Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betalbar skatt - ikke-utlignet/utlignet vs. utsatt skattefordel

GubbenSupport

New Member
Hei,
Jeg har dratt med meg en "Utsatt skattefordel" fra tidligere regnskapsfører, jfr tidligere tråd som jeg nå må bli "kvitt" så jeg får et regnskap som jeg klarer å skjønne selv. Den utsatte skattefordelen har voldt veeeeldig mye hodebry, og "ingen" har hatt noen forklaring på hva jeg skal gjøre.... . Etter mye om og men og samtaler med skatt.no endte jeg med å ta med meg inn i 2016 en 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet på -4795,- , mens 2510 betalbar skatt, utlignet ble 2566,-. Spørsmålet er om differansen her skal føres mot 1071 Utsatt skattefordel? Og kan jeg føre resten mot 7799 Annen kostnad, ikke fradragspliktig for å "bli kvitt" den utsatte skattefordelen? Vi gikk jo i overskudd i 2016, og fikk dekket alt framført underskudd... Eller er det noen annen måte denne skal føres på? Har spurt Fikens regnskapsfører også, men venter fortsatt på svar...

En annen ting, sitter igjen med små differanser i saldobalansen på blant annet iZettle-konto (1 krone) og Skyldig arbeidsgiveravgift (50 øre). Må jeg korrigere disse, eller kan jeg føre dem ut mot feks 7798 som jeg har gjort med kassekorreksjoner?
 

Steve Cash

Medlem
Litt vanskelig å skjønne sammenhengen, men du har altså skyldig betalbar skatt på konto 2500 med kr 4795 (ført til kredit formoder jeg ettersom det står minus foran) i utgående balanse 2015 / inngående 2016? Og har du kr 2566 til debet på konto 2510 på samme tidspunkt? Disse skulle antakelig ha vært ført mot hverandre i 2015. Hvor mye betalbar skatt ble det av regnskapet i 2015 som du har betalt i 2016? Differansen mellom 4795 og 2566? Du skal i neppe føre differansen mot utsatt skattefordel.

Det er egentlig umulig å svare på dette spørsmålet uten å gå gjennom regnskapet for alle årene, men jeg ville heller at ført beløpet på 1071 mot endring utsatt skatt på resultatsiden og differansen mellom 2500 og 2510 mot resultatkonto for betaltbar skatt, hvis beløpene er feil.

Øredifferansene ville jeg ha korrigert på samme måte som kassedifferanse
 

GubbenSupport

New Member
Hei, og takk for svar. Jeg var nok litt for upresis. 2015 var første år med overskudd, og 2016 derfor første år med utlignet skatt, jfr skjermskudd nedenfor. Forholdet utlignet vs ikke-utlignet skatt tror jeg at jeg har kontroll på , men har ikke postert det enda. Det er den 1071 som er det store hodebryet mitt....
DA6G6Y3XYAESON8.jpg
 

Steve Cash

Medlem
Du har vel ikke noe annet valg enn å føre saldo på konto 1071 mot endring utsatt skatt konto 8320 hvis du er betstemt på at det ikke skal være der. Jeg vet ikke hvor stort beløpet er eller hvordan det har oppstått, men det kan ha oppstått som følge av underskudd, selv om en skal la være å føre det i små foretak. En føring mot 8320 vil påvirke årets skattekostnad, men du blir kvitt balanseposten.
 

GubbenSupport

New Member
Tusen takk igjen!
Fikk etterhvert det samme svaret fra Fiken også, så da førte jeg 1071 mot 8320. Men skatteavslutningen var ikke så innlysende likevel, siden jeg ikke gjorde dette i fjor... I fjor ble det ført 4795 mot 8301 Betalbar skatt. Jeg har også ført 2229 (diff 2500 og 2510) mot 8309. Men hvordan skulle 2500/2510 sluttposteres? De står nå i -2566/2566 kroner. Dette trodde jeg gikk automatisk, men jeg får ikke helt taket på dette... Ser nå sånn ut... Hva mer skulle vært ført på dette? Gikk med underskudd igjen i år, så ikke beregnet ny ikke-utlignet skatt.


2cf05849-7eeb-4c53-8b82-4ee126c12bec
DBDH8d1XoAAR9ec.jpg
 

Steve Cash

Medlem
Det står to img-taggger i innlegget ditt, men ikke noe bilde ligger ved. I alle fall som jeg kan se i min nettleser.
 

GubbenSupport

New Member
Hei igjen!

Hmm, da har det nok blitt en feil der, det vises i min nettleser. Men jeg skjønte plutselig feilen, jeg hadde ikke ført utlignet skatt som en postering (bare endringen mot 8309), dermed sto jeg igjen med like beløp med motsatt fortegn på 2500 og 2510. Så tror jeg er klar for å "trykke på knappen" nå :p Tusen takk for hjelpa, godt å ha noen med peil som også er så ivrig på å hjelpe. Tusen takk igjen :)
 
Topp