Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Har domenenavn mye å si?

Naj Erot

New Member
Som tittelen sier så lurer jeg på om domenenavn har mye å si på rankingen i google. Har nå et navn som er engelsk, og som ikke gir store assosiasjoner med det jeg driver med. Første treffet jeg får er på side tre-fire når jeg søker på et nøkkelord. Åpna for to uker siden så vil tru det går seg til noe. Har ingen planer om å ikke jobbe med innhold osv, men tenker det kunne vært mulig å få en bedre start med et bra domenenavn som også inneholder et nøkkelord.

Har lest meg litt opp på temaet men mye forskjellige svar å få, men virker som om det kan ha litt og si, men langtifra alt.
Hvilken erfaringer har dere?
 

Stoppet

Banned
Fordelen med å ha et domenenavn som er identisk med merkevaren er vel egentlig først og fremst merkevaren i seg selv. Selve rankingen går vel for det meste på innholdet.

Selger du plommesylt så vil det være en fordel for merkevaren og gjenkjennelsen at domenet er plommesylt.no og ikke plommetre.no eller noe som ikke i det hele tatt forbindes med plommesylt. Men domenet syltetøysalg.no kan selvølgelig ranke mye bedre på ordet plommesylt enn plommesylt.no hvis innholdet er mer relevant og kvalitetsmessig mye bedre.

Så skal du selge Ford så er ford.no bra for merkevarebyggingen, mens å selge Ford på kjerre.no er dårlig for merkevaren men kan jo selvfølgelig ranke bra på innhold.
 

Beorn

New Member
Jeg sitter med en følelse av at det fortsatt har verdi å ha søkeord i domenenavnet for norske søk. Det er mange "magre" nettsider som ranker høyere enn godt autorative sider, kanskje spesielt innen finans. De har da søkeordet som domenenavn.no. Jeg kan ikke forstå annet enn at domenenavnet betyr en del, da verdien enkelte av de sidene gir er dårlig i forhold til større nettsteder.

For engelsk er det annerledes. Så det kan kanskje være at Google fortsatt ikke kjenner det norske språket godt nok til å kutte på viktighet av domenenavn? Men det vil vel bedre seg med tiden.
 
Topp