Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skattemessig Omdannelse eller ikke?

Liandrian

Medlem
Jeg har et ENK og lurer på hva som lønner seg ved å enten stifte et nytt AS eller gjøre en skattemessig omdannelse av ENK til AS?

Noen som har erfaring med dette angående drift av nettbutikk/varehandel?
 

Steve Cash

Medlem
Du mener antakelig skattefri omdanning. Det går ikke an å si noe som gjelder alle foretak når det gjelder overgang fra enkeltpersonforetak til AS, hadde den ene løsningen vært bedre enn den andre i alle tilfeller hadde jo alle brukt den.

En må vurdere hvert enkelt tilfelle, og det eneste jeg kan si er at hvis overdragelse til AS utløser et større skattebeløp for deg personlig bør du vurdere skattefri omdanning. Salg av virksomhet er i utgangspunktet skattepliktig og det er denne skatteplikten en kan unngå med skattefri omdaning, men det er en del betingelser knyttet til dette, bl.a. skal en ha et nyopprettet AS og det må gjøres første halvår. Det er også regler om at opprinnelig eier må videreføre/eie mesteparten av det nye selskapet.

Det er en del kostnader forbundet med slik omdanning, derfor må en selvfølgelig regne på at ikke vinninga går opp i spinninga.

Hvis det er det foretaket som vises i signaturen din du skal gjøre til AS, så har jeg forstått det slik at salget har tatt av litt, og da er det kanskje en del penger involvert. Du må starte med å oppsøke en ekspert om omdanning og få en konkret vurdering. Jeg har dessverre ikke noe forslag til hvem, men hvis du har en regnskapsfører så spør om denne kan regne på det først.
 
Topp