Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattemessig omdanning - hvordan føre verdiene som overføres?

tuppesjura

New Member
vi har fått gjennomført en skattemessig omdanning fra ENK til AS fra 1.1.17. I forbindelse med denne omdanningen er det skrevet en avtale mellom ENK og AS om at verdier overføres mot lån til selger. Verdiene som overføres er varelager, fordringer (mva tilgode) og kortsiktig gjeld.
Noen som har peiling??
 

ekri

New Member
Hvis du tenker på hvordan dette skal bokføres vil vel følgende være riktig:

Debet: en eller flere eiendelskonti, avhengig av hva slags eiendeler det er snakk om
Kredit: gjeldskonto (til eier)
 

tuppesjura

New Member
Ja, men når jeg forsøkte å gjøre dette som et eget bilag, så fikk jeg beskjed om at det var noen poster jeg ikke kunne benytte, f.eks. gjeldskonto 2910 godtok kun reskontroføringer. Det betyr vel at jeg må legge inn gjeld til eier på annen måte.

Vi tok også i bruk eget regnskapssystem fra 1.januar, men har ikke lagt inn inngående saldoer der. Vurderte om jeg kunne legge disse postene inn der istedet, og ordne det på den måten, men fant ikke helt ut hvordan jeg skulle gjøre det for at det skulle bli riktig.

Bruker forøvrig poweroffice om noen er kjent med det.
 

ekri

New Member
Kjenner dessverre ikke til poweroffice, men i mange systemer er konto 2910 standardkonto for ansattreskontro. Som for kunder og leverandører kreves at det du spesifiserer ansatt når du fører på denne kontoen. Jeg vil tro du må opprette selger som en "ansatt" i lønnssystemet e.l. for å få ført på denne kontoen.

Alternativt kan du eventuelt bruke en annen gjeldkonto, som ikke er reskontro.

Hvis du har problemer med å legge inn åpningsbalansen, vil du forhåpentligvis få bistad ved å kontakt support hos leverandøren av systemet.
 
Topp