Kjapp og trygg hosting for Wordpress

hosting i usa /ranking i norge

asg

New Member
Hei

Lurer på om det spiller noen rolle om min .com side har hosting (billig shared) i USA når jeg prøver å ranke i google i norge? vil det være bedre å ha .no? å ha hosting i norge?
 

Stoppet

Banned
Er det en nettside som er beregnet kun på Norge, så ville jeg valgt .no om jeg hadde mulighet. Og server ville jeg hatt enten i Norge eller nærmest mulig. Hastigheten og opplevelsen blir bedre enn om sidene hostes i USA. Og jeg ville ikke prøvd å spare en 50-lapp i måneden på server og det gikk på bekostning av hastighet.
 

xdex

Medlem
Det vil i hvert fall se bedre ut om du bruker .no, litt avhengig av hva du skal ha på nettsiden. Men hvor serveren står, spiller liten rolle, så lenge responstiden er god. Google pusher utrolig hardt mot UX, og god lastetid/responstid er god UX så det er naturlig at serveren står nær dine besøkende (Norge -> Skandinavia/London/Tyskland etc). Når det er sagt, er det mange norskrelaterte sider som ikke bruker .no. Eksempelvis luftkvalitet.info. Bruk .no hvis du kan og må, ranking messig kan du fint bruke andre top domener.
 

Preben Ludviksen

New Member
Jeg mener å ha lest fra flere ulike kilder at lokale toppdomener er en viktig ranking-faktor i lokale søk - altså at .no er å foretrekke om du driver mot et norsk marked. En kjapp runde på Google, finner moz.com som en av flere kilder: https://moz.com/learn/seo/cctlds

Important in international SEO, ccTLDs are the single strongest way to show search engines and users where the site originates. This means that, all things being equal, example.fr will likely rank better in a French user's SERP than example.us or example.com

Når det gjelder server-lokasjon er det usikkert om det har noen effekt på Google's PageSpeed-ranking internt. Uansett vil kundene få en bedre brukeropplevelse om du er nær dem, men hvor viktig det er avhenger av nettsiden / systemet du bruker. Er siden optimalisert for få turer til og fra server vil du merke liten forskjell, men om det er mange serielle forespørsler til server kan det være snakk om sekunder.
 
Topp