Kjapp og trygg hosting for Wordpress

interessant metode for å klatre i søkeresultatene

Thomas Pedersen

Pornogründer
interessant artikkel om en snedig strategi for søkemotoroptimalisering:

The New York Times > Log In

8 sider lang. men i korte trekk:
En som driver og selger briller på nett prøver bevisst å skape missfornøyde kunder. Når de begynner å klage over nettstedet hans på review sider og diskusjonsforumer på nett, fører det til flere backlinks til nettsiden hans, og han havner lenger opp i søkeresultatene når man søker på kjente brille/linse merker.

Så folk som søker på brillemerker får hans side først. Mens man må søke etter navnet på nettstedet hans for å faktisk få opp all den negative omtalen.

Må være en rimelig kynisk person for å gjøre noe sånt. Men interessant at det faktisk fungerer. Klarer ikke google skille mellom gode og negative omtaler i forbindelse med backlinks?
 

Hupsey

Medlem
Ikke helt nytt.. Tony skrev om dette på bloggen for en stund siden. Han har sikkert linken..
 

zapotek

Medlem
Umulig for å Google å oppdage dette uten en manuell gjennomgang. Fin måte å skaffe en viral effekt for nettbutikken sin, om det er så smart i det lange løp er vel heller tvilsomt...
 

Msites Ltd

Livsnyter
All PR er god PR for øyeblikkets oppmerksomhet, men for å bygge relasjoner er nok ikke all PR like anvendelig.

Det denne fyren satser på, og har rett i, er at det alltid vil være mange nok nye kunder som er interessert i han sine type produkter at han kan leve godt på det. Derfor kan han gamble på å drive denne typen markedsføring/PR.

Kynisme er det i all business og i alle fall hos de som når langt. Ofte er det slik at man må trå over noen lik på veien mot stjernene.

Tror jeg samtidig skal fraråde alle som tenker å forsøke noe slikt mot det norske markedet, det er rett og slett for lite!
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Som msites sier,så er nok markedet i norge er for lite til at en slik strategi skal fungere veldig bra på en nettbutikk...
 

Web2000

Medlem
Som msites sier,så er nok markedet i norge er for lite til at en slik strategi skal fungere veldig bra på en nettbutikk...

Jeg mener dette er feil. Dette har ingenting med om markedet er stort eller ikke. Dette har med produktet du selger. Er det en liten eller stor investering for kjøper? Er det et produkt som kjøper vanligvis ønsker å finne en del informasjon om før han/hun kjøper?

Hvis dette f.eks gjaldt kjøp av feriehus i Spania så vil det helt klart være ugunstig med masse negativ omtale om butikken din. Hvis du derimot selger solbriller til 50kr så tviler jeg på så mange googler denne nettbutikken først og at det dermed ikke har noen negativ, men POSITIV innvirkning på salget grunnet høyere ranking i Google.
 
Som msites sier,så er nok markedet i norge er for lite til at en slik strategi skal fungere veldig bra på en nettbutikk...

Må si meg uenig i dette jeg også.
Nettbutikk eller butikk, spiller ingen rolle.

Se på Tommy Sharif.
Dagen etter at VG, Aftenposten og DB skrev at han hadde ansatte som jobbet, bodde og levde laaaaangt under minimumskravene etter arb.miljøloven og mannen gikk direkte ut og mer eller mindre sa "jeg beklager, jeg er for dum til å forstå at det ikke er lov å jobbe 20 timer i døgnet, huse arbeidere i grotter og sørge for at de ikke får mat" (Satt på spissen, men poenget var det samme), Så eksploderte det der ute og i nettbutikken. det Norske folk dro da til "Norges dummeste mann" og ba han og hans utslitte arbeidere om å håndtere det eneste som står mellom seg selv og asfalten i høye hastigheter.

Samme resultat har det vært hver gang noen har slengt dritt om produktene også.
Dette er bare ett av MANGE eksempler på at det ikke er så veldig anderledes i Norge. Uansett bransje.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Må si meg uenig i dette jeg også.
Nettbutikk eller butikk, spiller ingen rolle.

Se på Tommy Sharif.
Dagen etter at VG, Aftenposten og DB skrev at han hadde ansatte som jobbet, bodde og levde laaaaangt under minimumskravene etter arb.miljøloven og mannen gikk direkte ut og mer eller mindre sa "jeg beklager, jeg er for dum til å forstå at det ikke er lov å jobbe 20 timer i døgnet, huse arbeidere i grotter og sørge for at de ikke får mat" (Satt på spissen, men poenget var det samme), Så eksploderte det der ute og i nettbutikken. det Norske folk dro da til "Norges dummeste mann" og ba han og hans utslitte arbeidere om å håndtere det eneste som står mellom seg selv og asfalten i høye hastigheter.

Samme resultat har det vært hver gang noen har slengt dritt om produktene også.
Dette er bare ett av MANGE eksempler på at det ikke er så veldig anderledes i Norge. Uansett bransje.

Du kan ikke sammenligne dette i det hele tatt da Tommy Sharif bruker helt andre metoder enn denne fyren "over there".

Her vil "alle" vite det om det står i VG eller Dagbladet. Over i USA vil bare en brøkdel vite det om det står i en stor avis.....
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Må si meg uenig i dette jeg også.
Nettbutikk eller butikk, spiller ingen rolle.

Se på Tommy Sharif.
Dagen etter at VG, Aftenposten og DB skrev at han hadde ansatte som jobbet, bodde og levde laaaaangt under minimumskravene etter arb.miljøloven og mannen gikk direkte ut og mer eller mindre sa "jeg beklager, jeg er for dum til å forstå at det ikke er lov å jobbe 20 timer i døgnet, huse arbeidere i grotter og sørge for at de ikke får mat" (Satt på spissen, men poenget var det samme), Så eksploderte det der ute og i nettbutikken. det Norske folk dro da til "Norges dummeste mann" og ba han og hans utslitte arbeidere om å håndtere det eneste som står mellom seg selv og asfalten i høye hastigheter.

Samme resultat har det vært hver gang noen har slengt dritt om produktene også.
Dette er bare ett av MANGE eksempler på at det ikke er så veldig anderledes i Norge. Uansett bransje.

Det hadde nok vært anderledes om det hadde blitt slått opp at hans dekk er av dårlig kvalitet, eks "ung kvinne med barn død i bilulykke pga dårlige og usikre dekk fra tommy sharif"

Eks fra trådstarter er at man skal få innlenker basert på et rykte om at man selger elendige produkter/har elendig kundeservice/ikke leverer det man bestilt osv, og det tror jeg er en dårlig strategi for en butikk på lang sikt, iogmed norge er ett lite land.
 
Topp