Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Krav til bilag ved salg

Loberg

New Member
Hei,

Driver nettbutikk og lurer på krav til bilag ved salg av varer.

Holder det med denne ordrebekreftelsen jeg får fra shopify?
Er det ok at min foretaksnavn ikke her er påskrevet?

Screen_Shot_2017_01_17_at_17_16_54.png


På forhånd takk,
 

Steve Cash

Medlem
Ordrebekreftelse er jo ikke salgsbilaget, det er det fakturaen som er, og den er det viktig at inneholder selgers navn. (Hvis dette er det eneste du sender kunden er det i alle fall viktig med ditt firmanavn.) Men jeg mener at forretningskorrespondanse skal inneholde selgers firmanavn og organisasjonsnummer. For aksjeselskaper er det også et krav at det skal gå fram at en er registrert i foretaksregistret.
 

Steve Cash

Medlem
Der fant jeg en side fra Altinn om forklarer hva som må stå på forretningsdokumentene, navn og organisajsonsnummer er et krav også på andre dokumenter enn faktura:
https://www.altinn.no/no/Starte-og-...ilken-tekst-MA-sta-pa-forretningsdokumentene/
Det er en svakhet at de ikke henviser til lov eller forskrift, men Altinn bør være troverdig nok i seg selv. Dette betyr at du bør gjøre noe for å få på disse opplysningene som står der.
 
Det er bokføringsforskriftens § 5-1-1 med påfølgende paragrafer som regulerer dette :


§ 5-1-1.Salgsdokumentets innhold

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

1. Nummer og dokumentasjonsdato,
2. angivelse av partene,
3. ytelsens art og omfang,
4. tidspunkt og sted for levering av ytelsen,
5. vederlag og betalingsforfall, og
6. eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
7. Hvis kjøper skal beregne og betale merverdiavgift etter merverdiavgiftsloven § 11-1 annet eller tredje ledd, skal salgsdokumentet merkes: «Omvendt avgiftsplikt – Merverdiavgift ikke beregnet».
Dokumentasjonsdato er dato for utstedelse av dokumentet med mindre annet følger av denne forskrift.

§ 5-1-2.Angivelse av partene
Angivelse av kjøper, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst inneholde kjøpers navn, og adresse eller organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 23. Ved salg som nevnt i § 5-1-1 nr. 7 skal kjøpers organisasjonsnummer alltid angis. Dersom kjøper er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA.

Angivelse av selger, jf. § 5-1-1 nr. 2, skal minst omfatte selgers navn og organisasjonsnummer som er tildelt i henhold til lov 3. juni 1994 nr. 15 om Enhetsregisteret § 23. Dersom selger er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, skal organisasjonsnummer etterfølges av bokstavene MVA. Dersom selger er registrert i Merverdiavgiftsregisteret ved representant etter merverdiavgiftsloven § 2-1 sjette ledd, skal også representantens navn og adresse fremgå av salgsdokumentet. Dersom selger er aksjeselskap, allmennaksjeselskap eller filial av utenlandsk selskap skal også ordet «Foretaksregisteret» fremgå av salgsdokumentet, jf. foretaksregisterloven § 10-2. Videre skal hovedkontorets adresse framgå av salgsdokumentet til slik selger. Dersom slik selger er under avvikling, skal dette framgå av salgsdokumentet.

0 Endret ved forskrifter 26 mars 2010 nr. 464, 7 sep 2012 nr. 865, 17 sep 2012 nr. 880, 19 des 2013 nr. 1614 (i kraft 1 jan 2014), 22 des 2014 nr. 1865 (i kraft 1 jan 2015).
§ 5-1-3.Nummerering og datering av salgsdokument
Salgsdokument skal være forhåndsnummerert på trykte blanketter eller ved maskinelt tildelte nummer med en kontrollerbar sekvens, eller være merket på annen måte slik at fullstendig registrering av utfakturerte salg kan etterprøves på en enkel måte.

Bokføringspliktige som nevnt i § 5-2-1 tredje ledd, kan i stedet for fortløpende nummerering av hver enkelt selgers salgsdokument, anføre i salgsdokumentet hvor mye som er avregnet overfor vedkommende selger hittil i regnskapsåret.

Salgsdokument som utstedes innen de femten første virkedager i måneden, kan angi siste dato i foregående måned som dokumentasjonsdato, forutsatt at varen eller tjenesten er levert på dette tidspunktet. Bestemmelsen gjelder tilsvarende ved utstedelse av dokumentasjon for uttak.

Ved utleie av fast eiendom hvor det utstedes salgsdokumenter på papir for flere perioder på samme tidspunkt, kan dokumentasjonsdato settes lik forfallsdato.

Plikten til nummerering av salgsdokument, jf. § 5-1-1 nr. 1, gjelder ikke konkursbo som nevnt i § 1-1.
 

Loberg

New Member
Takk for god respons! Har da opprettet nye bilag for salgene, de kommer som engelsk men det skal vel ikke ha noe å si(?).
Er disse ok å bruke?
(Er en del jobb jeg har foran meg med å legge inn, så vil være helt sikker :) )
Screen_Shot_2017_01_19_at_18_36_24.png
 

Steve Cash

Medlem
Bokføringsforskriften sier
§ 5-1-1a.Språk i salgsdokument

Salgsdokumentet skal utstedes på et språk som nevnt i bokføringsloven § 12. Bokføringspliktige med filialer i utlandet kan likevel utstede filialens salgsdokument på det lokale språket.
Og i bokføringsloven § 12 står engelsk nevnt. Så langt bør det være greit, men det er jo ikke optimalt å sende faktura til kjøpere i Norge på engelsk. F.eks. er det kanskje forvirrende for enkelte at det står VAT i stedet for merverdiavgift.
 

Loberg

New Member
Bokføringsforskriften sier
Og i bokføringsloven § 12 står engelsk nevnt. Så langt bør det være greit, men det er jo ikke optimalt å sende faktura til kjøpere i Norge på engelsk. F.eks. er det kanskje forvirrende for enkelte at det står VAT i stedet for merverdiavgift.

Bra. Jeg sender ikke ut faktura til kunden, men tar betalt med kort/paypal og utsender en ordrebekreftelse.
 

Stoppet

Banned
Du må vel sende ut er salgsdokument som bekrefter kjøpet? En faktura eller en kvittering? En ordrebekreftelse er ikke et slikt dokument. En ordrebekreftelse kan avvike fra selve salget. For eksempel at man bekrefter å ha mottatt ordren men ikke klarer å levere alle varene alikevel.
 

Steve Cash

Medlem
Nja, den reglen gjelder først og fremst at selger ikke har plikt til å registrere kjøpers navn i regnskapssystemet. Det kan jo uansett hende at kjøper ønsker en faktura eller en kvittering, og det skal en få på forlangende. Jeg vet ikke hva kundene er, men selger en til næringsdrivende er det i alle fall egne krav til salgsdokumentets innhold, de innlegg av arjoregnskap lenger opp.
 

Steve Cash

Medlem
Det er fristende å spørre hvordan du kan vite at det ikke er så mange, hvis du ikke kjenner butikken og vet hvilke kunder de har. Men det skal jeg la være å spørre om, ettersom jeg ikke har noen grunn til å rote meg inn i en slik diskusjon. Jeg skal heller ikke påpeke at det antakelig vil være lettere å sende samme type salgsdokument til alle enn å spørre kunder i en nettbutikk om de vil ha et godkjent salgsdokument.

Jeg skal nøye meg med å påpeke at det opprinnelige spørsmålet var om dokumentet Shopify produserer i utgangspunktet er et godkjent salgsdokument.
 
Sist redigert:

nick20000

Member
Det er fristende å spørre hvordan du kan vite at det ikke er så mange, hvis du ikke kjenner butikken og vet hvilke kunder de har. Men det skal jeg la være å spørre om, ettersom jeg ikke har noen grunn til å rote meg inn i en slik diskusjon. Jeg skal heller ikke påpeke at det antakelig vil være lettere å sende samme type salgsdokument til alle enn å spørre kunder i en nettbutikk om de vil ha et godkjent salgsdokument.

Jeg skal nøye meg med å påpeke at det opprinnelige spørsmålet var om dokumentet Shopify produserer i utgangspunktet er et godkjent salgsdokument.
Nei, hvis de fleste kundene trenger en faktura så er det jo såklart best om webbutikken kan lage dette.

Jeg bare nevner en enkel mulighet å løse dette på som kan fungere for mange som driver en nettbutikk som hovedsaklig selger til privatpersoner og som i hovedsak har kunder som ikke spør etter faktura.

Det kan jo godt være at trådstarter ikke er klar over at han kanskje ikke trenger å produsere et godkjent salgsdokument til hver enkelt kunde.
 
Topp