvertfall at de var pliktige til å kunne gi oss en spesifisert sluttfaktura om vi ba om det, men dette har vist seg umulig. :(
 

Stoppet

Banned
Det er nok lurest å bare betale nå i første omgang. Men jeg ville helt klart tatt saken til forliksrådet for å få en behandling der i etterkant. Altså med krav om refusjon for det beløpet dere mener å ha betalt for mye.
 

ainv

New Member
Vi har nok sannsynligvis ikke betalt for mye, men jeg håpet at vi kunne få en sluttfaktura nå slik at vi skapp flere regninger fra dem og var ferdige med ham. Men jeg er fryktelig forvirret over hele situasjonen siden de først skriver i en e-post at det er en sluttfaktura vi har fått, mens de nå kommer med at det er 2 A-konto fakturaer. Får nesten et inntrykk av at det ble gjort en feil men de ønsker ikke innrømme det.
 
Topp