Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Bokføring av skatteoppgjør for et DA

Jon_V

New Member
Hei, oppdaget i dag at jeg ikke har bokført endelig skatteoppgjør for 2015 i 2016.

Det ble i 2015 bokført slik:
Debet: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet. Kr XX
Kredit: 8301 Betalbar skatt: - Kr. XX

Foretaket (et DA) har betalt skatt på vegne av deltakerne. Så lurer jeg jo da på: Hvordan skal dette bokføres i 2016?

Finner hjelp i Fiken i noenlunde utstrekning: "Dersom man allikevel velger at bedriften betaler skatten for eierne, kan du regnskapsføre det som om eierne har tatt ut penger fra selskapet. Dette kan du gjøre via Annet --> Fri Postering. Debet: 2061: Uttak kontanter. Kredit: Skattetrekkskonto".

Så nå lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få dette korrekt. Skal jeg bare kjøre en motregning hvor samme sum motregnes på førstnevnte kontoer, altså:

Kredit: 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet - Kr. XX
Debet: 8301 Betalbar skatt - Kr. XX

Debet: 2061: Uttak kontanter Kr. XX
Kredit: Skattetrekkskonto - Kr. XX
 

Steve Cash

Medlem
Dette startet feil i 2015, en skal ikke sette av skatt i DA eller ANS, ettersom det ikke er et eget skattesubjekt. Føringen du viser for for 2015 gjelder AS med videre, bortsett fra at du viser den speilvendt, det skal være debet 8301 og kredit 2500.

Antakelig har du ikke annet å gjøre enn å reversere posteringen. Siste postering debet 2061 er korrekt, men ikke kredit skattetrekkskonto. Du skal betale ut fra en vanlig bankkonto.
 
Topp