Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ufattelig tragisk - tvangsmulkter forsinket aksjonærregisteroppgave

Oppgitt

New Member
Da jeg har 100% jobb ved siden av firmaet, har jeg ikke tatt meg tid til å sette meg inn i regelverket angående dette.
Ut i fra det jeg har lest, er det ressurskrevende å gå i konkurs behandlinger.
Fra et økonomisk standpunkt virker det mest fornuftig å slå selskapet konkurs.
Jeg har hverken tid eller kompetanse til å gå denne veien, så jeg avvikler på normal måte.

Er bare trist at skatteetaten skjærer alle over samme kam, og viser INGEN form for skjønnsmessig vurdering.
Dette skaper ikke grobunn for grunder virksomhet. Men det d..... vel den etaten i :-(

NB! Det er også innført dagbøter for ikke levert inn skattemelding og regnskap. Så her kan bøtene fort bli over
100 000 kr/år.

Takk og farvel!
 

Chris M

Medlem
Det som er interessant i denne saken, er at Skatteetaten kjører store og dyre annonsekampanjer for å informere om endringene. Men de kunne trolig sendt brev eller sms til alle det gjelder for en brøkdel av pengene de brukte på markedsføring. Videre så har de også gjort de vanskeligere å rapportere. Før så lå jo skjema som skulle innsendes klart på Altinn. Nå måtte man lete det opp selv og fylle det ut i sin helhet før man sender inn. Så det er blitt mye mer tungvindt.

Selv fikk jeg levert i tide, men forstår godt frustrasjonen. For småfirma er dette helt meningsløst.
 

Stoppet

Banned
Systemet de har med å sende brevpost er direkte uansvarlig. Jeg brukt to måneder ekstra på å bli mva registrert fordi posten ikke fungerer lenger. Staten forlanger at 90-åringer skal være aktive digitalt og levere skjemaer, men selv lever de som en forbanna sovjetstat!!
 

Oppgitt

New Member
Må visst levere inn regnskap og avviklingsregnskap.
Noen som har en mal liggende for et selskap med null eiendeler og aldri hatt omsetning ?
 
Det som er "moro" med avviklingsregnskap er at det må ha revisor, selv om selskapet aldri har hatt revisjon. Du må med andre ord lage avviklingsregnskap med 0,- i, søke om forhåndsligning for 2017 , og få en revisor til å bekrefte 0'en.
 

joakims66

New Member
Hei, fikk også tvangsmulkt nå, for å levere for sein skattemelding. Er er "dødt" selskap, har jobbet 100% i annen jobb, men mistet den i februar. Da glemte jeg å endre epost adressen min i altinn, og har ikke fått med meg noe om nye regler for tvangsmulkt for skattemelding, og utskrevne bøter osv..forbanna idiotisk system! Jeg spurte hva poenget var, om det virkelig var å ta noen som var så uheldig og ikke få med seg dette, eller de som bevist trenerte innlevering, men ikke fått noe svar..

MEN, deses kravene er rettet mot firmaet, KAN en avslutte firma og slippe å betale? I altinn sin "avvikling guide" står det at alle krav til selskapet deriblant skattekrav skal være betalt. Da er en vel like langt?
 

Stoppet

Banned
Hvis selskapet ikke kan betale kravet så vil vel skatteetaten begjære selskapet konkurs? Da blir det vel egentlig "avviklet" alikevel.
 

Floken

Member
Det som er "moro" med avviklingsregnskap er at det må ha revisor, selv om selskapet aldri har hatt revisjon. Du må med andre ord lage avviklingsregnskap med 0,- i, søke om forhåndsligning for 2017 , og få en revisor til å bekrefte 0'en.

Hva koster det å betale en revisor for denne jobben? Med tanke på at det ikke er penger i firmaet til å betale en slik revisor... ?
 

Floken

Member
Hei, fikk også tvangsmulkt nå, for å levere for sein skattemelding. Er er "dødt" selskap, har jobbet 100% i annen jobb, men mistet den i februar. Da glemte jeg å endre epost adressen min i altinn, og har ikke fått med meg noe om nye regler for tvangsmulkt for skattemelding, og utskrevne bøter osv..forbanna idiotisk system! Jeg spurte hva poenget var, om det virkelig var å ta noen som var så uheldig og ikke få med seg dette, eller de som bevist trenerte innlevering, men ikke fått noe svar..

MEN, deses kravene er rettet mot firmaet, KAN en avslutte firma og slippe å betale? I altinn sin "avvikling guide" står det at alle krav til selskapet deriblant skattekrav skal være betalt. Da er en vel like langt?

Tror ikke man har lov til å avvikle i perioden... Mener jeg leste det er straffbart og greier - da stilles man plutselig PERSONLIG økonomisk ansvarlig....
 

Floken

Member
Jeg ser vi er flere i samme båt her. Det er jo bare helt tragisk. Får jo knapt sove om natten. Her er man nyetablerer og lettere grønn på området, og skal plutselig hanskes med store pengekrav, ikke kjenne sine rettigheter, ikke ane hva man skal foreta seg.... Og behandlingstiden på klager er først 3 måneder, var det hos etaten og 6 måneder hos direktoratet... Hva gjør man all den tiden i mellom da, mens man venter på 'dommen'????? Hva er incentivet for å drive etableringen videre når man rundt neste sving antakeligvis må slå seg selv konkurs....

Finnes det gratis advokater man kan søke råd hos? Merkelig man som nyetablerer ikke skal ha bedre beskyttelse mot slike overtramp i fra staten...

At systemet her slår alle under én kam må være helt feil...?

Ønsker man å ta drepen på nyetablerere eller hva er hensikten med dette her? Under 50 000 grensen (omsetning), som gjelder for så mye annet, burde det ihvertfall bli sett i mellom fingrene på dette her...

Man glemmer jo ikke MED VILJE!!!

Merkelig det ikke skilles på profesjonelle / ikke profesjonelle og store / små.
 

HPF

Medlem
Bittelite foretak, ingen likviditet... Som uerfaren oppstarter fikk jeg ikke med meg at aksjonærregisteroppgaven skulle leveres. Er aldri på altinn i daglig drift, og venter ingen viktige brev i fra Skattemyndighetene. Ante ikke jeg verken kunne, eller at jeg ble, ilagt tvangsmulkter for forsinket innlevering. Hvorfor får man ikke tydelig varsling om leveringsfrist, og eventuelt påminnelse istedet??

Saken er at jeg har klaget, men vedtaket omgjøres ikke og sendes nå fra Skatteetaten til Skattedirektoratet for avgjørelse. Jeg risikerer nå å skulle betale skyhøye tvangsmulkter firmaet ikke har mulighet til å betale...
https://www.revisorforeningen.no/fag/nyheter/skatteetaten-slar-til-med-tvangsmulkt/
"I varselet skal skattemyndighetene opplyse om hvilke plikter som ikke er oppfylt. Den opplysningspliktige får en ny, kort frist for å levere opplysningene. Hvis de pliktige opplysningene ikke er gitt innen den nye fristen vil det bli beregnet tvangsmulkt fra denne datoen til opplysningene kommer."

Fikk du aldri noe slikt brev?

Skal du drive eget firma har du en del plikter og frister å forholde deg til.
http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/frister-attester-og-regnskap/naringsdrivende/
 

HPF

Medlem
Jeg synes det er rart det ikke opplyses tydeligere om endringer eller nye regler og i en kommunikasjonsform som er gjengs i 2017. Man leter jo ikke etter regler man ikke vet er nye og ikke var der sist man leste...
Krav om innlevering av aksjonærregisteroppgave er ikke noe nytt, det har vært slik i flere år. Nytt i 2017 er at de som ikke innleverer får en saftig mulkt. Var det det som var nytt for deg?
 
Topp